CharlyBålsta skrev:
OK, ok, jag har kanske inte rätt att gå in i en transformator.
Jag vet inte på rätt svenska vad jag kan säger...
Som andra sagt så skall vi inte göra det här till en behörighetstråd, men i korthet så fungerar det antagligen så att du arbetar under någon annans behörighet på jobbet. I Sverige är det så att om du är anställd i ett företag med en behörig elektriker så får du göra "allt". Det är upp till den elektrikern att se till att det blir rätt gjort och de som jobbar behöver egentligen inga egna kvalifikationer. Så de regler du hänvisar till är antagligen företagsinterna regler över vad du får göra.

Men om du *inte* är på jobbet, så får du inte göra mer än vem som helst annan. Dvs nästan ingenting.

OT, men lite elhistoriskt intressant, så jag lyfter gärna frågan ovan igen till alla andra här med stor erfarenhet av El-Sverige. Hur vanligt är det med två-fasmatningar till enskilda fastigheter? Jag har hört talas om det när det gäller hyreslägenheter i vissa ändar av landet (Halland vill jag minnas).

Andreas_H skrev:
TS kan ha sin servis som luftledning, det finns fortfarande i obygden. Fyra blanktrådar på stolpe.
Jo, men det var tre trådar. Och jag tyckte det började låta så förvirrat att det var bättre att ta det säkra för* det osäkra. Men nu när vi fått bilder så har det klarnat betydligt.

*) Varning käpphäst: "För" det osäkra, som i "ni får ta det för vad det är", inte "före". Idén var att *inte* ta det osäkra överhuvudtaget, inte bara att skjuta upp det till senare... :)

Ett svar ang 2 fas matning 2*110 V vanligt i gamla banvaktsstugor längs med järnvägen då järnvägen använde detta som hjälpström till lampor och styrning.

Menar inte TS, när han skriver "gå in i", just att rent fysiskt GÅ in i lokaler för högspänning, transformatorstationer etc? Att han i sitt jobb har något slags behörighet att vistas på dylika platser? Inte svenskt elpuleri, där "gå in i" ofta betyder att börja skruva på anläggningen. Lite språkförbistring helt enkelt.

lars_stefan_axelsson skrev:
OT, men lite elhistoriskt intressant, så jag lyfter gärna frågan ovan igen till alla andra här med stor erfarenhet av El-Sverige. Hur vanligt är det med två-fasmatningar till enskilda fastigheter? Jag har hört talas om det när det gäller hyreslägenheter i vissa ändar av landet (Halland vill jag minnas).
Intressant fråga, dessa anläggningar har jag bara sett på forumet, jag förstår inte riktigt fördelen med dessa gentemot 1-fas/3-fas men för vissa typer av äldre maskiner kanske.. Eller om man har en stor 1-fasmaskin som ger obalans. Kan inte ha varit motiverat vid många tillfällen tycker jag?

Kul att forska i, även om det inte finns så mycket på internet i ämnet.

Det verkar dock som om det på sina håll funnits distribution av 2x110V likspänning som senare ersatts med 2x220V vilken kvarlevt ända in på 1970-talet. Se exvis http://sv.wikipedia.org/wiki/Brunkebergsverket

TS installation är säkert en sådan äldre anläggning som sedan uppgraderats till tvåfas växelström.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Allt är klart, jag har inte gjort någonting, bara kolla, det är 2 fas som kommer i huset. Nu vet jag det och har förståt att jag ska kolla på en förbättring.

CharlyBålsta skrev:
Allt är klart, jag har inte gjort någonting, bara kolla, det är 2 fas som kommer i huset. Nu vet jag det och har förståt att jag ska kolla på en förbättring.
Fick du inte redan på det redan för ett år sen i detta forum?
Bra att allt är klart och att du på sikt ska förbättra det också! :thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.