14 448 läst ·
10 svar
14k läst
10 svar
Vad tror ni om kondensator dimensioneringen?
Hej, trodde jag gjorde veckans klipp när jag köpte min bättre begagnade vedkap.
Nästan helt oanvänd och dessutom 1-fas så jag tänkte att jag kan vänta ytterligare ett år med att sätta upp det där 3-fas uttaget som varit på planeringsstadiet det senaste året.
Men som vanligt......när något verkar för bra för att vara sant......då är det oftast det.
Efter ca 15 minuters effektivt kapande dog den tvärt. Väntade några minuter och sedan gick den 10 sekunder för att återigen dö. Kände på motorn och den gick knappt att röra med handskar.
Så att den stanna pga överhettning är nog säkert.
Det visa sig att kondensatorn till motorn är på 35 µF. Kapen är märkt 2200W.
Om detta är driftskondensator tycker jag den skulle vara på runt 160 µF, men har å andra sidan aldrig sett en motorkondensator som är så stor.
Någon som har erfarenhet av fel dimensionerad kondesatorer, vad händer om den är för stor eller för liten?
Vilken storlek hade ni valt?
Tack för hjälpen
Nästan helt oanvänd och dessutom 1-fas så jag tänkte att jag kan vänta ytterligare ett år med att sätta upp det där 3-fas uttaget som varit på planeringsstadiet det senaste året.
Men som vanligt......när något verkar för bra för att vara sant......då är det oftast det.
Efter ca 15 minuters effektivt kapande dog den tvärt. Väntade några minuter och sedan gick den 10 sekunder för att återigen dö. Kände på motorn och den gick knappt att röra med handskar.
Så att den stanna pga överhettning är nog säkert.
Det visa sig att kondensatorn till motorn är på 35 µF. Kapen är märkt 2200W.
Om detta är driftskondensator tycker jag den skulle vara på runt 160 µF, men har å andra sidan aldrig sett en motorkondensator som är så stor.
Någon som har erfarenhet av fel dimensionerad kondesatorer, vad händer om den är för stor eller för liten?
Vilken storlek hade ni valt?
Tack för hjälpen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 946 inlägg
Kondensatorn ska egentligen vara så liten som möjligt då den bara används vid start, så 35 µF kan räcka eftersom det inte är speciellt högt startmoment. Annars är tumregeln 25 µF/kW för drift.
Har du helt enkelt överbelastat kapen? 2.2 kW räcker till max 10 cm stock ungefär...och när den får jobba lite med grova stockar så blir den riktigt varm, ja.
Har du helt enkelt överbelastat kapen? 2.2 kW räcker till max 10 cm stock ungefär...och när den får jobba lite med grova stockar så blir den riktigt varm, ja.
Naturligtvis har jag överbelastat kapen. Min poäng är att den borde tåla betydligt mer än så innan den stannar.
Har knappt något så stort som 10cm. Är färdigklyvt virke så även de enstaka bitar som närmar sig 10 cm har betydligt mindre yta än en rund stock på 10.
Någon tumregel som är så låg som 25µF/kw har jag aldrig hört talas om. När jag köpt tidigare till diverse fläktar har det varit 80µF x Motorns effekt. Men jag har ju haft fel förut
Tack för svaret
Har knappt något så stort som 10cm. Är färdigklyvt virke så även de enstaka bitar som närmar sig 10 cm har betydligt mindre yta än en rund stock på 10.
Någon tumregel som är så låg som 25µF/kw har jag aldrig hört talas om. När jag köpt tidigare till diverse fläktar har det varit 80µF x Motorns effekt. Men jag har ju haft fel förut
Tack för svaret
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 946 inlägg
Jo du har rätt, 80 µF/kW om man behöver ett bra startmoment och 25 µF/kW om det räcker med drift är dom tumregler jag snappat upp.
Ja, det låter ju som om kapen borde klara lite mer än vad du beskriver.
Vet inte vad som kan vara fel, men en slö och dåligt skränkt stålklinga suger. En klinga med hårdmetall är betydligt bättre.
Ja, det låter ju som om kapen borde klara lite mer än vad du beskriver.
Vet inte vad som kan vara fel, men en slö och dåligt skränkt stålklinga suger. En klinga med hårdmetall är betydligt bättre.
Är det en riktig 1-fasmotor eller en med konding "konverterad" 3-fasmotor? Är den konverterad så krävs en rejäl konding typ 80 µF/kW som sagt, men den kommer ändå inte att prestera som med 3-fas, och dessutom brukar max rekommenderad motorstorlek vara 0,75..1 kW vid konvertering. En riktig 1-fasmotor klarar sig med typiskt 25..30 µF/kW för hjälplindningen. Annars har du nog helt enkelt kört för hårt eller så är kylfläkten inte så pigg.
Korrekt dimensionering av driftkondensator för enfas-lindad asynkronmotor med hjälplindning är normalt mellan 27,3 till 40 µF/kW beroende på momentbehov och i någon mån varvtal. Motortillverkaren avgör storlek så inte lindningar eller kondensatorn ska bli överhettade vid drift eller maskinen ta annan skada. Betydligt bättre med 3-fas grejer när det blir tunga jobb.
Redigerat:
Det verkar som det är en 1-fas motor. Men kan inte förstå varför det går 5 trådar till motorn från kopplingshuset.
Trodde det skulle vara ett jämt tal eftersom en lindning behöver 2 trådar. Någon som kan förklara?
Fick tyvärr utbrott på min telefon, annars hade jag postat bild från kopplingshuset.
En annan tanke jag har.....Om jag ska behålla den skulle det kanske vara bra att sätta ett riktigt motorskydd som kan lösa ut tidigare, måste slita på motorn när den inte löser ut förrän den är stekhet.
Trodde det skulle vara ett jämt tal eftersom en lindning behöver 2 trådar. Någon som kan förklara?
Fick tyvärr utbrott på min telefon, annars hade jag postat bild från kopplingshuset.
En annan tanke jag har.....Om jag ska behålla den skulle det kanske vara bra att sätta ett riktigt motorskydd som kan lösa ut tidigare, måste slita på motorn när den inte löser ut förrän den är stekhet.
Är det inte skyddsjord i den femte ledaren till motorn?
Absolut är det bra med ett riktigt (ställbart) motorskydd, men kan vara lite trixigt att modifiera mobil utrustning så den klarar skyddsklassen (IP44 eller motsv) även efteråt. Alternativt vara snabbt på brytaren så fort den kör fast.
Absolut är det bra med ett riktigt (ställbart) motorskydd, men kan vara lite trixigt att modifiera mobil utrustning så den klarar skyddsklassen (IP44 eller motsv) även efteråt. Alternativt vara snabbt på brytaren så fort den kör fast.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden