El
beerfueled: Tänkte slänga in "facit" för hur det till slut blev när elektriker varit där. Det är ett enfassystem, fast med en 35A huvudsäkring mot 25 som väl är brukligt. Hällen är inkopplad på den gamla 20A säkringen och ugnen på en ny 13A. Har inte haft några som helst problem att brassa på flera plattor och ugn med både varmluft och grill. Slutet gott, allting gott :)
findus42: och mycket är redan gjort. Solceller för belysningsel finns. Luftsolfångare (se 24volt.eu. Kostar kaffepengar att slå ihop) står för uppvärmningen från halva mars tom hela oktober. Vent, värmeväxlare. Kompletterar med vedeldning i kamin. Har gratis ved av orsaker som jag inte går in på här. Det kommer jag att ha under överskådlig tid. Sedan jag började jobba på lösningar för
johuh: Det blev att åka till tippen med spisen. Tack för alla ideer, f...n vet vad felet var.....
hempularen: jag har min på väggen mitt för utsuget, den sitter ganska högt. Jag har kopplat min så att i normal läget så får fläkten ström via en varvatlsregulator som ger minimalt varvtal, när fukthalten går upp så kopplar hygrostaten förbi regulatorn så fläkten går på max. Regulatorn sitter inte i badrummet.
[SKPG]Zamora: Då har du fått fel. Det sista uttaget som du länkade till ska du ha, MX 600-1S. Det du har fått dämpar 13 dB och det är för mycket.
Glufsglufs: [citat] Spelar kanske inte så stor roll om det är jordningen TS är ute efter i första hand. Elektrikern lär ju upptäcka om det är torra trådar eller fuktionsdugliga så det räcker med att bara peta med jord, fast om man ändå ska ha i jord så kan man lika gärna dra om allt, det är ju inte så mycket merkostnad i materialet och tiden tar ju detsamma. Kvalliten på tråd är i regel
BBJB: Dra rör med fk i till belysning brytare och kopplingsdosa. Från dosan drar du en bit ekk eklk eller liknande till ett "väggintag 1fas". Sen har du bara en vanlig 1fas 16A skarvsladd mellan objektet och uttaget.
BigGitt: [citat] FLVP kräver 46 l/s (för just detta hus) med enbart bv. Av detta ca 12 l/s badrummet. Öppnar man öv och inreder denna, krävs det tot 67 l/s fördelat på alla frånluftsventiler. Just då det blir som fuktigast, kan den extra fläkten ändra flödet från 12 till ca 25-30 l/s. Tills RH sjunker.
Glufsglufs: OT nu men gällande böcker som ligger så är det inte så dumt. Lägg upp en bok "svensk standard" och en "tysk standard" så texten på ryggen är rättvänd. Ta sen boken ur hyllan för att läsa framsidan på det vis som känns mest narturligt (om du själv inte kan vara neutral så låt någon annan göra det) och se vilken av böckerna som blev rätt framför ansiktet.
Odjuret: Oftast tar man betalt för transport till platsen.
mulpac: [citat] Adaptrar med fel 1 och 3, alltså enpolig isättning och berörbara spänningsförande stift när proppen är halvvägs isatt finns det gott om i alla fall (åtminstone utanför Europa). Eftersom dessa prylar inte är avsedda för permanent bruk, utan snarare som en (nöd)lösning för att t.ex. kunna ladda mobilen, bärbara datorn eller rakapparaten vid tillfällig utlandsvistelse,
erk: I mitt fall är det Jolly Micro som skall dimras. Den matas med konstant 230V och dimras via tryckknapp på separat slinga. Alltså inte den slingan själva LEDarna sitter på.
305: [citat] Om det med ovanstående omständigheter, hade rört sig om en fyrledare, så hade den åtgärden naturligtvis varit otillräcklig ur just säkerhetssynpunkt!....
strevert: Vi skall bygga ut och dränera om ena gaveln på huset nu i vår. Då tänkte jag passa på att förbereda för lite el i trädgården ( belysning, motoruttag.... ) Hur gör man när man drar rör för elen från huset? Borra hål i källarvägg och drar ett rör igenom där och under mark till dit elen skall? Rekomenderat djup på röret? Hur många kablar " grupper " får dela rör?
joflopp: Tja... Det finns ju fler i branschen som har fått återkalla sina produkter. Eljo Trend
elmont: Tar du med dig alla rören på en gång blir det bara ett kräl
Bo.Siltberg: Du ansluter både skyddsledare och neutralledare till samma PEN-plint i ute i stolpen. I och med att kabeln därefter har separata ledare för jord och nolla så har det blivit TN-S :)
prototypen: Kan INTE hålla med om att tekniskt skulle vara lika, inte en chans. En JFB mäter skillnaden mellan strömmen fram och tillbaka och löser om skillnaden är t.ex. 30 mA. och det är 50Hz En AFCI mäter det "brus" den högfrekvens som skapas av en ljusbåge. Det blir alltid en ljusbåge i brytare men den får inte bli för långvarig. Man kan lyssna på ljusbågar med en AM radio. Protte
hempularen: [citat] Att påstå att man har full koll på hur el skall dras är en helt livsfarlig inställning, oavsett om man är behörig med 20 år i yrket eller en hempulare som just gjort sitt första el-experiment, så har man inte full koll på el. Den viktigaste egenskapen om man skall koppla, oavsett hur mycket kunskap man ev. har. Är att vara ödmjuk och inse att jag vet inte vad det är jag inte
Nähädu: Det bör påpekas i sammanhanget att elinstallationer av den typ som TS beskriver är behörighetskrävande. Att själv, utan egen behörighet, genomföra elinstallationsarbeten är ett brott mot 9 kap 1 § ellagen (1997:857). Den elinstallatör som tar på sig arbetet att "kontrollera" elinstallationerna utan att själv ha utfört dem, eller haft överinseende över elinstallationen, riskerar
stugan_i_skogen: Hade samma fenomen på en stickproppsansluten lampa, vände på kontakten så blev jag av med det. Roligt att ta på lampan också; ju bättre kontakt man hade med lampan, desto starkare lös den..
Glufsglufs: Lett är U-formade och funkar kanon på en rund kabel, två runda kablar gör så att det blir lyft mellan klammer och kabel....ser bedrövligt ut om man inte då försöker lägga kablarna på varandra så dom bygger ut från väggen istället för over/under varandra :) Kom för övrigt på att det var EKRK jag använde med TKK, inte EKLK....blir kanske lite trångt med EKLK.
GK100: [citat] Ja det är riktigt, siffran 10-15% gäller snarare vid tomgång och vid kvartslast är nog 35-45% mer giltigt.
sajjen: Har räknat på ca 3kW vid 6 knop. Har i princip räknat ut det från dieselåtgången på förra motorn, så det ska bli spännande att se hur långt ifrån verkligheten jag hamnade. Har snackat med några andra som har byggt elbåtar och i jämförelse med deras resultat så tror jag att jag ligger hyfsat OK. Batteribanken kommer vara ca 10kWh 48V LiFeYPO4. För längre resor sätter vi i ett
Bo.Siltberg: Tack, jag insåg det naturliga när jag mockade skit i stallet - man löser många problem då ;)
R Göran: Ja om filtret sitter i proppen är det helt ok, då tillhör det så att säga modemet. Jag blev förvånad att det skulle ha suttit i jacket.Men då är allt uppklarat med tomlans kommentarer!