El
Bo.Siltberg: [citat] Vi tror att värmen kommer från anslutningsterminalerna, då den avtar ganska snabbt utmed ledarna. Strömmen i ledarna bidrar med en del, men inte mer än vad de klarar av. Värmen kommer därmed att fokuseras till dosan allting sitter i. Om inte den bortbrända isoleringen ger upphov till kortslutning så har det fortsatt blivit varmt i dosan. Nu vet vi inte hur länge detta pågått.
el_richard: Har iofs för mig att JFB är ett krav vid större ombyggnader/renovering. Är ingen paragraf ryttare...
R_F: En brytare: http://www.axminster.co.uk/power-tool-nvr-switch Beställd från axminster. Den kommer med brittiskt uttag, vilket passer bra då bade fräsen och sticksågen som jag ska ha I bordet har brittisk plug. Behöver jag I framtiden ett schucko, så blir det till att bygga om den. Tack för alla tips!
snaggletooth: Beroende på tillverkare så är det inte ens säkert folien sitter kvar när man har skalat kabeln.
HSP: [citat] Håller med om att man kan tycka placeringen proppskåp hatthylla är lite tokig. men den är vanlig, så det är troligtvis inga större problem.:) Gäller att glasen är hela och sitter kvar på DZ propphuvarna. Angående den inbyggda centralen. Det ser lite trångt ut att öppna mätartavlan vid fel, men hatthyllan kanske går att ta lös enkelt. Snygg lösning iaf.
Emil95: Det är en fempolig cee 16A hane i andra änden, jag vet att det finns färdiga adapters till trefas men kommer bara att kunna få med tvåfaser nolla och jord i den kabeln jag har. Det var därför jag tänkte montera adapteruttaget fast i andra änden. Det skulle ju funka att bygla över till det tredje uttaget i första länken.
mgt: Hej! Det kom lite annat emellan men nu är det i alla fall klart. Bytte dubbeltrapp också gillar bättre när man skruvar fast kablarna. Tack för hjälpen! slutresultatet nedan:
Fredrik Trulsson: [citat] Ducten som används i Skanovas fiberprojekt är 7mm utvändigt och 3,5mm invändigt och är godkänd att direktförlägga i mark utan skyddsrör. Skarvar till denna säljs av bland annat http://www.rala.com/sv/ och http://www.emtelle.se/. Observera att skarven ska vara godkänd för direktförläggning i mark.
heisiandiishe: Tack Bo och andra som hjälpt till. Skönt att ha en induktionshäll igen. God Jul!! [bild]
elmont: Man kan/ska ha samma färg på "skrivbordet" som på den färdiga ritningen, har man inte det är det svårt att se vad man ritar. Färgerna väljer man INNAN man börjar rita.
-PC-: Problemet löst, det var tidrelät som spökade. Den startade direkt på D-läget, då blir det ju en massa ström :) Glömde kolla hur många A den drar, fixar det i morgon :) Tack för hjälpen iaf!
elmont: Det är det NORMALA användningsområdet för rummet som avgör vilken kappslingsklass du behöver. Spolar du ibland så skulle jag rekommendera IP44.
Paxman: [citat] Det är ju precis vad jag har med tillägget att hela högra raden är oanvänd. Så i mitt fall ska lysrörens säkring heta 7, inte 11 och vägguttagets ska heta 5, inte 7? Eller ska jag exkludera den oanvända raden så det blir 3, 4 och 5 i tredje lodräta raden? När detta sen ska skrivas på insidan av luckan, hur ser standarden ut?
Alfredo: [citat] Det varierar extremt mycket. I ett hus vi hyrde fanns en ganska stor normcentral av modernt utseende. Där fanns JFB som jag uppfattade "täckte" hela centralen. Den var inställbar i några steg mellan 5 mA och 30 mA felström. Med tanke på pool mm vred jag ned den till 5 mA och det fungerade utan problem i en månad. Sen vet jag iofs inte att JFBn faktiskt fungerade men utifrån
Lambis: Sladar räcka till och är inte fasta. Den ellutag till vänstra tänkte jag har utanpåligande bakom kyl (also över lampa) 2 meter höjd. Lampa kan man strunta och väggutag under lampa kan man sätta till höga sida av högskåp Lada igen lite bilder hoppas det funka nu [bild] [bild] [bild] [bild]
lars_stefan_axelsson: [citat] OK, då fattar vi. Det är alltså inte ett trefasuttag, utan som ullberg skriver en trefasgrupp som dras fram till ett dubbeluttag. Det går som sagt att lösa på båda sätt, men beroende på vad du har för sorts central så går det enklare eller svårare ("modern" moduluppbyggd med plats över, inga problem att göra i centralen. Äldre med porslinssäkringar, en hel del krångel,
Alfredo: [citat] Hur som helst har jag sett väldigt få ljuskällor med transparent E27 gänga så det hjälper nog inte om sockelgängorna skulle vara transparenta...
elmont: Nja så tidigt var dom inte ute, KNX kom väl på 90talet och innan dess fans tex EIB som jag tror kom på 80 talet.
jeppeknaster: Låter fint det. Tack för tips! Köpte 8mm pvc-slang på Biltema. Kommer nog att köra på dessa 5w-spottar: http://www.elbutik.se/product.html/led-puck-m-vit-5w-500ma-2700k?category_id=15227 Beställde hem en på prov och den lyste finfint och bygger typ bara 1,5 cm bakom gipsen. Hide a lite går fetbort. Ska ha totalt 60 st, inkl ett antal reservspottar så några 4-500 kr/spot är inte
trähandtag: du kan ju räkna ut hur många lampor som tagits bort jmf hur många som finns på slingan.
Göran.W: Du ska inte hänga upp dig för mycket på sne belastningen på ett tre fas elverk för man kan normalt ha 30 % sne belastning vid full last innan det börjar bli problem. Vid lägre belastning går det ofta ha ännu högre sne last. Här är en typ av filter http://www.oemautomatic.se/Produkter/El-skap/Natfilter/Apparatintag/517533.html såna sitter ofta i ups:er så ett sånt borde funka bra.
Allmänobildad: Är det timmer eller plank? I timmerväggar finns det oftast plats att dra rör i timmerskarverna. Plankväggar så skulle jag nog göra som du säger i första inlägget; såga bort en bit av glesen precis där rören går. Förslagsvis på samma höjd överallt för att lättare undvika att skruva i något rör. Du kommer få fräsa för att få plats med apparat- och kopplingsdosor i vilket
elmont: Kanske fråga elektrikern som du ska ta hem?? Då slipper det bli missförstånd och sura miner om elektrikern inte tycker lika.
hempularen: Ja, nu efter lite zoomade studier av bilden så håller jag med.
D09: Funkar kanon :) Tog några minuter innan jag kom på att jag satt stiftet fel ( man kunde välja massa olika ) och minus o plus kom fel
Viktor Cz.: Fläkten behöver ström även när brytaren är avslagen. Misstänker att du har nolla ( blå) och fas (brun) som är kopplad över brytaren så när brytaren är avslagen så finns det ingen ström i fasen. Du behöver dra fram en fas som har permanent ström oavsett brytarens läge. Du skall ansluta nolla ( blå) , permanent fas, samt din bruna ledare som går över brytaren. 'S' på ritningen