Var precis på Harald Nyborg och letade antennuttag och gick förbi deras hylla med toppklämmor.

Vill bara tipsa om att det är Hellerman Helacon (Dom bästa toppklämmorna enligt både mig och många andra elektriker jag jobbat med) som dom säljer förpackade som "Bårebo"

http://www.haraldnyborg.se/soeg.asp?n=10&Produkt=toppkl%E4mma

Dock bara i 3, 5 och 8 poliga, och inte helt billigt, men det kan ändå vara värt det ifall någon inte behöver ha 100-pack.

Bårebo har jag för mig säljs på Överskottsbolaget också?

Det är rätt många som säljer Bårebo. Har sett dom på Jem & Fix och Karlssons.
Sen om Helacon är bättre än Wago är ju en annan sak. Dock bra att man kan få tag i toppklämmor annat än Torix, eller liknande Torix.
Original Torix är det inget fel på, men det säljs liknande som inte är mycket att hänga i granen.

Bra om man kunde få bort sämre toppklämmorna från marknaden

Kör både helacon och wago. Tycker det wago är lite "trögare".

Verbindungskl1a-g.jpg

Kör stenhårt på wago 222er om det finns plats annars blir det helacon. Tänk vad dagarna skulle bli lättare om alla kunde använda riktiga toppklämmor så man får ut ledarna vid ändringar..

Inte så svårt med "vanliga" wago att få ur ledarna, dra och snurra ledaren samtidigt så lossnar dom. men visst är det betydligt enklare med 222:or.

Med FK blir det lätt kvar några kardeler

R_Strandberg skrev:
[bild]

Kör stenhårt på wago 222er om det finns plats annars blir det helacon. Tänk vad dagarna skulle bli lättare om alla kunde använda riktiga toppklämmor så man får ut ledarna vid ändringar..
Jag lossar aldrig toppklämmor öht, såvida det inte är väääldigt korta FK i dosorna.
Jag klipper kablarna och skalar om, oavsett om man använder wago/helacon eller torix så tycker jag kardelerna blir så pass skadade/missformade vid demontering att jag inte vill använda dom igen.

Och jag monterar 9 gånger av 10 en helacon med fler poler än vad som behövs för att kunna göra lite mindre ändringar i efterhand.

Redigerat:
Tänkte oftast på när man lossar fk vid t ex ändringar i tändningar och liknande då man inte återanvänder fk'n utan själva platsen i toppklämman.

För de ser oftast rätt taskiga ut när man lossat de. När vi ändå är inne på wago..
Är det någon som vet E-nummret på wagoplinar för din-skena med flera "våningar" eller vart man hittar det på wagos hemsida?

Kopplade in en större Garocentral där det satt plintar med tre "våningar" för fas, nolla och jord.

Även ÖoB har samma toppklämmor som Harald Nyborg.

R_Strandberg skrev:
När vi ändå är inne på wago..
Är det någon som vet E-nummret på wagoplinar för din-skena med flera "våningar" eller vart man hittar det på wagos hemsida?

Kopplade in en större Garocentral där det satt plintar med tre "våningar" för fas, nolla och jord.
Wago vet jag inte, men Weidmüller har lite olika:

bl.a.
PDL4 S/NT/L/PE E2920100
PDL4 S/N/L/PE E2920102

http://catalog.weidmueller.com/proc...DD?page=Group&groupId=("group38792612059397")

Och för den trångbodde :) :

http://catalog.weidmueller.com/proc...217A2DD?productId=([1173710000])&page=Product

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.