El
Matss: Lite tidigt... Kvittar naturligtvis om den ena sidan sitter mot noll
magnetens: [citat] Kollade lite närmare idag och mina RUTAB dvärgbrytare och JFB, de har mycket riktigt anslutningar i två plan för både skena och tråd.
rgba: Påverkar fenomenet livslängden på lågenengilampan? Har problem med samma fenomen på en lampa där jag tycker att jag får byta lampa ganska ofta. Oftare än med glödlampa i alla fall. Snittlystid 5 timmar/dag och ett eller två till/från om dagen. Blinkningarna är ganska kraftiga ändå. Nästan full styrka. Trodde det var åska först tills jag hittade den blinkande lampan.
-MH-: Asså, delar som sitter i PC-datorer är inte gjorda för att hålla, eller ens för att fungera från fabrik. De är gjorda för att tillräckligt många delar skall fungera hjälpligt, och inte kosta något.
Bo.Siltberg: Det är fortfarande inte brukligt att dela upp en spismatning på flera förbrukare, uttag etc, speciellt om spisen är kopplad mellan faserna (400V). Den bör ha sin egen obrutna gruppledning. Om du har problem med att huvudsäkringarna går så ska du helt enkelt säkra upp, eller om tillämpligt, installera en effektvakt, för då överstiger den normala belastningen huvudsäkringarna storlek.
Patrik_Hed: [citat] Som jag brukar säga (eller ja, brukar och brukar..) till min praktikant, "Du får göra som du vill, så länge det blir som jag vill ha det" :cool: //Patrik
Glufsglufs: Min personliga logik är att knappen närmast dörrhålet tänder allmänbelysningen, dvs taket i det här fallet och den andra fönstret. Jag bestämmer också färgerna för tändtrådarna innan apparater hamnar på plats att ljusaste färgen går till belysning närmast fönstret.
yxis: [citat] Jag skulle nog säga att om man byggt 100 lägenheter utan att rotera faserna till lägenheterna rent allmänt så har man haft en smula otur när man tänkte :cool::P
Mikael_L: [citat] Ja där är ju ett bra ställe att skriva svaren på sånt som ofta återkommer. Jag har skrivit de flesta artiklarna under kategorin el, och jag hoppades att några andra ville haka på. http://www.byggahus.se/wiki/Kategori:El Förutom säkringscentraler kunde en artikel skrivas om spisar, elementspänning, inkoppling av ugn + häll och allt det där som det så ofta undras över.
yxis: Om du vill lägga det på en egen jordfelsbrytare så kan du skaffa en så kallad personskyddsautomat, det är en ihopbyggd jordfelsbrytare och "automatsäkring" (=dvärgbrytare), och tar lika mycket plats som bara jordfelsbrytaren. Elcentralen blir lite mer överskådlig med en sån än med separata enheter. Å andra sidan är det ingen dum idé att ha alla utomhusgrejer (även lampor på
Thewayofstyle: det är bara att göra ett doshål i mitten av rummet så kommer man åt den :)
Hubbe2: Toppen! Hade samma trassel i vår förra kåk, där hade de säkrat ner hela huset till 20A trots direktverkande elvärme. Julafton, -20grader och fullt ös på ugn, micro och diskmaskin knäckte ena fasen hela tiden... Galet jobbigt tills vi fick ut elbolaget att byta bottnar. Allt för att de ville spara in 300kr/år i fast avgift(högre på 25A, än 20A)
stugan_i_skogen: Det har du rätt i, det sitter väl ett sånt på JEM Glaciator nu när jag tänker efter...
Eyeball: Den bör inte krångla, men har man aggressivt vatten kan det gå fort, så du bör undersöka ditt vatten samtidigt som du byter värmepatron, för den e säkert kass om jfb löser.
Patrik_Hed: Egentligen för funktionen så kvittar det, MEN enligt praxis och lämplighet så ska du koppla in fas på L / P och tändtråd på pil ut (om det inte är trappkoppling eller dyl.). //Patrik
realdexter: [citat] Ooopss... då var det rena turen att jag inte bröt sönder något... så gjorde inte jag, men har testat nu och det var mycket enklare när man petade in en mejsel där!!
305: Återställningsbara "evivhetssäkringar", finns ju ÄVEN till diazedcentraler. Så där föll det argumentet....
hempularen: [citat] Clas Olsson skulle jag nog (med viss tvekan) våga lita på, uppfattar det som ett ganska seriöst företag.
Thompa: Tack för svaren! Testade med fogskum på den dosa som sitter i en betongvägg - sitter som berget. Ska testa på putsad lecablockvägg och lättbetongvägg i veckan. Elektrikern var förbi i morse och kollade också och jag frågade om fogskum var OK och fick "Jaaa, det där sitter" till svar, men om det betyder att det är rätt enligt reglerna låter jag ändå vara osagt. Kan tipsa om att
Bo.Siltberg: Jordfel lagar man, eller så kasserar man maskinen. Jag var ute efter "normala" läckströmmar.
Satlover: [citat] Ups/Elverk och JFB brukar vara lika med problem.. Man måste ha skilda nollor ex. till uttag för annars löser jfb, själv kör jag en helt separerad grupp till ,och från i skilt rör+kabel till "IT gruppen" ups:en i källaren en APC smartups typ 1400va med 2x40amps batterier externt under. Försök bara inte att mata ups:n med kineselverk för då kommer den hoppande ut genom dörren
Rikard Ågren: Smacka dit en sån här så behöver du kanske bara en och behöver inte bry dig om converters eller dimmers. Går att få med fjärrkontroll för ljusreglering :) 72W och 5400lm http://www.hidealite.se/svenska/led/downlights/7451151-led-panel-light-varmvit.html [bild]
jeffan: [citat] Ok ingen mätarplatta alltså. ;) Tänk på att det bara är 3mån garanti på den begagnade mätaren. Lägg till 200:- kr och få en Trådlös elenergimätare med USB-anslutning.
hempularen: Nuj har jag stängt den här tråden, det är andra tråden på en och samma dag som jag fått stänga för att den spårat ur.
hempularen: OK, det var ett antal påhopp, och sedan en lång diskussion om påhoppet.
Rikard Ågren: Skippa medföljande 10 mm slang och dra ner ett VP16 istället om det ryms
Slugge: Ett tillägg: Känn på ledarna när du anslutit dem så de verkligen sitter samt kolla så ingen plastisolering hamnat under anslutningsskruven.