Jag har en jordfelsbrytare på de tre inkommande faserna i centralen. Men jag vill ha en ytterligare separat som ska gå till kyl&frys. Hur ska jag koppla det? Man byglar väl inte en extra tråd från huvudbrytaren?

Tilläggas bör är att de här gör jag på min utbildning och de är inget ja ska försöka mig på hemma :)

Läs boken ;-)

ja de var ju ett lustigt svar ;)

JF. skrev:
Jag har en jordfelsbrytare på de tre inkommande faserna i centralen. Men jag vill ha en ytterligare separat som ska gå till kyl&frys. Hur ska jag koppla det? Man byglar väl inte en extra tråd från huvudbrytaren?

Tilläggas bör är att de här gör jag på min utbildning och de är inget ja ska försöka mig på hemma :)
Jo man byglar från huvudbrytaren. Sen gäller det att hålla isär nollorna efter jf brytarna bara.

Tack Helmersson :)

hoppsan! De var en rent teoretisk fråga så ni vet ;)

Gissa varför jag svarade som jag gjorde ;-P jag vet skulle ha skrivit mer men grabben lå på min mage, svårt att skriva då, så jag orkade inte...

Lycka till med skolan, jag misslyckades... 3 ggr! alltid händer det något som gör att jag inte lyckas slutföra mina studier, senaste var en ny tjänst som resulterade i att jag jobbar alldeles för mycket. Så satsa nu medans du har chansen.

Hmm vad långt det blev

ja precis de blir nästan aldrig som man har tänkt sig tyvärr.. Men nästa gång fixar du det ska du se! =) Har bara 4 kurser kvar sen är jag klar ska bli så skönt så de går inte att beskriva i ord!!! =)

Jas ser inte riktigt poängen med den del av § 5.4 som säger att man inte får be om hjälp med skolarbeten. Så länge det handlar om inhämtande av kunskap spelar det väl ingen roll om man får hjälp här av någon kunnig person, läser i en lärobok eller får informationen på annat sätt.

Borde inte byggahus.se istället uppmuntra studenter att söka hjälp här? Att få bra råd i detta forum från en elektriker (om det nu handlar om el) med flera år i branschen är väl ett alldeles utmärkt sätt att lära sig och bygga upp sin egen erfarenhet. Det handlar ju inte om att plagiera en uppsats och lämna in den i sitt eget namn vilket är något helt annat.

/F

Fiskaren skrev:
Jas ser inte riktigt poängen med den del av § 5.4 som säger att man inte får be om hjälp med skolarbeten. Så länge det handlar om inhämtande av kunskap spelar det väl ingen roll om man får hjälp här av någon kunnig person, läser i en lärobok eller får informationen på annat sätt.

Borde inte byggahus.se istället uppmuntra studenter att söka hjälp här? Att få bra råd i detta forum från en elektriker (om det nu handlar om el) med flera år i branschen är väl ett alldeles utmärkt sätt att lära sig och bygga upp sin egen erfarenhet. Det handlar ju inte om att plagiera en uppsats och lämna in den i sitt eget namn vilket är något helt annat.

/F
Fast all info som kommer här är ju inte alltid helt korrekt.
Ibland kommer det många olika svar, vissa rätt vissa fel... Så då är det nog bättre att skippa det helt?

Så är det förstås, men det ger å andra sidan en bra möjlighet att träna på att kritiskt granska information. Vilket ju är oerhört viktigt oavsett ämne nu när mer och mer av informationsinhämtningen sker på Internet.

Detta forum håller för övrigt en hög kvalitet och jag upplever att de flesta trådar i slutändan når fram till det ”rätta” svaret. Jag menar dock inte att man ska kasta läroboken i papperskorgen. Tvärtom, använd den som grund och referens och ställ frågor utgående från den för att få en annan infallsvinkel på en frågeställning som boken tar upp och man kanske inte fullt ut förstår.

/F

Eyeball skrev:
Fast all info som kommer här är ju inte alltid helt korrekt. Ibland kommer det många olika svar, vissa rätt vissa fel... Så då är det nog bättre att skippa det helt?
Ja så kan det ju naturligtvis vara men konsekvenserna av ett felaktigt råd är väl avsevärt värre om frågan gäller ett "verkligt fall" än om det handlar om ett skolarbete.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.