7 259 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Byta ut konstig dörrklocka
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Det finns länder där det är vanligt / vanligare med 230 (eller vad de nu kör, inte SELV/PELV iaf), tror Indien är ett sådant land. Sverige är det defintivt inte, och du tycks vara undantaget som bekräftar regeln.
Om det är så att du har en "vanlig" dörrklockeknapp på utsidan huset skulle jag vara lite försiktigt med att trycka på den om det går 230 igenom (funkar säkert, eller kanske uppenbart i ditt fall, men är inte dimensionerat för det) , så mät gärna upp det ganska snart, och ta det försiktigt när du gör det. Det kan som sagt vara ett relä inblandat någonstans (låt oss hoppas det om det är en dörrklockeknapp du har), och det kan ju bli en spännande uppgift att hitta.
Om det är så att du har en "vanlig" dörrklockeknapp på utsidan huset skulle jag vara lite försiktigt med att trycka på den om det går 230 igenom (funkar säkert, eller kanske uppenbart i ditt fall, men är inte dimensionerat för det) , så mät gärna upp det ganska snart, och ta det försiktigt när du gör det. Det kan som sagt vara ett relä inblandat någonstans (låt oss hoppas det om det är en dörrklockeknapp du har), och det kan ju bli en spännande uppgift att hitta.
Det är ungrare som byggt och de har väl inte följt svenska byggnormer överallt, direkt.
Dörrknappen är inte vanlig, utan ser mer ut som en vanlig strömbrytare med vippfunktion.
Jag ska be entrepenören om dokumentation kring ringklockan (eller om bostadsrättsföreningen redan har fått det).
Dörrknappen är inte vanlig, utan ser mer ut som en vanlig strömbrytare med vippfunktion.
Jag ska be entrepenören om dokumentation kring ringklockan (eller om bostadsrättsföreningen redan har fått det).
Jag återkommer med bild, så får ni se. Jag har inte monterat bort dingdongens fästplatta från väggen, så jag vet inte säkert hur det ser ut bakom.Nerre skrev:
Ok, men jag har alltså testat att koppla in Friedland-klockan och det funkade inte. Jag kan mata in 230V in i den, men klockan får ju inte lågvoltssignal från någonstans, utan tryckknappen verkar bara agera strömbrytare så allt som händer när jag "plingar på" är att slå på strömmen till Friedlandarn och sedan slå av den igen när jag släpper knappen.
(stort tack så här långt för alla svar, fortsätta gärna så!)
(stort tack så här långt för alla svar, fortsätta gärna så!)
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Antingen får du dra om lite sladdar till en mer normal Svensk inkoppling, eller så byglar du styringången (så att den alltid är aktiv) och bryter istället primären, precis som din nuvarande lösning gör.
/U
/U
Klicka här för att svara
