Om man vill ha ett tidur i central för styrning av lite belysning, men inte vill lägga det på en egen grupp, utan dela med befintlig belysningsgrupp, hur löser man det? För det är väl inte okay att koppla två ledare (en till tidur, en till övrig bel.) på samma dvärg..?

Det är inte uttryckligen förbjudet. Det fanns en allmän regel tidigare, men den avsåg gamla diazedcentraler med en naken skruvskalle vid säkringen.
Numera är det tillverkaren av dvärgen som tillåter eller förbjuder det, men det brukar inte framgå speciellt tydligt... För t.ex Hager QC så tillåter dom det i alla fall.

I första hand bör du försöka sätta dit en ny dvärg som matar tiduret. I andra hand kan du säkerligen använda en befintlig om du anser att det går att ansluta två ledare tillförlitligt. Använd samma typ av ledare EK/FK/RK.

En annan förutsättning är att det faller sig naturligt vad denna dvärg skyddar (belysning i detta fall - ok), och att det är lämpligt sektionerat (att inte hela huset blir svart om denna dvärg löser) och att den klarar den extra belastningen (vilket knappast torde vara ett problem i detta fall om du inte kör med 1 kW halogenstrålkastare :wow:)

Ska du styra belysning via ett relä/tidur måste man dela på tråden någonstans, hur ska annars reläkontakten/uret få matning? Och fasen måste oftast fortsätta ut i gruppledningen tillsammans med tändtråden. Nästan alla reläer tar minst 2 trådar på en anslutning så detta är inget problem egentligen, eller så delar man med hjälp av en lämplig toppklämma.

Och toppklämmor är okay i centraler?

acrophobic skrev:
Och toppklämmor är okay i centraler?
Ja, och hållare för WAGO på DIN-skena är att rekommendera. (Hållare som man klickar på DIN-skenan, sedan kan man skjuta i olika WAGO och koppla)

E:14 409 92

E0D70DA1-41E0-4FFC-8279-BDFB12104FE0.JPEG

//Patrik

Ah, smart!

Är alla typer av WAGO tillåtna att använda i centraler?

Patrik_Hed skrev:
Ja, och hållare för WAGO på DIN-skena är att rekommendera. (Hållare som man klickar på DIN-skenan, sedan kan man skjuta i olika WAGO och koppla)

//Patrik
Jag har inte sett dessa hållare tidigare, men jag blev "tvungen" att beställa en förpackning idag och lite Wago-4 och Wago-6. Konstigt nog så var Wagona restade till den 9 juni, men hållarna kommer i början på veckan.

sa3afc skrev:
Jag har inte sett dessa hållare tidigare, men jag blev "tvungen" att beställa en förpackning idag och lite Wago-4 och Wago-6. Konstigt nog så var Wagona restade till den 9 juni, men hållarna kommer i början på veckan.
Okej, ja de är riktigt bra! Men 9 juni lät konstigt... Wago tycker jag att det brukar finnas ett överflöd av.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Okej, ja de är riktigt bra! Men 9 juni lät konstigt... Wago tycker jag att det brukar finnas ett överflöd av.

//Patrik
Jo, jag har ju egentligen lite Wago liggande, så det gör inget att dom är restade, men det var konstigt, det måste nästan vara problem med tillverkningen eller något.

Har en liknande fråga:

Kompisen vill ha ett tidrelä i sin normcentral till sin utebelysning.

Dock är utebelysningen uppdelad på 2 grupper. Vad är smidigast att göra då?

O
Patrik_Hed skrev:
[bild]
Vad är det för typ av ledare i den där bilden och hur lämpliga är egentligen de kraftiga 90-gradersböjarna?

Hur vanligt är det att man använder solida ledare i elcentraler? Känns som det skulle vara lättare att ägna sig åt "ingenjörspedantri" då och organisera sina ledare i raka fina nästan teoretiska linjer? ;)

Typisk reklambild, och EK går att bocka så utan problem med rätt verktyg, men vem har tid med sånt trams?

lillePer skrev:
Har en liknande fråga:

Kompisen vill ha ett tidrelä i sin normcentral till sin utebelysning.

Dock är utebelysningen uppdelad på 2 grupper. Vad är smidigast att göra då?
Om det går från samma central så är väl smidigast att lägga det på samma grupp om det går, alt. lägga de över en kontaktor som styrs över tidur (eller föreslagsvis astrour).

//Patrik

snaggletooth skrev:
Typisk reklambild, och EK går att bocka så utan problem med rätt verktyg, men vem har tid med sånt trams?
Vadå, gör inte alla elektriker så där?? :rolleyes:

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.