Om det är en fotmotor eller en flänsmotor eller om det är en OEM har ingen betydelse, det är den som dimensionerat lindningen utefter tycke och smak som avgör hur den ska kopplas, visst kan man linda en 0,75 kW motor för 400/690 V men det är opraktiskt. (dessutom går den inte exportera till delar av Norge)

Protte

Det är inte ovanligt att sådana här fel beror på dålig åtdragning av muttrarna i motorns kopplingsdosa.

Då menar jag muttrarna som sitter längst ned på skruvarna och håller fast motorns lindningar samt plåtarna för D eller Y koppling.

Lossa anslutningskabeln och kolla anslutningarna.

Kan det vara så att pumpen klarat sig med för hög spänning i 1,5 år pga felaktig (D)- koppling? Men nu gav en av lindningarna upp pga överhettning och orsakade jordslutning, den går kanske ej så länge under pumpningarna och hinner svalna mellan dessa. Har sällan sett D-kopplade småmotorer, men klart att det kan förekomma, Spännande att se om TheStills svarar vad för spänningar det står på skylten.

P
Då har man varit nere och tittat till pumpen. Det är en Grundfos CPE 3-80
Den satt där när vi köpte huset och har nog suttit där ett 10tal år innan. Brunnen är en grävd brunn på ca 5meter och pumpen står i källaren (dvs -2meter) så det är lite konstigt att man har en sådan dylik pump men kanske det var tanke att man skulle borra för brunn men det behöves aldrig då brunnen inte har sinat men jag vet inte.

Jag har inte öppnat själva pumpmotorns anslutningslåda. När vi drog om elen i hela huset så anslöt elektriken bara direkt till motorskyddet så vi har inte ändrat något efter den.

Vi har lite problem med att vissa lampor blinkar då och då när vi använder vissa enheter
Kan det D-kopplingen som stör? Kan det vara så att motorn borde ha Y-kopplats från början?
Ska man se till att den blir omkopplad?

Redigerat:
Kolla hur pumpen är kopplad i motorlådan, med stor säkerhet ska den vara Y-kopplad pga av att den är ganska liten. Om den nu är och har varit D-kopplad felaktigt finns all anledning att fixa det, även om inte pumpen går mycket eller längre stunder frestar det på helt i onödan.

Pumpen är kanske Y-kopplad fast trådstartaren tror att den är D-kopplad?

Det är kanske lätt att luras att tro att nolla behövs för Y-koppling, men så är inte fallet...

TS får nog plocka bort locket på motoranslutningen och kolla hur blecken ligger på skruvarna.

Det som är intressant att veta är vad det står för spänningar på motorns märkskylt ex "380D", "400/690" eller "230/400V" samt hur blecken ligger på motorplinten l l l eller :_:_: Nolla är ju som sagt inte inblandat i något fall.

P
Var nere igen och tittade mera och jag hittade motorns märkplåt.
220-240 / 380-415 V
6.8 / 3.9 A

Och jag öppnade motoranslutningen och det ser ut som bilden från Enk Projektet (inlägg #15) och den ser ut faktiskt som att den är Y-kopplad.
Det går att koppla den D enligt instruktioner i locket

Trodde man måste ha nolla för att ha den kopplad Y.
Men vad blir det för spänning och vad drar den i denna konfiguration? Om den drar 6.8A + lite startström så ligger det inte så långt bort från säkringens 10A...
Visst är det 400V mellan faser?

Trefasmotorer har aldrig nolla. (Nu kommer säkert någon länka till någon trefasmotor med nolla bara för att jag skrev aldrig).

//Patrik

Din pumpmotor drar 3.9A vid märkeffekt som den är (helt rätt) kopplad nu då. Ja, i Sverige har vi 400V spänning mellan faserna (systemspänning) och 230V mellan fas och noll/jord (fasspänning). 10A ska funka, men jag hade nog föredragit 16A eftersom det är startströmmen som i första hand bestämmer säkringsstorlek vid motordrift och den ligger typiskt på märkströmmen x7. Ett riktmärke är att säkringen minst ska vara märkströmmen x2 och vid små motorer (typ din pump) ännu något högre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.