Har lite funderingar kring en installation av en solcellsanläggning.
Enligt vad jag förstått är kraven ganska enkla idag och att man mer eller mindra bara behöver ha en fast installation till en egen säkring i centralen.
Eftersom min tomt är byggd med ett antal olika undercentraler har jag lite funderingar kring hur man kan koppla detta. Vet någon av er ifall dessa måste kopplas till huvudcentralen eller om jag kan gå in i den unndercentral jag har vid pumphuset till poolen där min största belastning sommartid finns. Jag skulle föredra att koppla in det där eftersom det då bara rör sig om några få meter kabel mellan cellerna och växelriktaren kan placeras inne i pumphuset i närhet till befintlig central. För att koppla det i fasadskåpet skulle jag behöva gräva upp större delen av trädgården och poolområdet för kabelrören.

Anläggningen är med diazed hela vägen enligt följande. Huvudsäkringar 20A - Undercentral1 16 A - Undercentral2 16 A - Undercentral 3. Det är i central 3 jag vill koppla in solcellsanläggningen om det är möjligt, för då hoppas jag att jag bara behöver komplettera med en extra kapsling för säkringarna till solcellsanläggningen.

En följdfråga till detta. Jag har idag inga JFB alls mer än en separat 1-fas som enbart täcker ytterbelysning och motorvärmaruttag. Tanken är att på sikt komplettera upp samtliga undercentraler med minst varsin jfb (troligtvis fler och sektionerat på vissa platser). Hur reagerar en jfb på ifall man matar in spänning på fel sida av den?
Jag kommer säkerligen att sätta en separat jfb för hela uc3.

Jag vet att en hel del är behörighetskrävande så hoppa gärna över den diskussionen i tråden.

Har inte bestämt mig helt för vilken typ av anläggning det blir men det lutar mot att kunna bli någon växelriktare i stil med http://www.sma.de/en/products/solar-inverters/sunny-boy.html eller http://www.stecasolar.com/index.php?StecaGrid_300_500_Control_en

Om någon av er har en befintlig anläggning i eller i närheten av Värmland som man kan få komma och kika på så skicka gärna ett PM.

Om du vill koppla in din solcellsanläggning till nätet finns risk för bakmatning till nätägarens nät, vilket är fullständigt livsfarligt.
Det krävs en hel del mer än vad du skriver i din fråga, bl.a måste anordnas ett separat jordtag för din solkraftanläggning, anmälan måste göras till nätägaren, godkänd frånskilljarutrustning måste anordnas, manuell eller automatisk beroende på klassning m.m.m.

Du kan inte mata hela anläggningen från din växelriktare om du sätter den i en undercentral, den blir ju livsfarlig då iom att spänningen kommer bakvägen på fel sida om säkringar, huvudbrytare o.s.v. Är det en riktare som kan mata ut på nätet också eller kopplas den in som reservkraft? Det är speciella regler för detta och vissa extra komponenter måste installeras i anläggningen, du måste då i vilket fall som helst prata med din elleverantör/nätägare också, för de vill inte ha livsfarlig bakspänning ut på sitt nät i fall det blir strömavbrott, vid service etc. Enklast är nog att koppla in saker du vill använda via stickpropp direkt till riktaren.

I princip alla omformare/invertrar/växelrikare som säljs på marknaden uppfyller SS-EN 50438 (annars får de inte kopplas till elnätet). Kort sagt så säger den standarden att så fort elnätet går ner så ska omformaren stängas av.

Som sajjen skriver så uppfattar även jag informationen jag hittar att dessa invertrar (kärt barn har många namn) kommer att koppla bort matningen om spänningen försvinner. Jag tolkar detta som att de dels uppfyller kraven för att få kopplas in utan egna jordtag eller andra frånskiljare.
Således borde väl detta gälla även om en säkring går?
Om jag blir tvungen att byta de säkringar som matar vidare till 3-poliga dvärg kan jag förstå om kraven skulle visa att samtliga faser måste vara borta för att det ska stängas av vilket jag isf tycker är en knepig lösning, men om så blir fallet så gör det inte så mycket. Jag har funderingar på att göra någon sådan lösning ändå när jag ska sektionera upp med jfb i framtiden för att respektive jfb ska sitta vid rätt central.

Trodde de kunde gå som reservkraftaggregat, men så är inte fallet då! Då borde det faktiskt inte vara något problem att sätta den varsomhelst. Jordfelsbrytarna borde fungera som vanligt ändå, eftersom de bara reagerar för skillnaden i ström mellan nollan och faserna, och de flesta moderna JFB är märkta som att de kan kopplas valfri riktning.

Nej, reservkraft känns inte aktuellt i det här fallet eftersom jag klarat mig ganska bra från strömavbrott på sistone, och därmed behöver jag heller inte oroa mig för en massa extrakostnader med batterier osv så jag hoppas att kunna få ett billigt system som gör skillnad på min elräkning. Med dagens regler om nettoberäkning osv borde det vara ganska förmånligt att sätta upp ett sådant system, i synnerlighet eftersom jag har en ganska hög förbrukning även under sommaren (ca 17-1800 kWh/sommarmånad)

Tyvärr är det idag i princip omöjligt att få till netto-mätning. Har du ett överskott så får du ge bort det till elbolaget, de är tvungna att ta emot det men har ingen förpliktelse att ge dig betalt.

sajjen, det är lite det som är min tanke med det. Många villaägare har ju annars en ganska låg förbrukning under sommaren, men i mitt fall har jag t.ex. en pool som står och drar ström hela tiden under sommaren då solen skulle ge som mest energi. Att de inte har förpliktelser att köpa det är därför inte såpass viktigt för mig eftersom jag kan dimensionera systemet ganska väl efter vad jag har för förbrukningar.
Min tanke är med denna tråd dock att försöka få ihop tillräckligt med kunskap för att kunna avgöra hur mycket jag behöver göra om med resten av anläggningen för att få det att fungera, och på så vis kunna avgöra om det kommer bli lönsamt att investera i ett sådant system.

Du behöver inte göra mycket mer än att ansluta din utrustning till den central som ligger bäst till uppställningsmässigt. Viktigt är att du ansluter via egen säkring och frånkopplingsmöjlighet, tex en liten normkapsling med dvärgbrytare och huvudbrytare som du sen ansluter baklänges till skenorna på den befintliga centralen. Märk och skylta upp det hela så att inga misstag kan ske när man vill bryta de sammankopplade delarna.
Sen är det bara att köra, du kommer rimligtvis aldrig att behöva skänka bort din energi eftersom du säkert inte har så stor effekt att balansen mot nätet blir positiv.

Farligare är de små system som man ansluter i ett vägguttag med stickpropp, lätt att överbelasta gruppen om uttaget är stort på samma som man ansluter sig på. Jag vet inte om de nu är förbjudna om man inte korrekt ansluter dem via säkring in på en central.

Tack för era svar, ni vet att jag uppskattar det.
GK, Funderar på att precis som du skriver att sätta en liten kapsling på det viset. Funderar dock på en liten sak där. Finns det något skäl till att ha en separat jfb till enbart den gruppen? (blir lite snurrig av att försöka tänka hur saker blir när man skickar in saker i ledningarna, jag brukar bara göra av med ström annars)

F.ö. enligt vad jag förstått är de med stickpropp förbjudna i Sverige.

Bäst är om du ansluter dig mellan befintliga centralens HB och JFB, då är alla förbrukare som är anslutna till den skyddade som vanligt oberoende av matningskälla. Huvudledningen till centralen behöver inget JFB skydd.

Skulle du vid något tillfälle ha överskott så att du matar baklänges till andra centraler får deras JFB hantera skyddet i dem. Det är alltså inget märkvärdigt utan ganska rättframt att göra en koppling som den du tänker dig.

Men om jag tolkar det rätt så skulle ju solcellsanläggningen då mata centralen även om HB är av? Låter riskabelt.

Fast om huvudbrytaren bryter strömmen så slutar omformaren att mata efter några millisekunder, inte alls riskabelt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.