19 427 läst ·
37 svar
19k läst
37 svar
Hur skarva kabel till torktumlare
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Även de flatstiftskontakter som TT levereras med kan börja glappa har jag erfarit, så risken är nog lika stor med vilka hylsdon helst. Se till att de sitter riktigt tight, kläm lite på dem med en tång vid behov. Om originalet ser bra ut finns även alternativet att skarva med Wago 222 även om det blir en extra skarv med en extra felkälla, om än väldigt liten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du har helt rätt!Bo.Siltberg skrev:
Det påminner mig om den enda båt jag haft med inombordare.
En liten encylindrig Volvo Penta MD5B. Högst upp på motorn satt en säkringhållare med smältsäkringar för den lilla el där var (bara kontrollpanelens larm och lampor och nyckel).
Så installerade vi färskvattenkylning med elpump för sötvattenskretsen.
Med oregelbundna mellanrum gick eländet varmt och vatten + glykol kokade bort/sprutade ut.
Till slut hittade vi felet. Glapp i de klämda flatstiftskopplingarna i säkringsboxen + motorns vibrationer.
Motorn gick sedan klockrent utan säkringar
Jag kan tänka mig att det blir en del vibrationer i en torktumlare också...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Kabeln som Clas har är med all säkerhet en RKK och sådan får användas. Den ska vara märkt med t.ex RKK/H05VV på kablen även om Clas inte skriver ut det på webbsidan.
Kan meddela att C-O's kabel är märkt H05VV-F, d.v.s. RKK- kabel för torra miljöer som jag förstår det. De har även en variant med H07RN-F- märkning som tål utomhusförhållanden. -Samma pris, men bara 2 meter lång.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
De tidigare länkade Biltema hylsorna BÖR pressas med en riktig presstång som måste pressa i botten innan den går öppna, det är faktiskt 10 A genom.
Protte
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden