Jag vill förlänga en kabel till en armatur men vill behålla originalkabeln - jag vill alltså skarva.

Är detta tillåtet? Får jag göra det själv? Finns det krav på utförande, material etc?

Är det utanpåliggande eller vill du skarva från infällt till utanpåliggande? Oavsett så är det att sätta en dosa och koppla som gäller.
Du får inte göra det själv och krav på material (kapslingsklass) beror på utrymme.

//Patrik

Det beror ju på lite vad vi pratar om för typ av inkoppling. Om det handlar om en vanlig lampsladd med kontakt i änden så kan man ju skarva med skarvdon som finns ex. på Clas olsson och liknande ställen. Ser ut ungeför som en strömbrytare för sladdmontage, men utan knappen.

Observera att dessa får bara användas på en lös lampsladd. OM det handlar om en fast inkopplad armatur så måste den skarvas med fast kopplingsdosa osv. enl. det Patrik skriver.

Även i lampsladdsfallet så får du ex. inte göra en extremt lång kabel. Om det är en armatur som idag har en Europakontakt (de platta kontakterna) så är jag lite osäker, men jag tror inte att man får förlänga en sådan kabel.

Det är en lampa som har Europakontakt, det är alltså inte fråga om dolt eller fast montage. Men man skulle inte få det när det gäller Europakontakt alltså?

Som sagt jag är osäker, det finns en massa restriktioner runt användning av den typen av kontakter, de får t.ex bara fabriksmonteras. Det är möjligt att man kan klippa av den och sätta en vanlig kontakt. Osäker som sagt.

Det finns ju iofs att köpa kabel med en sådan kontakt monterad, men jag har för mig att de får bara användas som reservdel, att byta ut en befintlig kabel.

Har man jordade vägguttag så kan man ju inte byta ut Europakontakten mot en vanlig kontakt så frågan är vad som är "mindre olagligt"

Jag tror att en relativt vanlig "modifiering" av kablar med Europa kontakt, är att den av olika anledningar byts mot en vanlig jordad kontakt där man inte ansluter jord. Jag är osäker på om det är tillåtet, men det känns som ett relativt harmlöst regelbrott, om det är fel. Observera att det är direkt fel att sätta en skyddsjord på en apparat som är dubbelisolerad (har symbol med 2 kvadrater i varandra), en sådan apparat skall ej ha skyddsjord ansluten. Och vissa sådana apparater får alltså en kabel med platt europadon.

skarva med vit kapslad sockerbit, finns överallt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.