20 418 läst ·
16 svar
20k läst
16 svar
3-fas utan nolla till redskapsbod!
Sida 1 av 2
Hej,
Har en redskapsbod på tomten där det sitter en liten elcentral med ett 3-fas uttag (gamla handsken 3-fas + jord i höljet) som går till en vatten pump som står bakom som används till bevattning.
Det sitter även ett 220 uttag som är kopplat till centralen.
Men från huset är det nedgrävt en 3-ledare med skärm.Tror det är 3x4mm + 1jord.
Altså 3 faser och jord.
Till pumpen är det ju inge problem för den behöver ju bara 3 faser men i den lilla centralen i boden sitter det 4 proppar. 3 till pumpen och så den fjärde till 220 uttaget.
Och då har man tagit nollan till uttaget från jorden.
Man har väl gjort en s.ka PEN koppling ute i boden.
Är detta ok eller bör man fixa till detta.
Kan jag använda en jordfelsbrytare i detta uttag och koppla till ex en poolpump eller kommer jordfelsbrytaren inte att fungera då?
Nån som kan svara på detta?
mvh
Jimmy
Har en redskapsbod på tomten där det sitter en liten elcentral med ett 3-fas uttag (gamla handsken 3-fas + jord i höljet) som går till en vatten pump som står bakom som används till bevattning.
Det sitter även ett 220 uttag som är kopplat till centralen.
Men från huset är det nedgrävt en 3-ledare med skärm.Tror det är 3x4mm + 1jord.
Altså 3 faser och jord.
Till pumpen är det ju inge problem för den behöver ju bara 3 faser men i den lilla centralen i boden sitter det 4 proppar. 3 till pumpen och så den fjärde till 220 uttaget.
Och då har man tagit nollan till uttaget från jorden.
Man har väl gjort en s.ka PEN koppling ute i boden.
Är detta ok eller bör man fixa till detta.
Kan jag använda en jordfelsbrytare i detta uttag och koppla till ex en poolpump eller kommer jordfelsbrytaren inte att fungera då?
Nån som kan svara på detta?
mvh
Jimmy
Det är okej. Dock så är PEN för klen för att användas till just PEN. 10mm2 ska den va. Tror dock inte du behöver bry dig om det om det är en gammal installation.
Jordfelsbrytaren kommer fungera.
Du bör dock ta och byta den gamla 3-fas handsken och dra fram ett fullkopplat CEE.
Jordfelsbrytaren kommer fungera.
Du bör dock ta och byta den gamla 3-fas handsken och dra fram ett fullkopplat CEE.
Kolla att skärmen verkligen är kopplad som PEN i huset där kabeln är påkopplad och att den delas upp till en noll och jordskena i centalen i boden.
Är allt riktig så kan du sätta en jordfelsbrytare i boden.
Den gamla handsken bör du byta ut oavsett vad du gör i övrigt.
Är allt riktig så kan du sätta en jordfelsbrytare i boden.
Den gamla handsken bör du byta ut oavsett vad du gör i övrigt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Ja det är utfört som ett TN-C-system. Numera är kravet att PEN skall vara minst 10 mm², men befintliga kablar får behålla sin area om de är i gott skick och att skyddsjorden är tillfredsställande. Men kan du byta kabel så är det ju naturligtvis ett plus.
Det är ju bara 230 V-uttaget som kommer att belasta PEN-ledaren så det beror lite på vad som kommer att anslutas där. Du kan ju kontrollmäta spänningen mellan skyddsjorden (PEN) och marken när du belastar uttaget till max. Det bör helst inte vara mer än några få volt.
Den gamla plåthandsken bör du omedelbart kassera till förmån för ett modernt CEE-uttag. Dom har orsakat ett antal tillbud genom åren.
JFB går alltid att installera för hela denna central, om läckströmmarna i pumpen tillåter det. Och det går utmärkt att plugga in en portabel JFB i 230 V-uttaget.
EDIT: Nu fick du tre nästan identiska svar, vilket borde borga för att det är bra svar
Det är ju bara 230 V-uttaget som kommer att belasta PEN-ledaren så det beror lite på vad som kommer att anslutas där. Du kan ju kontrollmäta spänningen mellan skyddsjorden (PEN) och marken när du belastar uttaget till max. Det bör helst inte vara mer än några få volt.
Den gamla plåthandsken bör du omedelbart kassera till förmån för ett modernt CEE-uttag. Dom har orsakat ett antal tillbud genom åren.
JFB går alltid att installera för hela denna central, om läckströmmarna i pumpen tillåter det. Och det går utmärkt att plugga in en portabel JFB i 230 V-uttaget.
EDIT: Nu fick du tre nästan identiska svar, vilket borde borga för att det är bra svar
Hur ska den kopplas vi huset.
Kommer ut en kabel från huset och där sitter en kopplingsdosa.
Ska mark kabelns jord kopplas till nolla eller fas i kopplingslådan eller ska nolla och jord kopplas ihop där och sen delas i proppskåpet ute i boden.
Kommer ut en kabel från huset och där sitter en kopplingsdosa.
Ska mark kabelns jord kopplas till nolla eller fas i kopplingslådan eller ska nolla och jord kopplas ihop där och sen delas i proppskåpet ute i boden.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Vänta litet nu.
Jag trodde det var en gammal existerande installation? Vid nyinstallation får du inte använda en gammal kabel med PEN ledare mindre än 10 kvmm.
Om du har en kopplingsdosa ut ur huset med nolla och jord, då är det alltså redan uppdelat. I så fall får du inte koppla in en fyrledare med gemensam jord och nolla i den dosan.
edit: Ampz hann före
Jag trodde det var en gammal existerande installation? Vid nyinstallation får du inte använda en gammal kabel med PEN ledare mindre än 10 kvmm.
Om du har en kopplingsdosa ut ur huset med nolla och jord, då är det alltså redan uppdelat. I så fall får du inte koppla in en fyrledare med gemensam jord och nolla i den dosan.
edit: Ampz hann före
Exakt..
Så för att sammanfatta:
Fall 1:
Om det är en befintlig installation där markkabeln går direkt från redskapsboden till centralen i huset eller till mätarskåpet så är allt förmodligen i sin ordning. Bort med fingrarna, och låt installationen vara som den är
Fall 2:
Om det är en befintlig installation, där markkabeln går till en kopplingsdosa på huset, och både Nolla och Jord finns i dosan så är detta en felaktig, farlig, och olaglig installation.
Fall 3:
Om du håller på att koppla in redskapsboden via en dosa på huset där både Nolla och Jord finns tillgängligt så håller du på att bygga en felaktig, farlig, och olaglig installation.
I både fall 2 och 3 måste kabeln till redskapsboden med stor sannolikhet bytas ut.
Så för att sammanfatta:
Fall 1:
Om det är en befintlig installation där markkabeln går direkt från redskapsboden till centralen i huset eller till mätarskåpet så är allt förmodligen i sin ordning. Bort med fingrarna, och låt installationen vara som den är
Fall 2:
Om det är en befintlig installation, där markkabeln går till en kopplingsdosa på huset, och både Nolla och Jord finns i dosan så är detta en felaktig, farlig, och olaglig installation.
Fall 3:
Om du håller på att koppla in redskapsboden via en dosa på huset där både Nolla och Jord finns tillgängligt så håller du på att bygga en felaktig, farlig, och olaglig installation.
I både fall 2 och 3 måste kabeln till redskapsboden med stor sannolikhet bytas ut.
Jag har inte kollat kopplingsdosan utanpå huset men det förvånar mig inte om det är en 3-fas med nolla och jord där.
Så om jag fattat det rätt så måste kabel som går från elcentralen i huset till kopplingsdosan ute var en 4 ledare med PEN kabeln kopplad till PEN altså i elcentralen innan den delas upp till nolla och jord.
Om det är en vanlig 5 ledare med nolla och jord har jag 2 alternativ.
1: koppla om i elcentralen så att jag får en PEN ledare ut till kopplingslådan.
2: byta ut kabeln ut till boden till en riktig 5 ledare.
Så om jag fattat det rätt så måste kabel som går från elcentralen i huset till kopplingsdosan ute var en 4 ledare med PEN kabeln kopplad till PEN altså i elcentralen innan den delas upp till nolla och jord.
Om det är en vanlig 5 ledare med nolla och jord har jag 2 alternativ.
1: koppla om i elcentralen så att jag får en PEN ledare ut till kopplingslådan.
2: byta ut kabeln ut till boden till en riktig 5 ledare.
Med tanke på att jag har blivit tvungen att byta ut lite annat i huset som nån "behörig" elektriker har kopplat som ex för klena kablar mm så misstänker jag att denna kabel till boden är lite si och så.
Jag har barn som leker på tomten och man vill ju inte att de ska råka få livsfarlig ström i sig.
Det lutar nog åt att jag får byta kabel.
Men om det är kopplat rätt i huset (altså PEN är kopplat rätt) så kan jag ha det kvar som det är och bara byta den gamla handsken i boden.
Jag har barn som leker på tomten och man vill ju inte att de ska råka få livsfarlig ström i sig.
Det lutar nog åt att jag får byta kabel.
Men om det är kopplat rätt i huset (altså PEN är kopplat rätt) så kan jag ha det kvar som det är och bara byta den gamla handsken i boden.
japp, ska kolla upp det i veckan om jag har orken med mig 
Ska kolla hur det ser ut i dosan.Måste under altanen.Kollade lite snabbt förut och det ser ut som om det kommer ut en vanlig 5g1,5 typ till en liten kopplingsdosa som knappt sitter fast vid husgrunden.
Ska kolla hur det ser ut i dosan.Måste under altanen.Kollade lite snabbt förut och det ser ut som om det kommer ut en vanlig 5g1,5 typ till en liten kopplingsdosa som knappt sitter fast vid husgrunden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Egentligen är det ganska enkelt. Är inte kabeln redan korrekt inkopplad och i bruk så tycker jag inte att du kopplar in den. Dels har inte kabeln den area som krävs och dels bör du inte koppla en PEN om du inte är van vid det. Då kabeln idag är skarvad i en dosa (korrekt eller felaktigt) så skulle jag gräva ned en ny. Avbrott på PEN kan göra hela trädgården strömförande och jag skulle inte vilja ha en PEN-skarv i en dosa på husgrunden!
Ett alternativ till att gräva ned en ny kabel kan vara att bygga om den nuvarande 3-fas centralen i boden till en enfaslösning. Då räcker förmodligen befintlig kabel, men du kan inte längre använda någon trefaspump eller liknande.
Altså, kabeln är redan nergrävd och fanns där när jag köpte huset.
Kollade kabeln från huset idag.det är 4 kablar som kommer från elcentralen i huset och jag antar ätt det är en pen koppling. Det har förmodligen varit till nån pump från början eftersom de 3 propparna är märkta "pumpen".
Sen har man förmodligen flyttat pumpen bakom boden och dragit kabeln dit och satt en central där och passat på ätt ta ut 220 också.eller nåt.
Kollade kabeln från huset idag.det är 4 kablar som kommer från elcentralen i huset och jag antar ätt det är en pen koppling. Det har förmodligen varit till nån pump från början eftersom de 3 propparna är märkta "pumpen".
Sen har man förmodligen flyttat pumpen bakom boden och dragit kabeln dit och satt en central där och passat på ätt ta ut 220 också.eller nåt.