Vårt badrum blev färdigt i slutet av november och värmegolvet slogs på i mitten av dec.
I mitten på jan. upptäcker vi att vi har 40W i vatten ledningar samt alla bladare. Jordfällsbrytaren löser inte ut. Om värmegolvet kopplas ur så försvinner problemet!Värmeslingan har mätt korrekta värden både innan läggning, efter läggning och i samband med installation. Elektriker har kollat att jord och övrigt fungerar korrekt till golvet, golvet är meggat och klarar 1000W utan problem. Jordfällsbrytaren fungerar och allt är rätt kopplat i från proppskåpet. Värmegolvet ligger i en 5 cm tjock betongplatta med armeringsjärn.
Vad mer kan vi kolla????

Krilleman
Har du jordat vattenledningen?! Man kan få stötar av vattnet, har varit med dom det ett par gånger...

Men 40W låter lite mycket...

Du skriver att det försvinner om golvet kopplas ur, hur då? Bara avstängt eller trådarna bortkopplade också?

Du skriver 40w, jag anata att du menar volt dvs 40V?

Hur mäter du det, uppenbarligen med en mätprob mot blandaren, men vad mäter du mot?

Känns det som att du får stötar av blandaren också?

Det förvinner både när golvet bara är avstängt och när trådarna är urkopplade...
Mest (40v) på duschblandaren mindre på handfats blandarna.
Det var elektrikern som mätte, men tror han mätte mot golvet (men ej säker).

Jag har flyttat det här ämnet från badrum.

Tror att det kan komma fler bra svar här under el.

Hade liknande grej i ett kök där kunden fick stötar av diskbänken. Lösningen var att jorda ink vattenledningar. Kommer ni inte åt vattenledningarna någonstans i närheten av elcentralen?

Enligt gällande standarder så ska väl vattenledningar och allt i badrum PUSas?
Men har oxå varit med om detta. Har ni fjärrvärme?

Har nollpunkten i elcentralen lossnat? Om inte vattenledningarna då är ihopkopplade med skyddsjorden i elsystemet så kan man få sådana effekter.

Det hade de nog märkt.. :P

//Patrik

Ring fuskbyggarna!
Eller isolations prova anläggningen med en isolationsprovare!

Han säger ju att det är meggat på 1kv..

Danne031 skrev:
Han säger ju att det är meggat på 1kv..
Sorry.
Var inte helt tydlig. Jag menar HELA-anläggningen inte bara golvet.

Du har en dålig systemjord.
Be elektrikern tala med nätägaren, så fixar dom det.

Patrik_Hed skrev:
Det hade de nog märkt.. :P

//Patrik
Var det ett svar till mig? Glappkontakt i PEN-ledaren varsomhelst mellan transformatorn och den punkt där den delar sig i centralen kan ge en del märkliga fenomen, som potentialskillnader.

HenrikHuslöse skrev:
Var det ett svar till mig? Glappkontakt i PEN-ledaren varsomhelst mellan transformatorn och den punkt där den delar sig i centralen kan ge en del märkliga fenomen, som potentialskillnader.
Ja, och rykande radioapparater. :)

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.