Hej.

Jag har i mitt badrum ett IP44-klassat uttag avsett för permanent inkoppling av tvättmaskin. När jag skruvar av locket och tittar så är det 6 inkopplingskontakter men det är draget fas, nolla och jord till varannat. Betyder det att jag behöver beställa även framdragning av en grupp till förutom att be en elektriker klippa kabeln till tvättmaskinen och skruva in tåtarna, för att kunna koppla in torktumlare också?

Ja, du måste ha tvåfas fram, så vida du inte kan tänka dig att inte köra TT samtidigt som TM värmer vatten eller dyl.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Ja, du måste ha tvåfas fram, så vida du inte kan tänka dig att inte köra TT samtidigt som TM värmer vatten eller dyl.

//Patrik
Jag kan absolut tänka mig att inte köra båda samtidigt om det gör det hela mycket enklare. Betyder det då att båda maskinerna ska kopplas in på samma kontakter?

timmelstad skrev:
Jag kan absolut tänka mig att inte köra båda samtidigt om det gör det hela mycket enklare. Betyder det då att båda maskinerna ska kopplas in på samma kontakter?
Ja, precis.

Ja, du kan ju alltid testa hur det funkar att behöva tänka på att inte köra samtidigt och så, märker du att det är jobbigt så kan du låta en elektriker dra fram en till tråd från centralen.

Lycka till!

//Patrik

Mycket tack för svaret!

Tvättmaskinen använder bara mycket ström just då den värmer vattnet (6-10A).
Torktumlaren drar lika mycket ström konstant hela tiden (min drar 7A).

Rrrrr skrev:
Vilket innebär att vill jag kunna köra båda behöver jag dra fram en fas till helt enkelt, eftersom det är en 10A. Tack för det.

Rrrrr skrev:
Frånluftstumlare? En kondenstumlare drar inte så mycket hela tiden, det gjorde iaf inte den vi hade tidigare (nu för tiden får avfuktaren ta hand om det jobbet).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.