B
BigGitt: Ok. Får skippa silikon :(
10 svar · 10,8k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: En effektvakt kan också lösa problemet.
12 svar · 10,4k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Silicon är det nån som använder det fortfarande när det finns AquaTät? http://www.duri.fi/products.php?ProductID=4890 Har haft en sån halvtrasig tub liggande kallt i bilen i 2 år, fungerar fortfarande utmärkt. Går ju dock inte att "foga" med utan bara för att täta
4 svar · 2,0k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Jag skulle nog också bytt till längre sladd och fastanslutit den Och jordfelsbrytare på det såklart, kanske ett fall för en 10mA:are
8 svar · 6,4k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Oftast brukar det inte vara någon fara, men skulle det bli problem så kan du ju alltid låta en elektriker säkra upp din anläggning till 20 eller 25 A. Om din stigare (kabeln mellan huvudsäkringarna och huvudcentralen) är korrekt dimensionerad, vill säga (vilket den högst troligt är). //Patrik
4 svar · 2,1k läst
H
hjerpe: Beror på hur "plastbiten" ser ut men jag hade troligen bara borrat nya hål.
1 svar · 1,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Du har nog inte tillräckligt koll på alla de nödvändiga förutsättningarna och vi kommer säkert missa något viktigt om vi försöker hjälpa till så här över ett forum. T.ex. får den kabeln inte sluta med en uttagspropp. Sen verkar det finnas en tillräckligt stor osäkerhet över färger och en del annat. Så jag föreslår att du gräver ett klart kabeldike, lägger 5-10 cm mjukt
14 svar · 5,5k läst
·
N
Niklas_x: Ja, det är ju alltså inte min, jag ser den bara regelbundet.
11 svar · 1,6k läst
T
tintin4fun: [citat] Varför tänkte jag inte på det!! Det skulle nog kunna funka om man använder en påbyggnadsram till Eljo Trend. Det uttaget jag har nu, är deras "vanliga" utanpåliggande uttag och det är smalare än hålet.
2 svar · 1,7k läst
J
jwarman: Har bytt tvättmaskinen till en annan fas. Kört 20+ tvättar samtidigt som tumlaren har gått och det fungerar kanon. Tack för tipset.
14 svar · 4,2k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Jag bara petade upp den och la den en bit ifrån hålet. Det räcker att den ligger där på gipset. Om man skruvar fast den så går det ju inte att få ut den sen. //Patrik
4 svar · 1,7k läst
C
camelspin: Den här tråden blev ju riktigt skön. Vi snackar om allt möjligt. Jag kan berätta att jag fortfarande inte tagit hit någon för att dra den där kabeln. Det var liksom roligare att tänka på hur man gör det än att verkligen få det gjort.
43 svar · 19,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, effektvakten borde egentligen heta strömvakt, för den ska ju skydda huvudsäkringarna. Och genom huvudsäkringarna går den faktiska strömmen som är högre än den "nyttiga" strömmen om man har en stor fasvridning för tillfället i en anslutna lasten. P = U * I * cos fi = S * cosfi, I = S / U = P / (cosfi * U) Så effektvakten borde visa samma värde på strömmen som elmätaren. Men
15 svar · 7,7k läst
P
puttrix: [citat] Det har uppenbarligen inte du heller trots/tack vare ditt namn ;)
12 svar · 5,1k läst
O
Oldfart: [citat] Du har helt rätt. Jag är inte här för att diskutera politik utan för att snappa upp så mycket användbart vetande som möjligt. Påminn mig igen om jag jag får återfall! ;)
16 svar · 7,8k läst
Rrrrr
Rrrrr: Köp ett vanligt köksskåp och kapa bort botten samt kapa sidorna tills du får önskat djup?
11 svar · 1,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Jag ser inga direkta problem vad det gäller vatten i alla fall. Det är ju inte tänkt att slaskas med vatten i utrymmet i normala fall? Men man ska även ta hänsyn till betjäningen av och möjlighet till service på centralen. Och vad för fysiska påkänningar som kan komma på tal, värme och stötar och slag och sånt. Ja även att inte risken är förhöjd att man råkar skruva eller
1 svar · 1,8k läst
electrocuted
electrocuted: [citat] man skulle nästan kunna tro att e-lux kommit över ett parti 200volts motorer från japan och anpassar spänningen med hjäp av ledningsresistansen...
24 svar · 5,4k läst
P
petersv: Posta gärna bilder i tråden om värsta elkopplingen. Låter som om det du har drabbats av hör hemma där.
11 svar · 2,9k läst
·
P
PST: [citat] Nej, det räknas INTE som en fast installation..nån måtta på petimetrandet får det vara :D
14 svar · 24,4k läst
Y
yxis: Om du har sommargäster mer än några enstaka dagar så är det kanske en bra idé att installera en luft-luft-värmepump av budgetmodell redan när du bygger? Med tanke på dagens elpriser så behövs det nog inte så många uppvärmningsdagar för att en värmepump ska ha tjänat in sig. Förvisso har det inte jättemycket med elinstallationer att göra, men det kan ju ändå vara bra att
9 svar · 9,4k läst
Y
yxis: [citat] En variant är väl att fixa allt som blir åtkomligt när du river upp så mycket som du nu av någon anledning ändå river upp (eller ändå relativt enkelt kan riva upp), och förbereda så att det går att fixa resten vid rivning av andra golvdelar utan att du behöver riva det redan rivna golvet igen? Eftersom apparatdosor och rör på bottenvåningen troligtvis är helt okej så
14 svar · 4,1k läst
·
Y
yxis: Frågan är hur de där två trådarna från nexan är kopplade inne i nexan? Om en av dem hänger ihop med inkommande fas så kan du åtminstone teoretiskt använda din befintliga kronbrytare. En annan lösning som garanterat fungerar och som dessutom följer nexas anvisningar är att byta din kronbrytare mot en dubbel trapp, då får du två brytare som är helt isolerade från varandra.
6 svar · 7,5k läst
J
Jef: [citat] Skyddsjord går bara förbi. Finns inga uttag med jord i detta rum (vardagsrum).
8 svar · 1,5k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Ja, glasramar (både till Exxact och Renova) är nytt. Kom nu i.o.m. lanseringen av den nya strömställarserien Exxact. Håller med om att Renova är mycket snyggare nu med glasram som alternativ. //Patrik
3 svar · 1,0k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Om centralen skulle hamna i oklassat område, så skulle det vara lugnt för zon-indelningen, MEN en central vill man inte ha i ett badrum oavsett vad, så då kan man peka på att det inte är tillåtet enligt ELSÄK-FS 2008:1 2kap. "En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhets- teknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot person- eller sakskada på
20 svar · 3,4k läst
·
R
realdexter: [citat] Funkade! och jag lyckades t o m sätta tillbaks ny tråd. Tack för hjälpen
15 svar · 4,2k läst
Rrrrr
Rrrrr: Japp.. Precis! Reglas bara taket ner 1tum så är det ändå ganska svårt att få upp en trafo genom ett doshål! Och oftast (vid halogen) så använder vi sån där större trafo så man får ha 20M längd på sekundärsidan. Den ryms då absolut inte.
24 svar · 5,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Så det beror på hur blött det blir och på vilken kapslingsklass du väljer.
13 svar · 4,3k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] d^_^b:wow: //Patrik
55 svar · 9,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.