Sedan blir det nog ändå lindrigare i verkliga livet.

En 16 A Diazed huvudsäkring bryter 400 A på 1 ms, så i praktiken är strömmen troligen borta innan ens dvärgen hinner reagera.

Jag skulle mao inte tveka att återanvända dvärgar som kommer från "normala" installationer, typ bostäder.

mycke_nu skrev:
Jag skulle mao inte tveka att återanvända dvärgar som kommer från "normala" installationer, typ bostäder.
Nej, om det bara är det vi diskuterar så skulle inte jag de heller. Jag har ännu inte hört talas om en dvärg som slutat fungera på annat än det uppenbara sättet (dvs inte går att slå till). Men jag är idel öra om någon har hittat någon som exv. har "failed closed" eller liknande....

(Era begagnade diazeder kan ni däremot gärna få behålla... :))

Det verkar intressant exakt hur mycket en dvärg tål :)
Vad jag kan se lite snabbt i standarden för bostäder så testas dvärgar med 10 * In eller 500 A (det högsta värdet) plus 1500 A. Där är testcykeln 9 gånger. Vid Icn (6-10 kA) är testcykeln 3 gånger. Det är alltså i denna härad man kan räkna med att dvärgar håller för kortslutningar.
Det där med 10,000-tals gånger gäller vid normal belastningsström, inte kortslutningar!
Här är en reklamfilm från Siemens om vad som händer med noname-dvärgar vid för mycket ström.
http://www.youtube.com/watch?v=-tGHLzEo_LE&feature=player_embedded

Det man ska tänka på och som snabbt kan degradera säkringen är att inte slå till den mot fel som man inte fixat. Även vid de strömmar som kan komma i fråga vid bostäder slits de hårt. Problemet är att de inte i de flesta fall har mekanism för momentant tillslag som på de större kusinerna MCCB annars samma principer.

Att bryta en kortis i bostad är däremot knappast ett problem, med vettiga modeller kan det säkert göras hundratals ggr UA. Normerna kräver bara att de ska vara funktionsdugliga efter testerna som nämnts tidigare.

Kanske dags att slutföra Byggahustestet som var på tal i dissektionstråden.

Det blir som sagt aldrig så höga strömmar som 500 A i en normal villa, kanske 200 A. Detta eftersom det sitter en Diazed som huvudsäkring framför.

Men visst handlar antalet kortslutningscykler om storleksordningen 10-100 snarare än 10 000.

Mikael_L
Gamla automater kan vara för villiga att lösa. Iaf riktigt gamla av något eller några fabrikat.

På en tidigare arbetsplats hade vi problem med att startströmmen på en del olika utrustning fällde säkringarna gång efter annan. Och det var ingen speciellt jättetung utrustning, en laboratorieutrustning ska gå att koppla in lite här och var i världen utan att elsystemet ska behöva designas om.

Elektriker tillkallades, som utbrast "Ja den här gamla serien brukar vara känslig!"
Han bytte automaterna mot nya men samma A och karaktäristik och sen funkade allt ypperligt.

Men detta var å andra sidan betydligt äldre grejer än 2003, minst 10 år till, kanske 20 också.

Med anledning av vad som skrivits så påstår då jag att det i princip aldrig finns anledning att slänga en dvärg hur gammal den än är. Jag har bott i min kåk i 34 år och jag vågar påstå att jag kortslutit någon enstaka gång under den tiden. Räknas en havererad glödlampa som skjuter säkringen som kortis? I övrigt aldrig. Har någon här kortisar typ varje vecka eller vad? Jag tror ni blandar ihop det med kast med liten dvärg och det är ju nåt helt annat! :-)

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och jag kan ju säga som så att jag skulle fråga en kund om kunden vill byta eller behålla de befintliga säkringarna, och berätta vad nya kostar i material+ arbete samt att gamla säkringar ofta är fullgoda, men det blir ju jobbigt och dyrt att ta ut en elektriker senare för att bara byta en som är dålig.
:)
Jag tycker nämligen kunden bör få ett ord med i valet.

------

GK100 skrev:
Kanske dags att slutföra Byggahustestet som var på tal i dissektionstråden.
Absolut. Och jag kan fortfarande skicka dig en 2-polig C10 Merlin-gerin och troligtvis kan jag också skänka en M-line för test, båda nya.
Och för skojs skull så skulle jag gärna pröjsa för en Biltema-dvärg också, ifall en test blev av. :cool:

Bo.Siltberg skrev:
Det verkar intressant exakt hur mycket en dvärg tål :)
...
Här är en reklamfilm från Siemens om vad som händer med noname-dvärgar vid för mycket ström.
[länk]
Dvärg(brytar) porr! Lite rule 34 över den... :) (http://en.wikipedia.org/wiki/Rule_34_(Internet_meme) . Nej det får vi väl hoppas vi slipper...) Nej, allvarligt, den var intressant.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Även en bra påminnelse om varför man ALDRIG skall pilla i mätarskåpet. Kortsluter man innan huvudsäkringarna blir det en sjuhelvetes smäll och man hamnar garanterat på akuten.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.