Har just köpt ett nytt hus. Skulle sätta upp lite lampor men det gick ju sådär. I vissa rum var det de vanliga stickkontakterna. I flera rum dock någon annan typ av anslutning. Ser ut som sånna här fästen man klickar i telefonsladden med i tex trådlösa telefoner. Plastfästen, cm-stora som ser ut som de bara kan klickas i lampan. Det går två trådar till den ena och en till den andra.
Vilka lampor har sånna anslutningar?

Vore tacksam för alla svar, jag har aldrig stött på denna typ av anslutning förr.

Tack!

Sitter de i taket?

Tack för svar. Ja, de sitter i taket. Vid kroken för lampans upphängning. Vad katten är det för något?

Jag har ingen aning, jobbar inte med el, trodde det kunde vara ett datauttag, men i taket?

Ta en bild och lägg ut

Ja, jag får göra det (ta en bild). Är inte på plats nu dock. Intressant att se om någon vet vad det är för något...

Var förra ägaren döv kanske?

Kanske ett lamputtag för blinda?

Nej, förra ägaren var varken blind eller döv ;-)

Kan det vara lågspänningsanslutningar till halogenspottar och att det finns en transformator gömd någonstans i närheten?

RoTe
Bild!!

Kan det vara typ Wago eller liknande?

yxis skrev:
Kan det vara typ Wago eller liknande?
Tror nog att du slog huvudet på spiken nu, yxis. Läste om texten med Wago "fyror" i huvudet och beskrivningen stämde in ganska så bra.

TS: Är det dessa toppklämmor som sitter i taket?

WAGO-773-162.jpg

//Patrik

Det kan kanske vara AMP-don också, är väl inte så ovanliga vid diverse lågvoltsbelysningsinstallationer.

Jag ser framför mig hur TS försöker plugga i lampproppar i RJ45 uttag :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.