El
hempularen: Ang. behörigheten. JO det förekommer "elfirmor" som saknar behörighet. En kollega skulle fixa lite el, han frågade mig om en inför sitt hempul, när vi hade diskuterat det, så insåg han att det var lite mer än han tänkt på. Så han anlitade elektriker, genom att lägga ut en förfrågan på brabyggare.se. han fick tag i en firma som hette ngt. i stil med xyzelservice, firman hade
Patrick E: Ang den grova kabeln. Kolla med elektrikern om det går att förlägga den i ett grovt rör på samma sträcka. Det finns VP-rör på 28 mm. Är det inte för många böjar kanske det går. Det som behöver göras är då att ta loss kabeln, montera dit röret och dra i kablen.
Blindnit: Här är en för en kabel i taget. http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
lillePer: Egentligen kan jag använda samma brytare som hallen för ledlisterna i garderoben... Det var mer tänkt som en kul detalj. Dom skulle ju dessutom då bara behöva lysa korta stunder medans hallen är tänd större delen av dagen... Men det kanske bara är att prova sig fram med olika rörelsevakter... Wattispower: har sett sånna och var ett tag inne på det men det blir ett bockat rostfritt
spinout: [citat] http://www.eltrygg.se/page_1234119447187.html Texten är kopierad frånn ett mail, ur en fråga som jag ställde till honom. Den bifogade filen är såklart inte med i foruminägget. Inägg #18 http://www.byggahus.se/forum/el/141413-regler-runt-kravet-pa-jordfelsbrytare.html
Patrik_Hed: Eller så har en inkommande fas brunnit av efter ett tags glappkontakt. Men börja med att undersöka huvudsäkringarna, testa byt alla om du inte ser att den där grå, blå eller gula plutten har ramlat bort. Det är nästan mer regel än undantag att den sitter kvar, fast än säkringen har gått. //Patrik
Raceman: [citat] Nu är det väl som så att grendosor efter golv i kök, inte betraktas som en fackmannamässigt utförd installation. Skulle det hända något så att försäkringsbolaget blir inkopplat, så kommer du inte få ut ett ruttet lingon på din försäkring.
byggarätt: I andra trådar så har vi diskuterat svårigheten att få hjälp av elektriker när det ser ut som i er elcentral... Det man kan säga är att elektrikerna säger att ett sånt hempul det tar jag inte i med tång..och den uppgift 80kkr låter som en sådan uppskörtnings kostnad. Svaret om det går att flytta centralen ... Det går att 1. Se till att matningen inkommande flyttas till lämpligt
PelleSoder: Ja det finns öppningar (tre eller fyra runda hål à ca 4cm diameter på repektive) med nät i nederkant på toadörr. Som du säger testa till en början och sedan utöka vetilation om så behövs. Om det behövs, finns det någon nackdel med att ta upp ventilationshål till vindsutrymmet?
nonifo: Tvåpolig brytare är även lämplig för att bryta ett eluttag placerad utomhus, stolpbelysning ute, grupp för din altan(infravärme, osv). Finns lite olika användningsområden helt enkelt.
nonifo: eqlq behöver inte skyddas från uv, däremot om du hade använt tex ekk så bör den skyddas.
R_Strandberg: Som sagt, man får vad man betalar för. Ska du kunna dimmra 240W 24V DC kostar det. 6st sånna här skulle kunna fungera och kör återfjädrande tryckknappar. http://www.hidealite.se/svenska/led/drivdon/7452542-led-dimtrafo-24v-50w-dc.html Om du kan byta stripen mot en på 10w/m skulle du komma mycket billigare undan och ändå få en bra arbetsbelysning i kök. I trappen skulle du kunna gå
WATTisPOWER: Kabel ska inte bara isolationsmätas(Meggas), den ska också OHM-mätas. Att det blir fel är mycket ovanlig, vad jag vet, har bara råkat ut för det en gång. Då var det å andra sidan på värsta tänkbara ställe och tidpunkt. En varuleverans trampade fel på en lastkaj och tryckte ned kabeln till botten av gjutformen, ca 30 cm. Vi bilade såklart uppifrån eftersom kabeln var förlagd nära
fredl: Då kan jag inte förutse några problem, klarar mig förmodligen på runt 15m. Tack för din second opinion!
Rrrrr: [citat] Japp både rörstudsar, spikbleck osv passar mellan VP2 och Elko (är ju samma ägare i slutändan: Schneider). Det som inte passar är ringen i mitten. På VP2 skruvar man ut den medan man på Elko drar ut den.
Patrik_Hed: [citat] Ja, det var kanske inte så smart. Då blev det ju lite förvirrande när både ena mellantråden och tändtråden har samma färg. Drar man färdigdragen 5-ledare så brukar svart och grå användas som mellantrådar och brun som tändtråd. Därför jag använder tomslang och drar "rätt" färger när det kommer till strömbrytare. När jag gick på storbygge och var tvingad till
Bo.Siltberg: Då får du ta reda på det, för det kan vara nåt skumt. Annars är en enkel metod att ohmmäta den gamla brytare för att ta reda på hur den fungerar, om den inte är märkt på baksidan. Då är det enkelt att koppla in den nya på motsvarande sätt.
Akzid: Jag tycker Aceflex är smidigt! Det enda som är lite bökigt är att ledarisoleringen kan sitta rätt bra.. Men det gäller ju nästa alla PEX kablar. Aceflex är också en N1XV kabel.
prototypen: [citat] Det är inte omöjligt att spänningen är högre i änden av 175 m trefaskabel. OM någon eller båda de andra faserna är belastade så får man en ström i nollan som mer eller mindre läggs till fasspänningen på den obelastade och mätta fasledaren. Protte
byggarätt: Hej Patrik...tack för lyckönskningen och sorry om jag gjorde annat än belyste att el-marknaden inte fungerar så bra och det är inte elektrikernas fel..men som det fungerar nu så inte jobbar man aktivt för att ändra heller... Snickarna och elektrikerna har ju olika åsikter och rörisar..bygga balkonger lär vara det värsta.... Tille1 du vill inte att jag ska trampa in på ditt revir och
Alfredo: Jag fick min på plats för 1000 SEK totalt. Häger i ny plastkapsling bredvid befintlig ASEA diazed. Priset var nog lite av ett kompispris och det var några år sedan så runt 2000 är nog helt rimligt. Strular något så kan ju felsökning av gamla skumma jordfel ta mer eller mindre hur lång tid som helst och då lär priset bli därefter...
menhir: Bo.Siltberg: Tack för ditt utförliga svar! Jag har räknat vidare med din formel och om jag räknat rätt får jag följande spänningsfall: Idag mätarskåp->garage 5,8V (2,5%) Idag mätarskåp->bostadshus 4,46V (1,9%) Med 10kvmm-kabel mätarskåp->ny grund->Garage->befintlig 6kvmm t bostad får jag följande värden: Mätarskåp->Garage 1,87V (0,8%) Mätarskåp->Bostad 3,22V (1,4%) Om
Eld: Max 80 grader mot brännbara byggnadsdelar är väl regeln? Detta ska givetvis gälla vid värsta buseldning. Frågan är om det även ska gälla vid skorstenbrand? Men det vore kanske orimligt?
Blindnit: Nä ungefär så jag tänkte när jag tänkte annorlunda ;)
R Göran: En teknisk utrustning som kan styras över ett lokalt nätverk, Lan behöver inte nödvändigtvis inte använda IP-protokoll. Det finns en mängd protokoll bl a Microsofts Netbios, som kan användas för att kommunicera. Skall överföring ske generellt över hela Internet erfordras givetvis ett TCP/IP protokoll. Men du kanske vill ha ett webb-gränssnitt och då väljer man naturligtvis