Alfredo
Alfredo: [citat] Hur som helst har jag sett väldigt få ljuskällor med transparent E27 gänga så det hjälper nog inte om sockelgängorna skulle vara transparenta...
6 svar · 1,5k läst
J
Jef: Tack båda för svar! Gick bra, pinsamt lätt 😳
3 svar · 5,0k läst
·
E
elmont: Nja så tidigt var dom inte ute, KNX kom väl på 90talet och innan dess fans tex EIB som jag tror kom på 80 talet.
18 svar · 4,7k läst
·
jeppeknaster
jeppeknaster: Låter fint det. Tack för tips! Köpte 8mm pvc-slang på Biltema. Kommer nog att köra på dessa 5w-spottar: http://www.elbutik.se/product.html/led-puck-m-vit-5w-500ma-2700k?category_id=15227 Beställde hem en på prov och den lyste finfint och bygger typ bara 1,5 cm bakom gipsen. Hide a lite går fetbort. Ska ha totalt 60 st, inkl ett antal reservspottar så några 4-500 kr/spot är inte
5 svar · 1,5k läst
trähandtag
trähandtag: du kan ju räkna ut hur många lampor som tagits bort jmf hur många som finns på slingan.
10 svar · 14,4k läst
·
Göran.W
Göran.W: Du ska inte hänga upp dig för mycket på sne belastningen på ett tre fas elverk för man kan normalt ha 30 % sne belastning vid full last innan det börjar bli problem. Vid lägre belastning går det ofta ha ännu högre sne last. Här är en typ av filter http://www.oemautomatic.se/Produkter/El-skap/Natfilter/Apparatintag/517533.html såna sitter ofta i ups:er så ett sånt borde funka bra.
21 svar · 8,4k läst
A
Allmänobildad: Är det timmer eller plank? I timmerväggar finns det oftast plats att dra rör i timmerskarverna. Plankväggar så skulle jag nog göra som du säger i första inlägget; såga bort en bit av glesen precis där rören går. Förslagsvis på samma höjd överallt för att lättare undvika att skruva i något rör. Du kommer få fräsa för att få plats med apparat- och kopplingsdosor i vilket
7 svar · 5,3k läst
·
E
elmont: Kanske fråga elektrikern som du ska ta hem?? Då slipper det bli missförstånd och sura miner om elektrikern inte tycker lika.
1 svar · 1,8k läst
H
hempularen: Ja, nu efter lite zoomade studier av bilden så håller jag med.
11 svar · 2,4k läst
·
D09
D09: Funkar kanon :) Tog några minuter innan jag kom på att jag satt stiftet fel ( man kunde välja massa olika ) och minus o plus kom fel
10 svar · 2,2k läst
Viktor Cz.
Viktor Cz.: Fläkten behöver ström även när brytaren är avslagen. Misstänker att du har nolla ( blå) och fas (brun) som är kopplad över brytaren så när brytaren är avslagen så finns det ingen ström i fasen. Du behöver dra fram en fas som har permanent ström oavsett brytarens läge. Du skall ansluta nolla ( blå) , permanent fas, samt din bruna ledare som går över brytaren. 'S' på ritningen
3 svar · 2,2k läst
·
1457g
1457g: Låser tråden då den spårat ur. / Moderator
37 svar · 20,7k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Och så kryphålet.. http://www.elsakerhetsverket.se/Global/F%C3%B6reskrifter/Behorighetsforeskrift/ELSAKFS%202013-1.pdf [bild] (Redan diskuterat i en annan tråd, jag kom inte på det själv.)
7 svar · 3,6k läst
·
P
Pärran: Glöm det! SH-brytarna har ju inbyggda led som kan användas till nattljus...
1 svar · 839 läst
A
Allmänobildad: två oskärmade cat5/6 går i 16-flex, har man rör utan allt för skarpa böjar går det även med två skärmade
7 svar · 4,1k läst
·
E
elmont: Classes termostat har väl ingen anslutning för nollan eller? Dvs inget accelerationselement, för då borde kopplingdifferansen vara mindre
7 svar · 3,1k läst
·
H
hempularen: [citat] Eftersom skillnaden mellan "vanliga" lampor och halogenlampor är att Halogen har högre startström, så är det inte uppvärmning som är problemet, startströmmen tas ju bara ut under några millisekunder, vet inte exakt men kanske uppmot 100ms. Problemet är att den höga startströmmen ger för hör maximal ström. Den komponent som switchar strömmen av och på (Triac) tål bara en
5 svar · 1,2k läst
mycke_nu
mycke_nu: Akrylatbensin är idealiskt just i elverk eftersom den inte kleggar igen förgasaren när verket inte används. Lagom kul annars när det blir strömavbrott och verket inte startar. Top tip, som engelsmännen säger.
42 svar · 27,8k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Jag skulle inte märka upp något. Det är ju helt befängt att bara öppna vilken dosa som helst och koppla in sig i vid någon framtida utvidgning. Man tar ju givetvis innan man börjar reda på vad det är i dosan. Och de som skiter i sånt skiter nog i så mycket annat att en märkning ändå inte spelar någon roll, eller budskapet ändå inte förstås.
7 svar · 1,4k läst
R
Röret: Det är nu åtgärdat.
11 svar · 1,8k läst
·
E
elmont: Det viktigaste handlar väl om att ha "nödig kännedom", har man inte det ska man nog låta bli hur enkelt det än verkar vara men har man "nödig kännedom" kan man kanske tumma lite på reglerna.
9 svar · 3,6k läst
DjAlbert
DjAlbert: Normalt sett inte mer än vid fel där oftast de ä en människa inblandad. Det jag kan tänka mig behövs övervakas i ett pannrum ä saker efter säkring typ pumpar,fläktar,brännaren, styr/reglercentralen. I en mindre fastighet jag blivit indragen i har vi en fastbränslepanna som eldas med pellets, och en elpanna för back-up. Där har vi byggt larmanläggning med en larmtablå lan-63 som
18 svar · 5,3k läst
·
E
elmont: Enfaspump troligen en vanlig strömbrytare med lägesmarkering lika till en enfas VVB, till VVB är det även mycket vanligt med stickpropp och då ett vanligt uttag. Trefasiga CP och VVB blir det en arbetsbrytare/säkerhetsbrytare. Prismässigt är det liten skillnad särskilt om man ska ha kapslade apparater.
12 svar · 24,0k läst
sir_daniel
sir_daniel: risken är ju att någon stoppar i vanliga halogenspottar. därför skulle jag köra på lågenergi där man inte riskerar att elda ner huset.
1 svar · 2,2k läst
E
elmont: Är det en T2röd borde bägge värmetrådarna se ut som den smala, men det kan ju tänkas att den är påskarvad? Och det är ingen T2röd som kommer in i dosan vad jag kan se, den är just röd och jag tycker mig se att kabeln som kommer in i dosan är svart. T2röd har också en oval tvärsnittsyta.
4 svar · 1,6k läst
·
J
ja73: [citat] Du kanske kan kapa ett eller två av de utgående rören och skarva dessa med nya rör från centralen? Alltså vanlig skarv utan dosa.
30 svar · 15,5k läst
O
Oldfart: [citat] Huvudsäkringarna till 3-fasmatningen på servicen till fastigheten är garanterat större. Men nu var det enfassäkringen på stigaren till lägenheten som avsågs. Det är fullt normalt att den är på 25A till en tvåa eller trea från 50-talet. Jag har en tid bott i en sådan lägenhet med 20A+3x10A med 25A som avsäkring på servicen. Spishäll och inbyggnadsugn. Inga som helst
22 svar · 9,3k läst
·
E
elmont: Faran för ljusbågar i ett mätarskåp är inte stor, har man en 25A service brukar nätägaren säkra den med en 35 A smältsäkring. Det brukar aldrig generera nån ljusbåge att tala om, MEN oavsett ska man inte vara och "pilla" om man inte har rätt grejer och vet hur man säker använder dom.
92 svar · 12,6k läst
·
F
Frag: Tack
5 svar · 2,7k läst
D
DunderJohan: =) en kombination av för mycket råd och kapad tråd. I love it! Det blev gödslat med elkontakter. Sex bakom TVn, fyra vid varje skrivbordsplats och sen väggar osv enligt alla rek. Nätverk vid varje skrivbordsplats (sovrum), plus dubbla vid tv och dubbla vid skrivbord i tv-rum. Koax bara till tv i tv-rum. Ungarna kollar aldrig på antenn-TV och när de kanske skulle vilja börja med det så
47 svar · 13,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.