1 525 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Jord som inte används
Hej!
Var och inspekterade ett fasadskåp hos en bekant (villa byggd 91). Hittade något intressant. På den jordskena som finns där går det en 2,5mm2 FK-kabel rakt ut i ingenstans. Det finns ett tomt utrymme längst ner som ser ut som en slags plåtlåda, jag gissar att det har suttit en antennsplitter som man har avvecklat i och med att fiber drogs in. Och denna FK-kabel har suttit fastskruvad i "dörren" till denna plåtlåda.
vad anser ni är bäst åtgärd, ta bort kabeln helt från jordskenan, eller isolera den med en ubåt el liknande.Att den bara länger helt fritt i luften ser inte vidare proffsigt ut.
/Steve
Var och inspekterade ett fasadskåp hos en bekant (villa byggd 91). Hittade något intressant. På den jordskena som finns där går det en 2,5mm2 FK-kabel rakt ut i ingenstans. Det finns ett tomt utrymme längst ner som ser ut som en slags plåtlåda, jag gissar att det har suttit en antennsplitter som man har avvecklat i och med att fiber drogs in. Och denna FK-kabel har suttit fastskruvad i "dörren" till denna plåtlåda.
vad anser ni är bäst åtgärd, ta bort kabeln helt från jordskenan, eller isolera den med en ubåt el liknande.Att den bara länger helt fritt i luften ser inte vidare proffsigt ut.
/Steve
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 944 inlägg
Jag föreslår att antingen jorda denna metallåda eller ta bort både lådan och kabeln. Lådan har nu ingen kontakt med jord vad jag förstår?, så den behöver egentligen inte jordas. Men den kan ju komma till användning i framtiden, och då kan det va bra att jorda den i förväg så att det inte glöms bort.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Detta påminner om när jag utförde besiktningspunkter från en revisionsbesiktning på en bilhandel.
Då var det bland annat än punkt där det stod att två trådar hängde löst och skulle isoleras med toppklämma. De skulle hänga i samma rum som centralen. Sprang runt och letade, hittade inget. Efter mycket om och men med mobilstrul så fick jag tag på besiktningsmannen och frågade vart de hängde mer specifikt.
Det visade sig att de hängde inuti centralen..! Var tvungen att skruva bort en stor plåt för att komma åt kopplingsplintarna och de två trådarna. Helt OTROLIGT.
//Patrik
Då var det bland annat än punkt där det stod att två trådar hängde löst och skulle isoleras med toppklämma. De skulle hänga i samma rum som centralen. Sprang runt och letade, hittade inget. Efter mycket om och men med mobilstrul så fick jag tag på besiktningsmannen och frågade vart de hängde mer specifikt.
Det visade sig att de hängde inuti centralen..! Var tvungen att skruva bort en stor plåt för att komma åt kopplingsplintarna och de två trådarna. Helt OTROLIGT.
//Patrik
Har nu återställt jordningen av plåtlådan. Rensade ut närmare 2 liter (en glasskartong) med skit från fasadskåpet. Det var muttrar, klippta kablar, sågspån, metallbleck, kapade vp-rör, en bunta med telefontråd, fiskögon i en påse, en informationsplåt till jordfelsbrytaren (sitter på rätt ställe nu). Dessutom hade den som installerade fiberkabeln bockat och böjt några skyddsplåtar, för att komma åt. Dessa är numera återställda så det ser prydligt och snyggt ut. Fick även dammsuga ur hela skåpet.
/Steve
/Steve
Klicka här för att svara