6 706 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Rätt rördimension för undercentral i garage?
Att lägger du 50mm slang med slät insida och inte lägger den i åttor, kommer det att gå galant att dra kabel i efterhand 
Jag trodde att det i princip var ett skämt att jag skulle lägga 50mm rör!
...Bo sa 25mm, 50mm är det dubbla juh. Att det går lätt o dra i 50mm rör är ju ingen tvekan om, ännu lättare är det att dra i 100mm rör eller 200mm rör
...frågan är bara om det inte är overkill liksom.
Menar ni allvar eller driver ni med mig? haha
Går det att dra 5st 6mm RK (för det är väl RK man använder) alternativt ACEFLEX 5G6 i 25mm rör utan att man behöver kämpa sig svettig med själva dragningen, så räcker ju det för mig. Man vill ju inte förarga elektrikern heller, men duger 25mm åt honom så måste det väl räcka?
Menar ni allvar eller driver ni med mig? haha
Går det att dra 5st 6mm RK (för det är väl RK man använder) alternativt ACEFLEX 5G6 i 25mm rör utan att man behöver kämpa sig svettig med själva dragningen, så räcker ju det för mig. Man vill ju inte förarga elektrikern heller, men duger 25mm åt honom så måste det väl räcka?
Jahaaaa *pling*, han menade röret under mark!? Ja där kan jag lägga 50mm, det spelar ju ingen som helst roll. Trodde han menade inne i huset, från central fram till fasaden. För i bjälklaget är det ju ganska trångt på sina ställenpetersv skrev:
Men då så
25mm inomhus i bjälklaget, 50mm utomhus i mark.
Nu kanske jag är ute å cyklar men nog finns det en viss fördel i att ha en skarv vid övergången mellan hus/mark eftersom många markkablar inte har samma brandskydd som många av de kablar som inte får förläggas i mark.
Antagligen finns det väl kablar som både har högsta brandskydd och får förläggas i mark.
Antagligen finns det väl kablar som både har högsta brandskydd och får förläggas i mark.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Aceflex = f3 = ok++
Lyfter en gammal tråd när jag ändå tittar på strömbrytare till annat ändamål.Bo.Siltberg skrev:
Ca. 50m 5G6 skall till en undercentral i garaget och den vill jag kunna göra strömlös från huset genom en strömbrytare.
Tänkte så här: Huvudcentral i huset ---[S1XV-R (N1XV) 5G6]---> Strömbrytare ---[S1XV-R (N1XV) 5G6]---> Undercentral i garage.
Vad tror ni, skulle följande 4-polig 25A säkerhetsbrytare fungera för ändamålet?
http://www.elbutik.se/product.html/sakerhetsbrytare-ip65-4-polig?category_id=1907
Klicka här för att svara