1 720 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Förstår inte varför det var spänning kvar..
Har precis bytt det ena lamputtaget i köket.
Det finns 2 lampor och strömbrytare med 2 knappar, alltså en till varje lampa.
Jag mätte och mätte med strömbrytaren på hade jag 234 volt och med strömbrytaren av hade jag ändå ca 30 volt...
Jag fick skruva ur säkringen för att få spänningslöst, varför?
Jag antar att det har någonting med den andra lampan att göra men kan någon förklara?
Det finns 2 lampor och strömbrytare med 2 knappar, alltså en till varje lampa.
Jag mätte och mätte med strömbrytaren på hade jag 234 volt och med strömbrytaren av hade jag ändå ca 30 volt...
Jag fick skruva ur säkringen för att få spänningslöst, varför?
Jag antar att det har någonting med den andra lampan att göra men kan någon förklara?
Det kan induceras spänning i kablar som ligger intill varandra. Hade du mätt med en riktig spänningsprovare eller en multimeter som belastar mätpunkten så hade du troligen fått ca 0V. Egentligen så ska man heller inte arbeta efter en avstängd strömbrytare, då den har för kort brytavstånd.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Fast den största risken är att det går för lätt att slå till den igen mitt i arbetet. Både av misstag ("Vad mörkt du har det!") och att man kommer när. Inte ens en bit tejp hjälper mot det.sa3afc skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden