4 662 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Siren till vägguttag?
Sida 1 av 2
Hej Byggahus!
Jag fick en fråga på jobbet häromdagen då en dam önskar ha en form av siren kopplad mellan uttag och apparaten i sig. Googlade men kunskapen brister.
Fanns mängder med larmanordninar till diverse centraler som kunde skicka sms och dylikt men tanken är helt enkelt att när spänning försvinner från uttaget skall sirenen ljuda. Tänkte om det fanns något i stil med de fjärrströmbrytare som exempelvis finns på jula http://www.jula.se/fjarrstrombrytare-3-pk-408050; har ni någon aning?
Med vänlig hälsning,
slasktratt
Jag fick en fråga på jobbet häromdagen då en dam önskar ha en form av siren kopplad mellan uttag och apparaten i sig. Googlade men kunskapen brister.
Fanns mängder med larmanordninar till diverse centraler som kunde skicka sms och dylikt men tanken är helt enkelt att när spänning försvinner från uttaget skall sirenen ljuda. Tänkte om det fanns något i stil med de fjärrströmbrytare som exempelvis finns på jula http://www.jula.se/fjarrstrombrytare-3-pk-408050; har ni någon aning?
Med vänlig hälsning,
slasktratt
Jo, hade ju varit guld värt om den då innhöll ett par AA batterier eller liknande.
Tydligen är det som så att en frys för diverse prover "inte verkar vilja/kunna underhållsladda backup-batteriet" enligt damen. Fick det på mejl precis och det är en idé för att komma runt det.
Tydligen är det som så att en frys för diverse prover "inte verkar vilja/kunna underhållsladda backup-batteriet" enligt damen. Fick det på mejl precis och det är en idé för att komma runt det.
Alternativt anförskaffa ett laddningsaggregat till en hiss, med nödljus armatur i ett.
Då har du siren utgång, och även nödljus utgång.
Kopplar du bara exempelvis 12V+ utgången från nödljusutgången (som aktiveras när 230VAC in försvinner) till nödsignalknappens INGÅNG för 12V+ . Sen har du siren utgång + och minus 12V till sirenen du har.
Då har du laddaggregat, batteri och allt i samma enhet.
Då har du siren utgång, och även nödljus utgång.
Kopplar du bara exempelvis 12V+ utgången från nödljusutgången (som aktiveras när 230VAC in försvinner) till nödsignalknappens INGÅNG för 12V+ . Sen har du siren utgång + och minus 12V till sirenen du har.
Då har du laddaggregat, batteri och allt i samma enhet.
Extern strömförsörjning ink batteri till larm installation. + 1st summer + 1 st 240 volts relä med växlande kontakt...
En elektromagnet, häng en metallstav i den, montera en mistlur/huligantuta under staven med tutans aktiveringsknapp precis under. 
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Är det en kyl så kan man ju annars bara montera en extra tempsensor i och sen något larmdon utöver detta om tempen tex sticker iväg 5grader.
Allt är på en forskningsinstitution så det finns begränsad möjlighet att dra trådar tyvärr. Men då förstår jag att en så pass simpel lösning inte finns att tillgå. Får be dem kontakta elektrikern som kommer någon gång då och då
och se om han har någon vettigare lösning på det hela. Lika bra jag lejer bort det medan jag kan
Tack för alla svar!
och se om han har någon vettigare lösning på det hela. Lika bra jag lejer bort det medan jag kan
Tack för alla svar!
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Vill du göra det enkelt och pålitligt så köp en sir500 tex. Utomhus-siren med batteribackup. När den inte får 12v från larmskåpet (eller transformator i ditt fall) går en siren igång med 108dB 
Siren en tusing, trafo en hundring. Elare eller larmnisse kan sätta ihop det om du vill
Siren en tusing, trafo en hundring. Elare eller larmnisse kan sätta ihop det om du vill
Räcker det med ett lokalt larm? Vad händer om strömmen går på natten? Eller det kanske är dygnetruntbemannat?
Det finns tydligen inga reservdelar till frysen kvar.EyEr0n skrev:
Tack för detta! Skall se vad jag kan få vår elnisse att ordna med!PeterStrandberg skrev:
Såhär skriver annars damen i fråga till mig:
"Problemet är att det inte längre finns några reservdelar att få tag på till frysen. Det som krånglar nu verkar vara underhållsladdningen till backup-batteriet. Har köpt ett nytt batteri vid årsskiftet, men frysen larmar för ’dålig spänning i batteriet’ ca var 3:e vecka. Jag har plockat ut det och tagit hem och laddat det 2ggr. Blir lite jobbigt i längden...
Kanske du har några bättre förslag? Kan man sätta in någon separat batteriladdare istället kanske??"