Jag har suttit och sökt och läst lite om det här på forumet och det verkar som att det är elektroniska tändare som gäller. Men vilket fabrikat och eventuellt variant är bäst? Det handlar om 18 stycken 58 watts rör, så det blir ju lite pengar av det. Armaturerna sitter i en verkstad där det kan vara lite kyligt ibland, men inte under - 10.

Vad tycker ni? Erfarenheter?

Har ca +7C i garaget som kallast på vintern och elektroniska tändare fabr Philips. Fungerar bra men tändningen tar någon sekund extra (för att skona lysrören). De tänds utan blinkning och de lyser som alltid svagare i början pga den relativt låga temperaturen.

Philips S10E funkar fint, men garanterad funktion gäller bara ner till -10 gr. C.

okej, två röster på Philips alltså :) Hur länge har de ni har varit i bruk?

Tja, vi började använda dom på jobbet för 7-8 år sedan kanske, och ersätter de gamla säkerhetständarna efter hand. Vi är väl uppe i 500..1000(?) nu kanske. Och några få har väl hamnat i elektronikskroten.

De påstår att lysrörens livslängd förlängs med elektroniska tändare.
Någon som märkt om det stämmer?
Förmodligen borde det i så fall stämma bäst för lysrör som tänds/släcks ofta.

Jobbade tidigare på stor industri där lysrör byttes när de började blinka ett och ett. Efter det börjat en ny underhållschef så byttes alla rör och glimtändare ut och lysrörsförbrukningen sjönk med ungefär 40% och elförbrukningen även denna sjönk något.
En av fördelarna är att just blinkande lysrör som kan vara riktigt irriterande försvann då de elektroniska glimtändarna slutade försöka starta "döda" rör. Hur gamla är armaturerna ? Kan bara en ide annars att byta ut dem mot nya "T5" armaturer med hf-don som har inbyggd glimtändare - och lysrören ger med lumen per watt, håller längre (Longlife rör upp till 45.000 timmar). Har även jobbat på en känd belysningsfabrik som uteslutande använder T5 sedan många år tillbaka. Även det kända lysrörsflimmret som många tycker är irriterande försvinner.

Armaturerna är inte så gamla och jag är mycket nöjd med dom, så något byte är nog inte aktuellt. Du vet av en händelse vilka elektroniska tändare som monterades?

Jodå, det var Aura - företaget körde uteslutande med det märket och är vad jag vet nöjda än idag.
Jag vet att det finns 4 eller 5 modeller av elektroniska glimtändare med anpassning för kalla klimat bla. Vi hade nog 3 eller 4 sorter på lager när jag jobbade där. Passade själv på att byta ut de jag hade hemma och märkte direkt vilken skillnad i tändtid och inga som helst blink.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.