Det låter som att jag tänkt rätt alltså. Vet ni något enkelt gratisprogram för windows att rita elsheman i så kan jag skissa upp mina tankar. Kanske kan vara till hjälp för fler personer, för jag misstänker att fler börjar på att se över elförbrukningen nu efter de senaste två vintrarna...

sajjen skrev:
Fast om huvudbrytaren bryter strömmen så slutar omformaren att mata efter några millisekunder, inte alls riskabelt.
Det skulle inte kännas tryggt att behöva lita på att elektroniken i omformaren stänger av, om man skall börja ta i ledningarna, då vill man ha en tydlig mekanisk avstängning.

Som jag ser det borde det väl inte vara något problem att komplettera den nya kapslingen med en separat HB som enbart täcker gruppen för invertern om man nu vill skydda sig lite extra. Inte så stor skillnad i pris heller eftersom jag ändå måste upp med en ny kapsling.

Edit: morgontrött, ny HB var med i det vi diskuterat redan... behövs fler hängslen och livremmar menar ni?

Redigerat:
De flesta inverertillverkare specificerar i installationsmanualen att brytare skall installeras på både AC- och DC-sidan. På AC-sidan funkar en dvärg bra till det. På DC-sidan får man hitta någon annan brytare. Problemet med en traditionell solcellsinstallation är att du har en hög DC-spänning hela vägen från taket ner till brytaren (enda sättet att "stänga av" panelerna är att täcka över dom), kan vara farligt vid service och installation av anläggningen.
Alternativet är att använda mikroomformare. En liten omformare kopplas till varje panel, placerad bakom panelen, på samma ställning som panelerna.

Bjurran skrev:
Edit: morgontrött, ny HB var med i det vi diskuterat redan... behövs fler hängslen och livremmar menar ni?
Vad gäller nätsidan av invertern och kopplingen till elcentralen behöver du inte mer än så. Vid arbete måste man alltid säkerställa att alla matningsmöjligheter är frånskiljda. Med din låda med överströmsskydd i form av dvärgbrytare och dessutom som extra trygghet en konventionell huvudbrytare finns den möjligheten. Vid logisk placering och korrekt skyltning och varselmärkning är alla krav uppfyllda.

Skulle man vara än mer orolig över detta kan man givetvis sätta en 6-polig huvudbrytare i kapslingen och ansluta både befintlig huvudledning och inverterns utgång via den. Centralens befintliga HB tar man bort och har fått en anläggning lyx++, men det är som sagt inte helt nödvändigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.