3 227 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
El i bladare i nyrenoverat badrum
Sida 1 av 2
Vårt badrum blev färdigt i slutet av november och värmegolvet slogs på i mitten av dec.
I mitten på jan. upptäcker vi att vi har 40W i vatten ledningar samt alla bladare. Jordfällsbrytaren löser inte ut. Om värmegolvet kopplas ur så försvinner problemet!Värmeslingan har mätt korrekta värden både innan läggning, efter läggning och i samband med installation. Elektriker har kollat att jord och övrigt fungerar korrekt till golvet, golvet är meggat och klarar 1000W utan problem. Jordfällsbrytaren fungerar och allt är rätt kopplat i från proppskåpet. Värmegolvet ligger i en 5 cm tjock betongplatta med armeringsjärn.
Vad mer kan vi kolla????
I mitten på jan. upptäcker vi att vi har 40W i vatten ledningar samt alla bladare. Jordfällsbrytaren löser inte ut. Om värmegolvet kopplas ur så försvinner problemet!Värmeslingan har mätt korrekta värden både innan läggning, efter läggning och i samband med installation. Elektriker har kollat att jord och övrigt fungerar korrekt till golvet, golvet är meggat och klarar 1000W utan problem. Jordfällsbrytaren fungerar och allt är rätt kopplat i från proppskåpet. Värmegolvet ligger i en 5 cm tjock betongplatta med armeringsjärn.
Vad mer kan vi kolla????
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Du skriver att det försvinner om golvet kopplas ur, hur då? Bara avstängt eller trådarna bortkopplade också?
Du skriver 40w, jag anata att du menar volt dvs 40V?
Hur mäter du det, uppenbarligen med en mätprob mot blandaren, men vad mäter du mot?
Känns det som att du får stötar av blandaren också?
Du skriver 40w, jag anata att du menar volt dvs 40V?
Hur mäter du det, uppenbarligen med en mätprob mot blandaren, men vad mäter du mot?
Känns det som att du får stötar av blandaren också?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag har flyttat det här ämnet från badrum.
Tror att det kan komma fler bra svar här under el.
Tror att det kan komma fler bra svar här under el.
Hade liknande grej i ett kök där kunden fick stötar av diskbänken. Lösningen var att jorda ink vattenledningar. Kommer ni inte åt vattenledningarna någonstans i närheten av elcentralen?
Har nollpunkten i elcentralen lossnat? Om inte vattenledningarna då är ihopkopplade med skyddsjorden i elsystemet så kan man få sådana effekter.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det hade de nog märkt.. 
//Patrik
//Patrik
Du har en dålig systemjord.
Be elektrikern tala med nätägaren, så fixar dom det.
Be elektrikern tala med nätägaren, så fixar dom det.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
