F
-=fullmoon=-: Kollade på en jag hade liggandes hemma här och det är iaf vad denna är specad för. Sen så köper man något för 99kr på biltema så kanske det inte funkar som sagt. - Märkström 16 A - Effekt glödlampa 2300 W - Effekt 230V halogen lampor 2000 W - Effekt elektronisk transformator 1150 VA - Effekt järnkärne- transformator 1050 VA - Lysrör Okompenserat 1200 W - Lysrör parallell
9 svar · 2,1k läst
K
KJ-JK: [citat] Såg nu när jag läste igen att du redan hittat svaret.
12 svar · 3,7k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Ingen orsak. Två av drivarna sitter dessutom på kallvinden så de verkar då klara kylan helt ok
23 svar · 8,1k läst
·
E
el_richard: Eller har TS ett utedass?
18 svar · 11,9k läst
·
GK100
GK100: [citat] Man gör en mätning mellan faser och kan då räkna ut Ik3 ur Ik2 (faktor √3/2 ca:1.15), det är inte direkt relaterat till Ik1 L-N som oftast är närmast identiskt med Ikj sprunget ur Zför. I den långa ElDim-tråden var det uppe via krillew som fått uppgifter av nätägaren. [citat]
23 svar · 41,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ähhh, förresten, strunt i den här tråden. Jag hittade precis denna ... :o http://www.byggahus.se/forum/el/136606-berakna-zfor-forimpedansen-m-h-ik3-och-ik1.html Och för de som inte vet men undrar så gäller det (möjliga) kortslutningströmmar i anläggningen. Ik (stort i litet k) står helt enkelt för "ström kortslutning". Och 3'an för trefasig sådan. Och det är ju OK att låsa eller
1 svar · 10,7k läst
I
ingenaning: Det är ett hus plus ett fristående garage. Total yta ca 550 kvm. Huvudsäkringen är på 35A. Förbrukning i december ~5MWh. Centralen utanför bild är dimmrar (vet ej vad det heter på riktigt) till belysningen. Tack för alla tips! Nu har jag ett bra projekt inför helgen. :)
11 svar · 27,2k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Om det vore nu ett aktivt lantbruk får inte ens en stigare vara TN-C/4-ledarsystem, så redan där har du en orsak till varför du bör skarva kabeln på "rätt" sätt.
31 svar · 10,4k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Malmbergs http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=2674666
9 svar · 2,6k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Nej, det blir en nolla när den lämnar "PEN-skenan". Inte efter att den gått igenom jordfelsbrytaren. Så färgen på ledaren ska varken vara gul/grön eller gul/grön med blå tilläggsmarkering utan vara blå. //Patrik
17 svar · 3,7k läst
E
elmont: Det beror på hur tjock isoleringen just det fabrikatet OCH vilken typ av isolering som används, pvc brukar vara dubbelt så tjock som pex, 6 mm2 ungefär 5.5 -6 mm och 10 mm2 6 - 7 mm (mycket ungefär)
1 svar · 15,4k läst
M
MH1001: Jag var rätt förvirrad där ett tag.. hade lite svårt att begripa hur sjutton den hängde ihop. Jag har luskat vidare och konstaterat att jag blev lurad av en felmärkt gruppförteckning. Grupperna låg på samma JFB. Tack för hjälpen, problem löst. Jag fixar till gruppförteckningen.
3 svar · 4,3k läst
F
FSS: [citat] Fungerade fint! :)
8 svar · 24,7k läst
·
F
S
Snickerick: [citat] Döööh, ibland tänker jag visst inte längre än näsan räcker. Tack för den, så får det naturligtvis bli :)
8 svar · 2,5k läst
E
elmont: Om matningen kommer in på vindsvåningen eller i källaren har naturligtvis INGET att göra med vart man sätter kopplingsdosor.
16 svar · 3,1k läst
P
petersv: Se Exxact-katalogen: http://www.schneider-electric.se/sites/sweden/sv/produkter-tjanster/ekatalog.page?URL=http%3A//ecatalogue.schneider-electric.se/GroupList.aspx?navoption=2, välj "Exxact produktkatalog i listan i slutet av sidan. Det finns en bra bild på sidan 7 och en på sidan 41.
29 svar · 10,7k läst
·
S
steffeb: Ärligt talat så har jag bara hunnit göra rent maskinen och provstartat den en smula. Som jag fattar det är det bara fram/back på matningsskruven, inte på spindeln. Det finns en strömbrytare med fram/back att köpa till svarven, men den har inte jag. Ett kugg är borta på lågfartsväxeln därför tänkte jag att en frekvensare skulle ersätta den funktionen både billigare samt bättre
11 svar · 5,2k läst
·
S
Skidan78: Tack såycket alla för era svar!
12 svar · 2,8k läst
E
erik5678: Tack för ditt utförliga svar! Människan har alltså lyckats skicka en radiostyrd bil till mars, men det är oklart vad som orsakar detta fenomen med dubbelarmaturer :cool: Vibration skulle ju kunna vara en rimlig orsak i dessa fall. Köksfläkten var allt annat än vibrationsfri, och akvariebelysningen stod på glaset som vibrerade lite smått av cirkulationspumpen. Ugnen körs mycket med
2 svar · 3,2k läst
K
Kaltan: OK tack för hjälpen Jag fotsätter in i elcentralen
9 svar · 1,5k läst
J
josquin: Ok då vet jag, stort tack! /Anders
4 svar · 1,2k läst
V
VikHe: Ett bättre alternativ till det otillåtna sättet att koppla en tvåfasgrupp till ett 2-vägsuttag med separat brunntändning, är att montera 2st envägsuttag bredvid varandra istället, helst i två separata dosor, eller i en förhöjningsram över en befintlig dosa.
8 svar · 3,0k läst
Göran.W
Göran.W: Inte bara borde utan det är bättre med avfuktare. Det första försäkringsbolag gör vid en vattenskada är just ställer ut avfuktare sen kan den förhöjda temperaturen påskynda ev mögel påväxt.
22 svar · 4,4k läst
bonnier
bonnier: [citat] Tack, där satt den! :-)
11 svar · 3,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: Jag har en APC Smart-UPS,980 Watts /1500VA, två stycken 12V 17Ah batterier. Vid 18-20% last (24 portas switch, fiberkonverter, bredbandsdelare, telefoniadapter, router, NAS, dator med skärm) så håller den i ca 60 minuter.
29 svar · 6,3k läst
A
Allmänobildad: Not: De allra flesta dammsugare fungerar mellan 100 och 240V
10 svar · 4,6k läst
A
Allmänobildad: Det gör det nog. Om du inte vill byta mätarskåp till gänga III (dyrt) så räcker 25A
37 svar · 8,6k läst
S
Satlover: Att bara koppla in en spis/häll brukar normalt kosta max 2-3 timmar om alla prylarna finns och inte centralen ser ut som ett råttbo.450×2-rot+resa +moms=billigare än självrisk för nerbrunnen kåk eller spis om man inte vet hur man kopplar och går sönder. VANLIGT! Som elektriker bedömer man om anslutingarna behöver efterdras i centralen som ev.kan vara brända pga dåligkontakt tidigare
82 svar · 34,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.