Konstaterar då jag skruvar i säkringen sakta att den avstängda maskinen drar lite ström. Någon som känner igen det? Kan det vara normalt?
:S

Går maskinen att stänga av hårdvarumässigt (strömbrytare) eller är det en manöverpanel som drar lite ström (någon W)?

Den är fast installerad 1-fas. Har ingen separat brytare. Strömmen bryts med knapp på maskinens manöverpanel.
Skall inhandla ett bättre universalinstrument. Det jag har nu klarar inte växelström. Tänkte mäta strömförbrukningen mellan botten och gänga i centralen. Kan den stå på något slags stand by?

Sätt en separat brytare emellan så slipper du lägga energi på att tänka på det.

Fast å andra sidan kanske du tycker det e roligt =)

Även säkerhetsmässigt hade jag velat ha en separat brytare till en tvättmaskin.

Det ger inget bra mätvärde att mäta med en multimeter på dte viset du tänker dig. Maskinen drar mer reaktiv effekt i avstängt läge. Din mätning kommer att visa att maskinen drar 10 - 100 ggr mer än den verkligen drar.

Många maskiner har en standbyförbrukning som inte kan stängas av. Dock undrar jag hur du kommit fram till det. om det gnistrar när du skruvar i säkringen kan det vara kondensatorer i maskinen som laddas. Det måste inte betyda att den har en standbyförbrukning även om det är mycket troligt att den har det.

Erik

Jag har skruvat i och ur gång på gång med korta tidsmellanrum just för att kolla om det kan vara kondensatorer.

Att sätta en separat strömbrytare vid en fast installation blir tekniskt problematiskt.

LUDDET skrev:
Att sätta en separat strömbrytare vid en fast installation blir tekniskt problematiskt.
Problematiskt? Det är ju bara vid fast anslutning detta är relevant. Vid stickproppsanslutning har du ju frånskiljning i stickproppen i sig (men även där är det väl bara att styra uttaget via brytare om man vill).

Tvättmaskin och tumlare står under en bänk. Arrangemanget är köksliknande med överskåp. Hur kan man montera en brytare så att det blir snyggt och lättåtkomligt?

LUDDET skrev:
Jag har skruvat i och ur gång på gång med korta tidsmellanrum just för att kolla om det kan vara kondensatorer.
Du kan inte skruva ur och i säkringen tillräckligt snabbt för att dra några slutsatser av det. X och Y-kondensatorer sitter direkt på växelspänningen, och du skulle behöva koppla bort säkringen max någon millisekund för att undvika en gnista.

/Hasse

Det kände jag inte till. Trodde att kondensatorer laddades uppoch behöll spänningen ganska länge. Vilken uppgift kan ev. kondensatorer i en tvättmaskin ha? Det kanske är helt i sin ordning. Min första reaktion var: Tänk om det finns något i huset som matar Vattenfall med pengar dag in och dag ut året om.

Är det någon som med bestämdhet vet att det här är normalt och att strömförbrukningen är minimal?

Tacksam för alla tips jag fått och förhoppningsvis får!
/Alve

Det är mycket troligt att tvättmaskinen liksom praktiskt taget alla nyare elprylar drar någon eller några watt även när den inte används. Tillsammans blir det kanske märkbart, men knappast ruinerande. Det ä 8760 timmar på ett år. Är standbyförbrukningen 5W blir det 44 kwh på ett år.

Erik

Tack! Det låter ju överkomligt.

Om elmätaren ger utslag - att lysdioden blinkar markant snabbare när säkringen skruvas i så kanske det finns anledning till att titta närmare på TM.

Tror inte att det syns på elmätaren. Det blixtrar inte till ordentligt vid säkringen. Det är knappt synligt, men det hörs ett svagt fräsande då jag snuddar vid bottenplattan.
Skall maila tillverkaren och fråga om det är ok.
/Alve

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.