4 628 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Frågor ang kabel mellan servis och mätartavla
Medlem
· Västra Götaland
· 185 inlägg
Vår servis kommer in genom ytterväggen i en plåtkapsling via en porslinsarmatur. Där är den avsäkrad med 3x25a plus att PEN ledaren är skarvad där. Därifrån går en utanpåliggande kabel på ca 8-9 meter fram till mätartavlan. Denna kabel vill jag nu få infälld i väggen när jag gör i ordning ytskikten i rummet.
Kan jag anlita vilken elektriker som helst för detta eller är det nätbolaget jag skall prata med? Det går ju att bryta faserna eftersom det finns säkringar, men kan PEN ledaren också vara strömförande? Den går ju inte att bryta i plåtkapslingen så att säga. Då kanske elektrikerna måste in i något skåp ute i gatan? Tänker jag rätt?
Kan jag anlita vilken elektriker som helst för detta eller är det nätbolaget jag skall prata med? Det går ju att bryta faserna eftersom det finns säkringar, men kan PEN ledaren också vara strömförande? Den går ju inte att bryta i plåtkapslingen så att säga. Då kanske elektrikerna måste in i något skåp ute i gatan? Tänker jag rätt?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Nätägaren.
Troligtvis en försäkringslåda.
Men du får kontakta en elektriker som gör en anmälan om att de ska göra om installationen. Sen kommer det säkert ut en gubbe och kollar så att allt är i sin ordning.
Troligtvis en försäkringslåda.
Men du får kontakta en elektriker som gör en anmälan om att de ska göra om installationen. Sen kommer det säkert ut en gubbe och kollar så att allt är i sin ordning.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Jaha, jag trodde att man som elkund alltid har sin anslutningspunkt efter elmätaren. Kabeln som TS beskriver finns ju efer huvudsäkringarna men före elmätaren....bax skrev:
I nya anläggningar är det så, men har man en gammal servicelåda har nätägaren gett bort den till fastighetsägaren för att slippa underhållet. Då blir även kabeln mellan servicelådan och mätaren fastighetsägarens. Det är med elnät/serviser som med nästan allt annat det finns inte ett "rätt" sätt utan det varierar lite. Det är en av orsakerna till att det är svårt att "läsa sig till hur det är" för det finns otaliga varianter, inte minst på äldre anläggningar.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Är du i källaren eller på vinden? Luftledning in?
Iaf.. Kontakta din elektriker.
Han får göra en anmälan till nätägaren och får det nerbrutet så att han kan jobba. (alt att han får nycklar av nätägaren).
Han lägger om kablar och skarvar/dosar av och gör färdigt. Därefter så kontaktar han nätägaren igen som kommer och tittar så att det är i sin ordning.
Lådan som du har är troligtvis en försäkringslåda. Många av nätägarna vill få bort dessa försäkringslådor.
Det kan vara så att nätägaren kan ha åsikter om att kabeln ska skarvas i mark utanför eller att du ska upp med ett fasadmätarskåp på utsidan av huset och dra om servis kabeln. Mätarblocket inne i huset flyttas normalt sett ut till fasadmätarskåpet.
Din elektriker får du dra en ny kabel från fasadmätarskåpet till din elcentral. Denna tid och material får du bekosta medans all övrig tid och material står nätägaren för om det nu skulle vara så att du måste göra detta ingrepp.
Iaf.. Kontakta din elektriker.
Han får göra en anmälan till nätägaren och får det nerbrutet så att han kan jobba. (alt att han får nycklar av nätägaren).
Han lägger om kablar och skarvar/dosar av och gör färdigt. Därefter så kontaktar han nätägaren igen som kommer och tittar så att det är i sin ordning.
Lådan som du har är troligtvis en försäkringslåda. Många av nätägarna vill få bort dessa försäkringslådor.
Det kan vara så att nätägaren kan ha åsikter om att kabeln ska skarvas i mark utanför eller att du ska upp med ett fasadmätarskåp på utsidan av huset och dra om servis kabeln. Mätarblocket inne i huset flyttas normalt sett ut till fasadmätarskåpet.
Din elektriker får du dra en ny kabel från fasadmätarskåpet till din elcentral. Denna tid och material får du bekosta medans all övrig tid och material står nätägaren för om det nu skulle vara så att du måste göra detta ingrepp.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Då kan alltså anläggningsägaren enkelt montera in en kopplingsdosa mitt på sin kabel och osökt förbereda olovlig kraftavledning utan att nätägaren kan göra något åt det?
Nätägaren kan ju polisanmäla när det upptäcks men visst går det, detta gamla systemet har man ju möjlighet att bryta omätt ström, nu i samband med mätarbytena för några år sen var man noga med att plombera allt, inklusive servislådan men sen är ju problemet att där sitter säkringar som kunden kan behöva komma åt.
Klicka här för att svara