Hej!

Sökte lite på nätet googlade osv.
Men hittade inte något korrekt svar på min fråga, så nu söker jag svar av er.

Vad gör ett Noll-filter?
Jag vet att det tar bort den höga övertonen men vad innebär "höga övertonen"?
Vad gör den? Vad gör det om man inte installerar N-filter?

Det är ju inte på egnehemshus jag har påträffat dehär N-filtret precis utan på en
4 hektar stort drivhus som är robotiserat/automatiserad.

Skolan snackades nog om detta men det var typ "ja och där är ett filter".

snaggletooth skrev:
Kan vara en sådan här:

[länk]

eller ett kondensator/filterbatteri:

[länk]

Är inte detdär faskompenseringar?
Sugtransformatorn är vell inget Noll-filter?

Rätta mig om jag har fel, jag vill som sagt lära mig :)

Ett kondensatorbatteri dämpar övertoner också.

Sugtransformatorn tar ju hand om vagabonderande strömmar som bl.a. uppstår i anläggningar med mycket pumpdrifter vilket borde finnas en del i ett drivhus.

Just begreppet N-filter har jag dock bara sett i ghostbusters.......
http://www.gbfans.com/equipment/proton-pack/part-names/n-filter/
Någon annan kanske har?

Ordet nollfilter har jag inte hört, men det finns tillfällen då man vill filtrera bort övertoner.Jag antar att dessa robotar innehåller mängder av frekvensomriktare. Första steget i en frekvensomriktare är en likriktarbrygga och glättningskondensatorer. Spänningen är som bekant sinusformad. När den momentana spänningen är lägre än spänningen i kondensatorpaketet går ingen ström alls. När spänningen kommer upp över spänningen i kondensatorpaketet laddas kondensatorerna upp och det flyter en mycket hög ström. Strömmen kommer alltså i korta pulser vid spänningstopparna och är inte i närheten av att vara sinusformad. Eftersom det finns resistans i ledningarna kommer även spänningens sinusform att förvrängas.

Det här tycker inte elleverantören om utan vill att du skall åtgärda på något sätt. Enklast är ett passivt filter med induktanser och kapacitanser. I miljöer där man har speciella krav kan man även ha ett aktivt filter. Det liknar till sin funktion en frekvensomriktare, men har till uppgift att snygga till sinusformen på spännngen. Ganska dyra apparater som finns till exempel i hissmaskinrum på sjukhus.

Erik

Avemo skrev:
Ordet nollfilter har jag inte hört, men det finns tillfällen då man vill filtrera bort övertoner.Jag antar att dessa robotar innehåller mängder av frekvensomriktare. Första steget i en frekvensomriktare är en likriktarbrygga och glättningskondensatorer. Spänningen är som bekant sinusformad. När den momentana spänningen är lägre än spänningen i kondensatorpaketet går ingen ström alls. När spänningen kommer upp över spänningen i kondensatorpaketet laddas kondensatorerna upp och det flyter en mycket hög ström. Strömmen kommer alltså i korta pulser vid spänningstopparna och är inte i närheten av att vara sinusformad. Eftersom det finns resistans i ledningarna kommer även spänningens sinusform att förvrängas.

Det här tycker inte elleverantören om utan vill att du skall åtgärda på något sätt. Enklast är ett passivt filter med induktanser och kapacitanser. I miljöer där man har speciella krav kan man även ha ett aktivt filter. Det liknar till sin funktion en frekvensomriktare, men har till uppgift att snygga till sinusformen på spännngen. Ganska dyra apparater som finns till exempel i hissmaskinrum på sjukhus.

Erik

Tusen tack!

Jo som sagt, Frekv.riktare finns det en nåra stycken av i denna industri.
Har inte fått några korrekta svar av folk jag frågat av som håller på med
transformator-stationer och dyl. bara typ det tar bort övertonen.

Men du fick det låta elegant! Tack!

Och ordet Nollfilter tror jag är något vi finländare använder.
Om det är korrekt eller ej har jag ingen aning om.

En annan fråga:
Jag resettade ett filter här om dagen.
Därav frågan
Varför slår ett sånthär filter ur?

Just begreppet N-filter har jag dock bara sett i ghostbusters.......
[länk]
Någon annan kanske har?
haha! tänk dig hitta en Ghostbuster bysse i en transformatorstation!

Redigerat:
El-Mange skrev:
Hej!

Sökte lite på nätet googlade osv.
Men hittade inte något korrekt svar på min fråga, så nu söker jag svar av er.

Vad gör ett Noll-filter?
Jag vet att det tar bort den höga övertonen men vad innebär "höga övertonen"?
Vad gör den? Vad gör det om man inte installerar N-filter?

Det är ju inte på egnehemshus jag har påträffat dehär N-filtret precis utan på en
4 hektar stort drivhus som är robotiserat/automatiserad.

Skolan snackades nog om detta men det var typ "ja och där är ett filter".
Jag skulle kunna tänka mig att du menar två olika saker.
Kanske ett kombinerat faskompenserings och filterbatteri som snaggletooth länkar till i #2 eller ett rent bandpass, lågpassfilter 50Hz endast avsett att kopplas i strömlastad nolla för matande trafo.

Det du kallar höga övertonen antar jag är den 3:e och triplar av den, denna skapar sk nollföljdströmmar som under vissa omständigheter tex mycket kraftelektronik kan ge större ström i N än i någon av de enskilda faserna. Givetvis inte bra med tanke på att man normalt inte mäter överlastströmmar i nollan som då kan överlastas.

Båda ovanstående filter hjälper mot detta och filterbatterier dessutom mot låg effektfaktor, skillnaden är att batteriet kopplas mellan faserna och har en steginkopplingsautomatik, filtret i N är helt passivt och ska läggas nära nollpunkten på matande trafo.

Ptersenspolen som nämns är något helt annat och används i mellanspänningsnäten för att kompensera ledningsnätets kapacitiva jordslutningsström så att man inte får så kraftiga och skadliga strömmar, ljusbågar vid jordfel på 10-50kV anläggningar.

GK100 skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att du menar två olika saker.
Kanske ett kombinerat faskompenserings och filterbatteri som snaggletooth länkar till i #2 eller ett rent bandpass, lågpassfilter 50Hz endast avsett att kopplas i strömlastad nolla för matande trafo.

Det du kallar höga övertonen antar jag är den 3:e och triplar av den, denna skapar sk nollföljdströmmar som under vissa omständigheter tex mycket kraftelektronik kan ge större ström i N än i någon av de enskilda faserna. Givetvis inte bra med tanke på att man normalt inte mäter överlastströmmar i nollan som då kan överlastas.

Båda ovanstående filter hjälper mot detta och filterbatterier dessutom mot låg effektfaktor, skillnaden är att batteriet kopplas mellan faserna och har en steginkopplingsautomatik, filtret i N är helt passivt och ska läggas nära nollpunkten på matande trafo.

Ptersenspolen som nämns är något helt annat och används i mellanspänningsnäten för att kompensera ledningsnätets kapacitiva jordslutningsström så att man inte får så kraftiga och skadliga strömmar, ljusbågar vid jordfel på 10-50kV anläggningar.

Intressant!

Detta måste nog ha varit ett passivt N filter jag undersökte.

Filtret jag resettade dock, var nog ett http://www.abb.se/product/seitp329/...af0050e221.aspx?productLanguage=se&country=SE

Men vad gör att ett sådant filter "slår ur"?
Har faserna blivit ojämnt belastad?

Vi har ett antal kondensatorbatterier på jobbet (ej ABB) men de har aldrig "slått ur", de går alltid tillbaka i drift efter strömavbrott, service e.t.c. Möjligtvis finns det någon form av överhettningskydd, övervakning av kondensatorernas skick, överspänningsskydd o.s.v.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.