Har precis bytt det ena lamputtaget i köket.
Det finns 2 lampor och strömbrytare med 2 knappar, alltså en till varje lampa.

Jag mätte och mätte med strömbrytaren på hade jag 234 volt och med strömbrytaren av hade jag ändå ca 30 volt...
Jag fick skruva ur säkringen för att få spänningslöst, varför?
Jag antar att det har någonting med den andra lampan att göra men kan någon förklara?

Det kan induceras spänning i kablar som ligger intill varandra. Hade du mätt med en riktig spänningsprovare eller en multimeter som belastar mätpunkten så hade du troligen fått ca 0V. Egentligen så ska man heller inte arbeta efter en avstängd strömbrytare, då den har för kort brytavstånd.

Finns flera trådar på samma tema. Hade jag fattat hur man länkar till dessa trådar från min ipad så hade jag klistrat in här. :)

Sök efter "Byggahus.se > Forum > Teknik & VVS > El
Spänning kvar när brytaren är öppen"

sa3afc skrev:
Det kan induceras spänning i kablar som ligger intill varandra. Hade du mätt med en riktig spänningsprovare eller en multimeter som belastar mätpunkten så hade du troligen fått ca 0V. Egentligen så ska man heller inte arbeta efter en avstängd strömbrytare, då den har för kort brytavstånd.
Fast den största risken är att det går för lätt att slå till den igen mitt i arbetet. Både av misstag ("Vad mörkt du har det!") och att man kommer när. Inte ens en bit tejp hjälper mot det. ;) (Ja, jag brukar själv fuska med det här).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.