Jag har 3 ledning som kommer på huset i en dosa.Från dosa kommer 4 kabel till centralen i hustet.

3 pole ok, men den 4de kabel som gå till jorden? Var kommer den ifran?

Finns inget jordkabel från marken till dosa....

annars koppling i centalen är gjort med 3 pole i huvud brytare och sedan till JFB och vidare till säkringar.

En blåa från jord till JFB och sedan från JFB till neutral

JFB fungera om jag trycka på test läge.

Den fjärde kabel är inte kopplat någonstans i dosa ut, hur kan det vara rätt?

Jag tänker att dra en 10 mm2 kabel i marken( 10 meter) och koppla det till jorden i skåpet, har jag fel? behövs det?

Runt de tre fasledarna finns antagligen en metallfläta, som används som PEN-ledare.

och vad betyder PEN? :o

PEN betyder "Protective Earth Neutral", dvs både skyddsjord och neutral i samma tråd. Se exv. http://en.wikipedia.org/wiki/Earthing_system (sök på PEN). Du har alltså ett TN-C-S-system som du hittar på bilderna. Ingen Svenska sida är jag rädd, men den finns på norska. :)

(Rättelse, det fanns visst på svenska, se ovan. Men den var inte länkad från den engelska. Det är däremot den Norska...).

Tack, nu jag förstå vad är en PEN.

men ledning som kommer från lyften är med 3 fas, det finns inget neutral eller jord.
Sedan finns 4 svarta kablar efter den koppling dosa på vägg. Hur kommer neutral eller jord då.
I frankrike vi har hela tiden en neutral, det är hela tiden den högsta kabel i luftledningarna. Och jorden är gjort under eller nära huset.

Vad kan finnas i koppling dosa för att neutral eller jord kommer så där?

CharlyBålsta skrev:
men ledning som kommer från lyften är med 3 fas, det finns inget neutral eller jord.
Är du säker på att det inte finns en skärm eller metallstrumpa runt de tre fasledarna? En bild skulle kunna hjälpa till att reda ut det hela.

OM det verkligen äår som du skriver att PEN ledaren till centralen inte är inkopplad i matande ände så är det ett väldigt allvarligt fel. Och det räcker inte med att gräva ned 10m tråd som lokalt jordtag.

Men som andra varit inne på, det är ett så allvarligt fel att det borde ha märkts. Du får lite slumpartat 0 - 400V i vägguttagen, brukar innebära att allt elektroniskt i huset förstörs omgående, lampor exploderar, alla jordade prylar i huset blir spänningsförande. Kort sagt ett hus med oansluten PEN ledare blir livsfarligt att överhuvudtaget vistas i.

hempularen skrev:
Men som andra varit inne på, det är ett så allvarligt fel att det borde ha märkts.
+1 på det. För att säga det ännu tydligare, du har med 99,9999% säkerhet en ansluten PEN-ledare. Att man skulle ha byggt huset utan finns inte. Det är däremot vanligt att den utgörs av skärmen (en kopparfläta runt kabeln) på en jordkabel, så kolla en gång till. Om du fortfarande inte hittar någon, så kolla en gång till, en gång till. Och om du fortfarande inte hittar den så tag flera fotografier i bra belysning så skall vi tala om för dig vad det är du missar. ;) Jag är villig att sätta ganska många skattade pengar på att du har en och (lite mindre, men bara lite) på att den är ansluten.

Mikael_L
Hej.
Vill du bara veta hur det fungerar, eller har du något problem av något slag som du söker en lösning på?

Det kanske gör våra svar lite bättre, ifall vi vet vad för slags info som söks ...

Jag sja ta bilder för vad jag har.

Men som sagt det finns 3 kablar som kommer från stolpen till huset och som gå in i en dosa.
Från dosa gå ut en kabel och på in sidan kabel har 3 fas och en annat tråd som gå direkt till jord.

Men var kommer den? Dosan är gjort för 3 tråd in och en hål ut, ser inget plats för en annat tråd.

Jag ska ta bilder från den första stolpe var det finns 3 säkring, jag ska ta bort de för att kunna röra kablarna i centralen för bilder.

Tack för hjälpen.... Jag kollade i dag, därför att jag har problem med koppar kablarna mitt i skogen,
Jag vill bygga en garage under och kanske fundera att ta bort de och ta en jordkabel i stället. Från garaget till huset.32A till garaget och 16A vidare till huset.
Jag gör ingenting med huset, då jag vet inte om det finns någonting fel eller inte, vad jag vet är att jordfelsbrytare fungera och att lampor också. Spisen har jag inte testa...

Men tack, tack, i morgon kommer jag med bilder, vi få ser jag experterna säger, För mig det ser ut konstig, men kanske är det rätt. Jag tror att det är en proffs som ha gjort jobbet men vi få ser.

tack tack för alla svar kul att få hjälp.
Charles.

Mikael_L
CharlyBålsta skrev:
Jag kollade i dag, därför att jag har problem med koppar kablarna mitt i skogen,
Jag vill bygga en garage under och kanske fundera att ta bort de och ta en jordkabel i stället. Från garaget till huset.32A till garaget och 16A vidare till huset.
Om det är elverkets luftkablar så får du absolut inte röra dom.
Du kommer, om du själv överlever, åka på böter och ev fängelse.

Är det dina egna kablar får du ändå inte röra dom, det är lagbrott, som kan ge böter eller fängelse. Men det är däremot inte lika säkert att någon upptäcker att du varit och pillrat där.

Men allt du funderar över och ev åtgärder du ev tänker dig att göra kräver en betydligt djupare förståelse än vad du har.

Är kablarna ifråga en luftledning som matar en distributionstrafo så är det tre ledningar, för att det går relativt symmetrisk belastning och det är kanske D-kopplat också.

Är det en servisledning ska det vara minst 4 ledningar, eller så är det ev bara två faser, av någon underlig anledning.

I Sverige har vi TN-jordade system, i Frankrike har ni kanske TT eller IT-jordade, och då blir allt annorlunda.

Någon som verkligen inte vet ett stift vad han sysslar med ska genast ta kontakt med en Elektriker innan han utsätter någon för fara!

Ta du några bilder Charly så klarnar det säkert och alla kan lugna ner sig några grader. Bara bra att du vill veta hur det funkar och det är ju inte uteslutet att du inte har trefas in i huset heller.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.