Hej!

Jag tittar på ett litet hus (kanske 120 kvadratmeter inkl biutrymmen) i Skaraborg där all el lär behövas dras om, inklusive nytt proppskåp. Huset är gammalt och elen lär få läggas utanpå väggarna (kuloledning är väl det enda som fungerar då, eller finns det alternativ?).

I princip vill jag ha ungefär så litet el draget som man kan tycka är rimligt, men visst ska jag ha en spis, kyl och tvättmaskin plus ett eller två uttag i varje rum och så och varför injte någon kontakt för taklampor :-) .

Vad skulle det här gå lös på? 50 000 kr? 100 000 kr? El finns alltså idag och fungerar, men den är gammal och ser farlig ut tycker jag... Om det är kulo som gäller kanske jag förresten kan dra kablarna själv och låta en elektriker koppla in dem, för att på så sätt spara pengar?

Tack!

Petter

En minimal elinstallation kostar kanske 25 - 35 000:- en lite normalare 10 -15 000:- till.
Ytterst få elfirmor låter någon annan göra en del av jobbet för att sedan komma och koppla samt ta ansvaret för helheten. Dessutom brukar det inte bli så bra om en amatör lägger kabel, det brukar bli fult, fel ledningar, ledningarna går till fel ställen osv. men är du medveten om att det troligen blir en massa "fel" som elektrikern måste åtgärda kan du ju fråga nån elfirma.

Posta gärna lite bilder om du har möjlighet

Hej!
Tack! Det låter ju inte så farligt ändå. (Annars brukar ju allt inom bygg etc bli dyrarae än man tänkt sig...)

Har tyvärr inga bilder, men tänk dig ett ruckel och multiplicera med två ;-)

Tack igen

Petter

Det som brukar få kostnader att skena är när man vill ha "lite till", bara det o bara den sedan får det vara bra, fast ska vi inte ta en sådan också när vi ändå håller på osv osv.

• Gilla
Remco
  • Laddar…
camelot skrev:
Hej!

Jag tittar på ett litet hus (kanske 120 kvadratmeter inkl biutrymmen) i Skaraborg där all el lär behövas dras om, inklusive nytt proppskåp. Huset är gammalt och elen lär få läggas utanpå väggarna (kuloledning är väl det enda som fungerar då, eller finns det alternativ?).
Först så tycker jag du skall låta någon kunnig titta på anläggningen och uttala sig om den. Att den "ser gammal ut", kan betyda allt emellan, "skruva ur huvudsäkringarna ögonblickligen" till "ingen fara alls (en gängsäkringscentral är det t ex inte något fel på i sig bara för att den råkar ha några decennier på nacken). Sanningen brukar ligga någonstans mittemellan. Men det beror som sagt på hur gammalt. Du har åtminstone inte någon uppgift på vilken tidsålder det gäller för installationen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.