Hej jag är tillbaka med min el igen!
Jag har läst lite här och har för mej att det inte är tillåtet att ta 230 från ett trefas uttag, men det har elektrikern som varit hos mej gjort. Trefasen är förvisso till spisenhällen, och 230 har han dragit bort till där jag ska ha ugnen. Är det tillåtet eller inte?
Tacksam för svar!
Acke

Antingen kan du ta din befintliga kabel och dela upp den på 2 faser till häll och 1 till ugn, detta förutsätter att du har 5 ledare framdraget.
Annars måste du dra ut en ny gruppledning från centralen till en av sakerna.

Det är tillåtet att göra så, om förutsättningarna är de rätta. En säkringsgrupp med blandade 1, 2 och 3-fasbelastningar ska skyddas av jordfelsbrytare eller 3-polig dvärgbrytare. Samt givetvis att 3-fasuttaget matas av en 5-ledare så det finns nolla.

snaggletooth skrev:
Det är tillåtet att göra så, om förutsättningarna är de rätta. En säkringsgrupp med blandade 1, 2 och 3-fasbelastningar ska skyddas av jordfelsbrytare eller 3-polig dvärgbrytare. Samt givetvis att 3-fasuttaget matas av en 5-ledare så det finns nolla.
JFB finns inte, det är nolla och jord pluss de tre faser som finns. Men vad är då en 3polig dvärgbrytare?
Får jag då ta en 230 till diskmaskinen också?

dvärgbrytare = automatsäkring

119283-3.jpg

Får och får, snarare en fråga om lämplighet. Köra diskmaskin samtidigt med matlagning kan bli svårt, men inte omöjligt. Har du proppsäkringar tål dom överlast en bra stund, men som sagt då är det inte regelmässigt rätt med blandade 1 2 och 3-fasbelastningar.

Redigerat:
Man ska inte blanda 1fasbelastningar och flerfasbelastningar på samma faser. Detta gör du ej om du tar två av faserna till hällen och den tredje till ugnen. Dessa två apparater delar då inte på någon fas.

Diskmaskinen behöver en egen 10A 1,5mm² matning.

Det är dock alltid att föredra att ha 3polig dvärgbrytare till alla 3fas-grupper, men inget krav!

Man ska även märka i centralen så att det klart framgår att det är 3st säkringar/dvärgbrytare som hör till samma grupp. Antingen genom att märka alla med samma gruppnummer. Eller om säkringarna heter 1, 2, 3 då skriva

1-3 Spis/ugnsmatning 3-fas 16A 2,5mm²

i gruppförteckningen..

Redigerat:
Det saknas moderniteter som brytare i hela lägenheten undantaget är golvvärmen i hallen som är ny installerad, det är proppsäkringar som gäller i övrigt.
En vanlig induktionshäll bör väl inte kräva mer än enfas?
Då kan jag köra min diskmaskin genom att dela trefasen?
Det där med att diskmaskinen behöver en egen 10A matning, kan den få mata fläkten också, för jag har en slang dragen till fläkten som jag tänkte att den kan ju gå vidare ner till diskmaskinen, men det kanske blir för mycket. Jag har förvisso 25A in i lägenheten så det går ju att ta en högre säkring än 10A på den matningen.

Låter maffigt med 3-fas och 25A i en lägenhet? Säker på att du har 3-fas och inte bara har 1-fas?

snaggletooth skrev:
Låter maffigt med 3-fas och 25A i en lägenhet? Säker på att du har 3-fas och inte bara har 1-fas?
Glöm nu inte att jag har en etta!!
25A in är jag säker på och jag försöker bifoga en bild på hur det ser ut vid spisen nu men jag är rätt säker på att det är trefas. Vit in nere till vänster och svart till höger, blå, brun och jord syns.

• elfel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När man gör en trefasgrupp och använder en trepolig säkring, är man "tvungen" har märka upp lika noga vid centralen som om man hade tre enpoliga säkringar?

Vad tycker ni?

//Patrik

Den där förstod jag inte Patrik?

btg acke skrev:
Den där förstod jag inte Patrik?
Det var en fråga till andra elektriker i tråden. Sorry.

Angående till perilexuttag så ser det ut att vara trefas ja.
Det är säkert korrekt gjort så du behöver inte vara orolig. Det är en vanlig lösning att göra så där.

//Patrik

Tack Patrik, men varför inte ta ut en 230 till?

btg acke skrev:
Tack Patrik, men varför inte ta ut en 230 till?
Dels för att det inte är lämpligt att belasta något mer på den gruppen, dels för att man då blandar flerfasförbrukare med enfasförbrukare vilket är olämpligt.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
När man gör en trefasgrupp och använder en trepolig säkring, är man "tvungen" har märka upp lika noga vid centralen som om man hade tre enpoliga säkringar?

Vad tycker ni?

//Patrik
Mja.. Det går ju liksom inte att bryta annat än alla tre samtidigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.