Jag har tänkt placera en icke-inkopplad apparat-dosa sist i rummets kedja av utag för att i framtiden kunna använda det om det behövs. Nu tänker jag bara täcka dosan med ett lock.

Kan man dra fram tre ledningar som man inte kopplar in i någondera ände (kommer annars drömma mardrömmar om att något barn pillar upp luckan och slickar på ledningarna)?

...eller är det mer rätt att bara dra fram en orange ledning (eller annan lämplig färg) som jag i en eventuell framtid kan använda till att mata fram ledningar med?

...eller bör man koppla in ledningarna i elsystemet men i den oanvända apparatdosan sätta någon sorts petsäker plint?

Om du ska täcka dosan med ett lock duger det inte med snäpplås utan det måste skruvas fast. Ska du dra fram tråd så sätt toppklämmor i ändarna. Men varför inte sätta ett uttag direkt?

Om man bara har en "drag-FK" i dosan så borde man ju kunna sätta ett snäpplock.
Jag röstar på antingen den lösningen eller sätta ett uttag direkt, som snaggletooth föreslog.

//Patrik

snaggletooth skrev:
Om du ska täcka dosan med ett lock duger det inte med snäpplås utan det måste skruvas fast. Ska du dra fram tråd så sätt toppklämmor i ändarna. Men varför inte sätta ett uttag direkt?
I dagsläget skall det stå garderober för och då kommer utaget vara i vägen. Skruvlock och toppklämmor låter som en bra kombo.

Antar att man då monterar ledningarna i föregående dosa så det inte är några lösa ledningar som kan ställa till med något där.

Patrik_Hed skrev:
Om man bara har en "drag-FK" i dosan så borde man ju kunna sätta ett snäpplock.
Jag röstar på antingen den lösningen eller sätta ett uttag direkt, som snaggletooth föreslog.

//Patrik
Ja, jag trror jag nöjjer mig med en draglina i form av en FK iom att jag ändå måste ha dit elektriker för att ansluta utaget den dagen dosan skalll tas i bruk.

Finns det någon standard för hur man markerar draglina? är det OK att använda en olikfärgad FK som ligger längst in i dosan eller innebär det en kortslutningsrisk om den av någon anledning börjar dansa runt? :)

Ligger det en ensam ledare i en dosa så tror jag inte någon behöver tvivla på att det är en dragtråd.

Mangan skrev:
Ja, jag trror jag nöjjer mig med en draglina i form av en FK iom att jag ändå måste ha dit elektriker för att ansluta utaget den dagen dosan skalll tas i bruk.
Rent formellt kanske du "måste" ha dit en elektriker men av alla hempul så får man nog beteckna att sätta dit ett uttag i en dosa med framdragna trådar som det mest oskyldiga man kan tänka sig. Det är ju tillåtet att ta bort ett gammalt uttag och sätta dit ett nytt, nu kommer du ju bara göra halva den operationen.

Toppklämmor, är det såna där hattar man trycker in ledningarna i?
Har en påse sådana, men vet inte om det finns något modernare som är bättre..

Toppklämma är väl ett namn som används om diverse doningar, tex torix (röda tomteluvor) ubåtar, wago. Är dina röda? Då är det nog torix som ska tvinna ihop ledarna

Toppklämma var någon tidig variant typ Wago, dom var ofta förbjudna att använda i konsulternas projektbeskrivningar. Torix och andra av samma typ kallades inte toppklämma och dom hade konsulternas välsignelse.

f91jsw skrev:
Rent formellt kanske du "måste" ha dit en elektriker men av alla hempul så får man nog beteckna att sätta dit ett uttag i en dosa med framdragna trådar som det mest oskyldiga man kan tänka sig. Det är ju tillåtet att ta bort ett gammalt uttag och sätta dit ett nytt, nu kommer du ju bara göra halva den operationen.
Nu finns det inte något jordat eller ojordat uttag där, som man kan byta ut mot ett lika dant. Alltså måste man bedöma vilken av dessa typer, som ska användas. Att välja fel typ, äventyrar säkerheten.

Men visst, det finns ju värre typer av hempul...

305 skrev:
Nu finns det inte något jordat eller ojordat uttag där, som man kan byta ut mot ett lika dant. Alltså måste man bedöma vilken av dessa typer, som ska användas. Att välja fel typ, äventyrar säkerheten.
Nej det oroar mig inte. Man måste ha bra mycket otur när man tänker för att missa att alla andra uttag i rummet är jordade och att det ligger tre ledare i apparatdosan. :)

Varför inte bara dra en bit snöre, typ murarsnöre eller annat icke strömförande?

Jo, det var definitivt ett alternativ till en lite styvare variant i form av en ensam ledning.
Nu slutade det med att jag drog fram elen hela vägen och sätter tomteluvor på de oskalade ledningarna som döljs bakom ett lock med skruvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.