7 259 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Byta ut konstig dörrklocka
Sida 1 av 2
Har flyttat in i nyproducerat parhus och den installerade dörrklockan (ringklockan) till ytterdörren är av en (för mig) annorlunda modell:
http://eng.traconelectric.com/product/C60-CSEN
När jag demonterar ringklockan så är den endast matad med 230V. När man trycker på tryckknappen så ringer klockan med en konstant (fruktansvärt illalåtande) ringsignal som upphör när jag släpper tryckknappen. Då jag aldrig i mitt liv kan tänka mig att ringklockan är trådlös så tolkar jag det som att den är kopplad i serie med tryckknappen med samma 230V.
Har jag tolkat det rätt och är det någon som har förslag på lämplig ringklocka, där jag kan behålla tryckknappen på utsidan men få en betydligt behagligare ringsignal så att jag slipper hoppa högt varje gång någon plingar på?
Jag trodde i min enfald att jag kunde köpa den här ringklockan, då det står "230V-matning och inbyggd transformator":
http://elbutik.se/product.html?product_id=393548
Men icke då, då den ska mata vidare en lågvoltssignal till tryckknappen och någon sådan kablering finns inte tillgänglig.
http://eng.traconelectric.com/product/C60-CSEN
När jag demonterar ringklockan så är den endast matad med 230V. När man trycker på tryckknappen så ringer klockan med en konstant (fruktansvärt illalåtande) ringsignal som upphör när jag släpper tryckknappen. Då jag aldrig i mitt liv kan tänka mig att ringklockan är trådlös så tolkar jag det som att den är kopplad i serie med tryckknappen med samma 230V.
Har jag tolkat det rätt och är det någon som har förslag på lämplig ringklocka, där jag kan behålla tryckknappen på utsidan men få en betydligt behagligare ringsignal så att jag slipper hoppa högt varje gång någon plingar på?
Jag trodde i min enfald att jag kunde köpa den här ringklockan, då det står "230V-matning och inbyggd transformator":
http://elbutik.se/product.html?product_id=393548
Men icke då, då den ska mata vidare en lågvoltssignal till tryckknappen och någon sådan kablering finns inte tillgänglig.
Jag provade och det gick inte. "Dingdongen" blir ju bara matad med 230V och får ingen signal via någon annan kabel från tryckknappen att knappen blir intryckt. 230-kablaget är den enda "bäraren" av informationen att någon trycker på knappen.
Redigerat:
Jag ser inte exakt nummerbeteckning, men det står uttryckligen "230V" på dingdongen.
Jag har inte öppnat upp tryckknappen för att kika.
Jag har haft tankar på att byta ut till någon trådlös variant, men kanske kunna återanvända själva 230-matningen, har dock inte lagt pannan i några djupare veck än kring detta, jag lär väl vänta till våren med att praktiskt ta tag i bekymret om det är så att jag ska börja pilla med tryckknappen för att hitta på en annan lösning.
Men är det någon som känner till en "vanlig" dingdong som har samma funktionalitet, d.v.s. att på-/avslag av 230-matningen är det som får den att börja ljuda? Det vore ju enklast, att bara byta ut själva dingdongen utan något ytterligare ingrepp.
Jag har inte öppnat upp tryckknappen för att kika.
Jag har haft tankar på att byta ut till någon trådlös variant, men kanske kunna återanvända själva 230-matningen, har dock inte lagt pannan i några djupare veck än kring detta, jag lär väl vänta till våren med att praktiskt ta tag i bekymret om det är så att jag ska börja pilla med tryckknappen för att hitta på en annan lösning.
Men är det någon som känner till en "vanlig" dingdong som har samma funktionalitet, d.v.s. att på-/avslag av 230-matningen är det som får den att börja ljuda? Det vore ju enklast, att bara byta ut själva dingdongen utan något ytterligare ingrepp.
Redigerat:
Ja, den är ju inte estetiskt tilltalande heller, så den faller nog in under kategorin "andra signaldon" snarare än dörrsignal och jag fattar inte hur byggherren och entrepenören kunde få för sig att installera denna variant i ett nybyggt hus.
Claesk, det är ju precis det jag vill göra, men hittar ingen dingdong som bara matas med 230V. Det verkar som att 230-matade dingdongar sedan har separat lågvoltsmatning till tryckknappen.
Möjligt, men då har de gömt reläet inuti väggen. Men hur ska jag få till en ny lösning om det är så det är kopplat, då 230-dingdongar verkar behöva separat lågvoltskablering mot tryckknappen?Nerre skrev:
Du måste ju kunna se hur det är kopplat? Vart går sladdarna som driver klockan? Går de direkt till nollskena och en grupp så är det väldigt konstigt, om det går via en brytare så måste det ju gå att koppla loss de sladdarna och istället dra dem till en klenspänningsklocka?
Jag kan ta lite bilder ikväll (dingdongen sitter inte i proppskåpet utan på väggen) och även prova att demontera tryckknappen under helgen för att försöka förstå mig på hur de har kopplat, men det enda som kommer ut ur väggen mot dingdongen är alltså 230-matningen (1 blå kabel ut ur väggen, 1 svart kabel in i väggen). Det sitter ingen apparatdosa bakom vad jag kan se.
Redigerat:
Sitter den inte i nån låda eller nåt alltså? Kommer du åt att peta på den blå och svarta kabeln med fingret? (I såna fall är installationen inte korrekt, enkelisolerade ledares hölje får inte vara berörbara.)