Välkommen till den nya ekonomin mina kära hantverkare! Anpassa era affärsmodeller, öka transparensen och bejaka jämförelser eller också kommer ni försvinna. Det går fortare än ni ens kan fantisera om kan jag lova.

Det är ingen slump att jämförelsesiter på nätet är oerhört populära idag. Konsumenter VILL jämföra priser och produkter för att göra en bra affär. Tidigare har det inte varit möjligt för informationen har inte varit tillgänglig digitalt. Nu är den det, och jämförelsesiterna blir mer och mer avancerade i takt med att förmågan blir bättre att kunna analysera ostrukturerad data. Tänk er vad google skulle kunna göra med all sin data...

Det är därför ingen vågad gissning att man i en inte allt för avlägsen framtid också kommer kunna jämföra olika hantverksjobb på samma sätt som vi kollar var man köper senaste Iphonen billigast, eller vilket elavtal som är bäst, eller vilken bilförsäkring som är billigast. Kanske som med dagens agenter/rådgivare hjälper till för att hitta bästa försäkringen?

En sådan framtid gynnar förstås konsumenten, men är det då dåligt för företagen? Nej, knappast. Ökad konkurrens vet vi gynnar tillväxt och invånare i länder med marknadsekonomi har det bättre än andra. Det gäller bara att hitta andra sätt att tjäna pengar. Vad sägs om "Badrum som tjänst" till exempel? Abonnera på ett toppmodernt badrum där tjänsteleverantören ser till att det alltid är funktionsdugligt och uppfyller de specifikationer som kunden har. Pris: 1000 kr/månaden, du får en cykel på köpet. Bindningstid 120 månader.

Det är däremot oerhört naivt att tro att man stoppa denna utveckling. Bli inte den mygga som blir upptäckt och ihjälslagen för att den satt för länge och sög blod!

Redigerat:
Carl_Elvis skrev:
Jag är inte hundra på uttrycket bakbonus, men jag tolkar det du skrivit om det som ett sätt att ta ut överpris. Samt att du tycker det ÄR ett överpris på komponenten i fråga.
Med bakbonus menar jag att hantverkaren har rabatt hos leverantören som kommer in bakvägen och inte syns på kvittot. En röris får ett kvitto från sin leverantör att en koppling kostar 100:-, detta visar han för sin kund som betalar 100:-. Sen får rörisen rabatt av leverantören, men det ser inte kunden. Ungefär som om du själv använder SAS eurobonus eller SJ-prio i jobbresor, jobbet betalar, du får bonusen.

Carl_Elvis skrev:
Sen vill du istället att överpriset ska läggas som arbetskostnad, så att staten får betala hälften av det. Det blir ju lik förbannat att ta för mycket betalt.
Att staten subventionerar något och att det därför är möjligt att ta ut ett högt pris kan knappast vara en del av definitionen av en hälsosam och fungerande marknad. Däremot kan jag hålla med om att det är kapitalism.
I en ful form, där företag utnyttjar enskilda individer för att pungslå staten på mer pengar än vad man kunnat få ut om individen själv betalat, dvs om marknaden hade satt priset (något som lovordas ofta).
Japp, det är så det fungerar. Ju fler regler desto fler kryphål. Vill man inte utnyttja kryphålet gör det inget, det finns massa andra som är beredda att sko sig. Och vad är för mycket betalt? Om elektrikern tar ett pris som kunden är nöjd med. är det bra? Om elektrikern precis klarar sina omkostnader utan att på något sätt bli rik, är det bra? Eller vad är rätt pris?

Carl_Elvis skrev:
Det blir ju lite bisarrt om man jämför med en situation där staten själv ska köpa en tjänst. Då måste de ta det anbud som är lägst och företagen tävlar om att vara billigast.
ROT-avdraget kan absolut ha ett värde för samhället och jag har själv nyttjat det. Dock stör jag mig på sådana upplägg som uppenbart tillkommer endast för att "lura till sig" pengar från staten.
Japp. Jag jobbar ibland mot stat och kommun. Bisarrt är bara förnamnet. Du skulle gråta om du visste hur skattemiljonerna rinner, dom värsta jobben vill man helt enkelt inte ta. All offentlig upphandling är offentlig, så jag brukar ta ut konkurrerande anbud och kolla. Nej, jag jobbar mycket helre mot privata bra kunder, där behöver man inte ta igen på gunorna vad som förloras på karusellerna.

Carl_Elvis skrev:
Angående det där med välgörenheten, är du elektriker så har jag några småjobb i huset som du kan få fixa gratis, så slutar jag sura... ;););)
Tyvärr. Infrastruktur och markentreprenad. Du vill inte ha mina eldragningar i huset :).

Den bakbonus som jag kan få börjar med 0,5 % när jag handlat för 1 mille sedan stiger den med 0,5 % för varje ny mille. Så en småskuttare blir knappast rik på bakbonusar, dom flesta småskuttarna når knappt upp till den fösta millen.

Elbranchen verkar sämre än VVS på att ta ut pengar bakvägen. Antar att materialkostnaden över lag är lägre inom el än de flesta andra hantverksyrken, alltså i förhållande till totalen?

Lite grovt kan man räkna fifty/fifty på matr. och arbetskostnad BÅDE för kunder och företaget, i alla fall på fastprisjobb.

Då borde alltså en elektriker kunna göra sig en hacka på att inte bara handla från stora butiken. Det är nog inte hantverkarna som ska vara oroliga för nya tider utan kanske mer fackhandeln. Om bara nån näthandlare kan erbjuda fullt sortiment och snabba leveranser ligger lokala handlare illa till. Skit egentligen, eftersom det är så otroligt mycket bättre att ha nån att snacka med och att kunna köpa över disk.

Tillbaka till de tidigare diskussionerna i trådens ämne, kan det vara så att bara delar av anläggningen är skyddad för att det fanns något jordfel som man inte iddes lägga tid på och för enkelhets skull bara skyddade det man snabbt fick att funka?

R
Ja de blev mycket diskussioner om ersättningar och annat vilket inte var min tanke. Mitt intresse ligger bara i vad jag som kund får betala.
Nu ska iaf "mölndals el" komma och installera en en jordfelsbrytare för hela huset (tar bort den gamla som bara bevakar vissa rum). Mitt förslag var att dock inte koppla vår luft/vatten värmepump via denna. Jag hade även som förslag att låta kyl/frys vara utanför jfb men de tyckte inte elektrikern. Kyl/frys sitter på jordat uttag med automatsäkring. Vad tycker ni.

2300kr ville de ha totalt iaf för att de även flyttar säkringarna från värmepumpen in i proppskåpet sa elkillen.
De ska återkomma med en tid nästa vecka.

Låter bra tycker jag.

R
Nu har elektrikern varit på plats. Den nya jordfelsbrytaren är på plats och tar hela huset utan luft/vatten värmesystemet.
De verkade inte vara några konstigheter heller när den kopplats in som krävde felsökning. Jag bad honom även att låta vägguttag på utsidan huset samt utebelysning (som också är jordade) att sitta på den gamla jordfelsbrytaren så nu har jag två jordfelsbrytare.
Nöjd o glad.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.