oceanis skrev:
Men å andra sidan så blir det så när regler är luddiga eller ologiska.

Personligen kan jag inte riktigt se logiken i förbudet att dra tomma vp-rör eller vp-slang från punkt A till B som sen en elektriker använder för att drar kabel i, lika ologiskt som varför en elektriker i princip skall gräva ner ett kabelrör med en dragtråd i eller ens vara huvudansvarig för. Ett tomt rör lär ju inte utgöra varken fara för liv eller egendom.....

Användandet och inkopplingen är det väl ingen som egentligen ifrågasätter.

Jag ifrågasätter absolut inte reglerna men tycker att logiken haltar lite, för du kan byta ett vägguttag men du får inte gräva ner ett tomt kabelrör med dragtråd i vilket då skapar dessa återkommande diskussionerna.
Som jag ser det så har man enkelt beskrivit att det är förbjudet utföra en elinstallation, utan behörighet (osv...).

Och det ÄR uppenbart att rören ingår i installationen, eftersom trådarna du drar i rören behöver skydd och ytterligare isolation av röret.

Sedan så finns det faktiskt en elsäkerhetsaspekt även på rördragning. I vissa lite mer ovanliga lägen så kan även en rördragning kräva lite mer kunksap om el. Även om det mest handlar om större industriinstallationer.

Men som sagt jag tror att rördragning och behörighet mest handlar om att annars så skulle man varit tvungen att definiera gränsen mycket mer detaljerat.

Anledningen till min fråga var att jag gärna skulle vilja dra tomrör (ev flexrör förberedd med kabel) för att slippa den arbetskostnaden för en elektriker. Fast det kanske inte är någon elektriker som vill använda mina rör om jag dragit dom själv?

Ja, framför allt så gör sig elektrikern sig, en inte oansenlig vinst på material, måhända därför hans ovillighet att låta dig stå för material och arbete.
Om du har en behörig elektriker bland släkt och vänner som är villig att bistå så kan detta vara en möjlighet.

hempularen skrev:
Som jag ser det så har man enkelt beskrivit att det är förbjudet utföra en elinstallation, utan behörighet (osv...).

Och det ÄR uppenbart att rören ingår i installationen, eftersom trådarna du drar i rören behöver skydd och ytterligare isolation av röret.

Sedan så finns det faktiskt en elsäkerhetsaspekt även på rördragning. I vissa lite mer ovanliga lägen så kan även en rördragning kräva lite mer kunksap om el. Även om det mest handlar om större industriinstallationer.

Men som sagt jag tror att rördragning och behörighet mest handlar om att annars så skulle man varit tvungen att definiera gränsen mycket mer detaljerat.
Som jag skrev ifrågasätter jag inte regelverket utan det var ett svar på ett annat inlägg om varför det alltid kommer upp dessa ifrågasättande. Och där man gjorde en jämförelse med hastighetsöverskridande...

Och jag kan förstå att många tycker det tex är ologiskt att om allt skall göras rätt så skall man använda en elektriker till att gräva ner ett tom rör i marken när det lika gärna kunde göras av en markentreprenör, för att sen en elektriker skulle kunna dra sin kabel och göra sina installationer. Och pga denna ologik så ifrågasätts det om och om igen.

Tex så har jag inte träffat en enda elektriker som vägrar använda ett befintligt tomrör som finns i huset sedan många år tillbaka trots att han inte vet vem som en gång i tiden la det där röret.

Anna1984 skrev:
Anledningen till min fråga var att jag gärna skulle vilja dra tomrör (ev flexrör förberedd med kabel) för att slippa den arbetskostnaden för en elektriker. Fast det kanske inte är någon elektriker som vill använda mina rör om jag dragit dom själv?
Den diskussionen tar du med elektrikern när han kikar på jobbet.

OCH att dra rören är INTE det enklaste man gör, när man drar dom måste man i DETALJ veta hur slutresultatet ska vara, för gör man bara ett litet fel i rördragningen kan det bli mycket svårt/dyrt att i efterhand fixa till det.

elmont skrev:
OCH att dra rören är INTE det enklaste man gör, när man drar dom måste man i DETALJ veta hur slutresultatet ska vara, för gör man bara ett litet fel i rördragningen kan det bli mycket svårt/dyrt att i efterhand fixa till det.
Håller med dig till 100 % om att det kan hända och att det kan kosta mycket att fixa i efterhand. Och jag argumenterar inte mot att en elektriker skall göra en elinstallation.

Men att det av många kan upplevas som lite konstigt att man inte kan få dra tomrör förstår jag också. Och om det sen skulle kosta en förmögenhet att rätta till fel så är det ju bara en fråga om pengar för beställaren och inget som har med elsäkerhet att göra.

Anna1984 skrev:
Det är relativt vanligt att det görs så. Trots att det är olagligt. Men OM du ger dig på det, så stäm av med elektrikern i förväg.

Men det är väl inte längre olagligt så länge det finns en behörig elektriker inblandad.
Kravet på att den behöriga och den som utför installationen ska vara anställd i samma firma är ju borttaget. Så därmed är allt helt i sin ordning om den behörige fixar pappersjobbet som krävs och sedan delegerar tex rördragningen till husägaren själv.

Men det förutsätter att den behörige gett sitt klartecken INNAN. Samt vill man dra sina rör/slangar själv konsultera med den behörige INNAN så slipper man undan dom grövsta tabbarna. Sedan är rördragning i en villa en rätt liten del av kostnaden, det tar en till två dagar för en yrkesman.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.