Det torde fungera bra. Jag kan inte se att det gör någon större skillnad på hur du kopplar.

Jag hade gärna sett att tiduret bara styrde kontaktorn som i sin tur styrde belysningen. Mer överskådligt.

Och igen, säker på att det ska vara tidur? Beroende på vilket datum/tid på året det är så går ju solen upp/ner på olika tider och det har ett astrour inställt och ändrar därför tiden för tändning/släckning från dag till dag.
Ett tidur tänder ju oavsett när det blir mörkt alltid vid kl. 18.00 om man har det inställt.

//Patrik

Tack för svaren.
Själv har jag skymningsrelä som är avstängt ett visst antal timmar på natten, funkar kanon...

Men jag kollade bara lite snabbt förut men visst är astrour iaf en tusenlapp dyrare?

Skymningsrelä hade det blivit om det inte vore för de dubbla grupperna samt att det är tegelväggar vilket gjorde kabeldragningen jobbig.

Sen vill han ha så att han kan tända om det blir sena grillpartyn och tidrelät har släckt vilket möjliggörs av det växlande reläet i tidrelät.

Är det ändå en tråkig lösning?

Varför finns det inte billiga massproducerade tidur som håller koll på solens upp/nedgång?

Solens upp/nedgång är trots allt inte nån spjutspetsövning att räkna ut långt i förväg. Det borde räcka att man talar om lite grejer för tiduret, typ latitud och longitud samt tidszon, datum och klockslag (och i förekommande fall sommartid/normaltid), så skulle den kunna kompensera för solens tider själv...

Detta är ett astrour som jag rekommenderar till elektriker här. Jag tyckte att det var väldigt enkelt (vilket t.ex. Hagers astrour inte är) och när jag upptäckte att det fanns ett litet fack innanför luckan som man kunde glida in manualen i så höll jag nästan på att skjuta i byxan. En sådan enkel sak, men så himla smart! Då slipper den ligga och samla damm ovanför centralen eller dyl. och kanske försvinna.

http://nyheter.schneider-electric.se/news_livesite.asp?newsID=101873&show=1

E:13 152 05

//Patrik

Redigerat:
lillePer skrev:
Men vad är fördelarna/nackdelarna med ett astrour jämfört med ett sådant här skymningsrelä som man kan ställa in hur många timmar det skall vara avstängt på natten?

[länk]
Ett skymningsrelä måste du dra en kabel från centralen ut till husknuten. Ett astrour räcker det med att sätta i centralen och ställa in.

//Patrik

Ok, då e jag me...

Är det mycket jobb att ställa in den då?

Har bara använt Thebens ur och kan bara säga att den som designade gränssnittet hade en väldigt dålig dag just då.

Läser man manualen så brukar det gå bra.

//Patrik

lillePer skrev:
Men vad är fördelarna/nackdelarna med ett astrour jämfört med ett sådant här skymningsrelä som man kan ställa in hur många timmar det skall vara avstängt på natten?

[länk]
Jag funderade själv på astrour när det begav sig men jag kopplade helt enkelt ett "vanligt" skymningsrelä efter brytaren för utomhusbelysningen. (Samma modell som den du pekar på, men utan timbegränsningen). Då tänder vi det på morgonen när vi går hemifrån, när det blir ljusare så släcker det. På kvällen när vi kommer hem så lyser det igen (beroende på årstid) och när vi går och lägger oss så släcker vi igen. Funkar alldeles utmärkt för våra behov.

Det vi tappar är dels att man inte kan tvinga på belysningen om det det ljust ute, dels vettig "bryt dig inte in, vi är hemma fast vi är bortresta" funktion. (Vi brukar helt sonika lämna det på då, det får lysa hela natten). Men, man kan ju fråga sig hur bra det fungerar ändå.

Jag struntade även i kontaktor, de lågenergilampor jag har ligger väl inom den specade brytmarginalen för skymningsrelät (även fast det är induktiv last, det står att den klarar det, fast färre VA än motsvarande glödljus), och även om det skulle gå efter 10 år eller så (det har redan hängt med i tre) så kostar ett nytt bara 300:- eller så. Och då kunde jag koppla in den utomhus i första dosan efter den vanliga strömbrytaren.

Så det är en datapunkt i frågan astrour eller inte. (Se bara till att du får ett skymningsrelä som inte gör några dumheter, typ blinkar tre gånger när det spänningssätts...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.