P
Min vattenpump lyckades med att utlösa säkringen på en av faserna och även jordfelsbrytaren för hela skåpet.
Motorskyddet hade inte löst ut.

Det är en 3fas pump utan nolla.
Sitter helt på egna automatsäkringar. C10A
Pumpen är inte ny men kablarna från elskåpet till motorskyddet är nya. Funkat utan problem i 1.5 år.

Undrar lite om detta med att pumpen är D-kopplad...Just detta när man inte använder nolla kan det bli så att jordfelsbrytaren går om en av faserna drar lite förmycket? Eller är det jordfel? Hur sjutton funkar det utan nolla? Är det inte så att man mäter skillnaden strömmen mellan faser och nolla?

Och hur kan det vara just bara en av faserna som går? Kan det bli så fellast från pumpen?

TheStills skrev:
Min vattenpump lyckades med att utlösa säkringen på en av faserna och även jordfelsbrytaren för hela skåpet.
Motorskyddet hade inte löst ut.

Det är en 3fas pump utan nolla.
Sitter helt på egna automatsäkringar. C10A
Pumpen är inte ny men kablarna från elskåpet till motorskyddet är nya. Funkat utan problem i 1.5 år.

Undrar lite om detta med att pumpen är D-kopplad...Just detta när man inte använder nolla kan det bli så att jordfelsbrytaren går om en av faserna drar lite förmycket? Eller är det jordfel? Hur sjutton funkar det utan nolla? Är det inte så att man mäter skillnaden strömmen mellan faser och nolla?

Och hur kan det vara just bara en av faserna som går? Kan det bli så fellast från pumpen?

Nollan spelar ingen roll för jfb funktionen eftersom alla faser + nolla passerar genom jfb. Oavsett om strömmen går mellan fas- nolla eller fas-fas löser den först ut summan strömmarna som är in och utgående via jfb avviker från 0 med mer än 15- 30 mA.

I ditt fall är det troligt att det blev ett jordfel i pumpen elller ledningen, eftersom både jfb och ena säkringen löste ut.

Jag rekommenderar att du byter automatsäkringarna till en 3 pol automatsäkring istället för tre 1 enpoliga i samband med motordrifter.

P
Så om jag hade haft en 3polig säkring skulle det ha gjort att jordfels brytaren inte hade löst ut eller?
Motor skyddet hade ju inte heller löst ut....
Man är ju lite rädd att vattenpumpen lägger av och jag tycker det är så konstigt att det hände bara sådär.
Undrar om man ska fundera på ett byte eller om man ska titta över motorskydd. Tryckbrytaren är lika ny som elinstallationen...

Nej, att jorfelsbrytaren löste ut tyder på att du har ett fel på isolation mot jord. Att säkringen löste ut tyder på att det är ett rejält fel, du har troligen haft en ren kortslutning till jord från den fasen som löste ut. Det är då lite slump om säkringen löser innan jordfelsbrytaren.

Men det är en fördel att se till att alla faser bryts samtidigt om något går fel, eftersom motorn inte mår bra av att gå på bara 2 faser. Det är bla. detta som motorskyddet skall lösa ut för. I ditt fall så har ju strömmen brutits till samtliga faser av jordfelsbrytaren, därmed fick inte motorskyddet chansen att visa vad det går för.

Nu vet jag inte om det var ett tillfälligt problem, och du fått igång motorn igen. Eller om det fortfarande är fel.

Men det är ingen större vits att byta motorskyddet, det har helt enkelt aldrig fått chansen att bryta. De andra skydden är mycket snabbare.

Du har någon form av fel på isolationen, det kan vara inne i motorn, eller på ledningar och kopplingsdosor till motorn. Om du överväger att byta pumpen så skulle jag nog ialla fall rekomendera att först inspektera det som går att se av ledningen, och kanske öppna och titta inne i ev. kopplingsdosor för att försöka utesluta att det är något annat som är fel.

Man kan felsöka (även om felet är borta igen) med en isolationstestare, elektrikern har en. Den mäter med högspänning, och kan provocera fram fel som inte visar sig just nu.

Om det är en dränkbar pump är det ett mycket vanligt "fel" pumptillverkarna brukar rekomendera att man INTE använder JFB på deras pumpar.

P
Det var ett tillfälligt fel och den går igen utan problem.
Jag bara återställde alla säkringar/brytare. Men det känns inte bra. Man vill komma mer till en slutsats om varför detta hände så det inte är något allvarigt fel så att antingen något farligt händer eller att pumpen går och man står där och får skicka ner en hink i brunnen för att få vatten.. Kan det ha varit så att motorn drog lite extra ström vid start som gjort att fasen gick? Och detta pga den är på väg att gå sönder?

Sen ska jag ta och byta till 3polig vid lämpligt tillfälle. Ska göra det även till värmepumpen då.
Konstigt att 3poliga är dyrare än 3st enkla.. och ganska mycket dyrare också.

Och nej det är inte en dränkbar. Det är en injectorpump stående torrt i källaren.
På själva vattendelen är det en del rost men på själva elmotorn är hur "snygg som helst"

Dom trepoliga är säkrare eftersom dom bryter all ström till motorn vid fel. Även vid arbeten på motorn är man alltid "säker" att alla faser blir bortkopplade.
Det är dock mindre viktigt med 3 pol automatsäkringar ihop med JFB. Utan JFB kan 3 pol avsevärt minska t.ex brandrisk i samband med fel.

Motorskyddet är inget snabbt skydd. Dom äldre innhöll bara bimetall utlösare som alltid skulle föregås av relativt "små" diazed säkringar som kortslutningsskydd, detta fanns angivet i databladet på motorskyddet vilket ampere tal som rekommenderades. I dag tillverkas t.o.m motorskydd som är "egensäkrade" d.v.s dom innhåller en komplett automat säkring som kan hantera kortslutningar och kan placeras i centralen.

D kopplad vattenpump?? hur stor är motorn? Vattenpumpar för enskilda hushåll brukar inte vara större än att det är en motor för 230/400 V och Y kopplad.

Vad står på märkskylten?

Protte

Är det inte vanligare med D kopplad på 3-fas?

Små motorer är oftast Y-kopplade med vår 400 V huvudspänning. Då kan man linda motorn med kort och tjock tråd = billigare.
Stora motorer måste Y-D kopplas för att inte orsaka black out i elnätet.

Nu finns det frekvensomriktare och mjukstart också för att skona nätet

D koppling används i delar av Norge t.ex.

Protte

Inte småmotorer, de brukar vara 230/400V och följdaktligen Y-kopplade.
Edit: Tvåa igen...

Hur små är små?

Kikade lite snabbt och gränsen mellan 230/400 och 400/690 verkar gå mellan 3 och 4 kW.

Ok
Hittade en kopplingsplint med båda men det är till fotmotorer.
k3501026.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.