Jag sitter i samma sits som Snuffe i den här gamla tråden: http://www.byggahus.se/forum/el/5604-el-i-ab-elementhus-63-a.html, dvs inga kopplingsdosor utan all el går bakom fula plastlister längs taket i varje rum och är även skarvade där. Jag bifogar en bild som förtydligande:
20140205_194524.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill få bort den fula plastlisten med minimum jobb eftersom vi har ett rätt tight schema just nu, så jag undrar vilka (lagliga) alternativ jag har, bortsett från att sänka taket? Jag vill alltså helst inte dra om elen, om det är möjligt att undvika.

Sänk taket. Ända rätta....

Det går inte att lösa utan att dra om elen. Tänk igenom detta noga nu, för när allt är klart så är det svårare att göra om elen. Då blir det utanpåliggande kabel (vilket medför begränsningar i hur man kan bygga om sin elanläggning.

Vad är det för takhöjd? Finns det kallvind?

//Patrik

Takhöjden är sisådär 2.40 och ja, det finns kallvind. Den ligger ovanför övervåningen...
Lutar ändå att att låta kabeln bli utanpåliggande. Jag kan inte se att det begränsar framtida taksänkning i nån nämnvärd utsträckning och låter jag kabeln gå precis parallellt med en taklist så bör den bli rätt osynlig. Jag kommer dock få minst två kopplingsdosor att reta mig på, så helt nöjd blir jag ju inte.

FemTummar skrev:
Jag sitter i samma sits som Snuffe i den här gamla tråden: [länk], dvs inga kopplingsdosor utan all el går bakom fula plastlister längs taket i varje rum och är även skarvade där. Jag bifogar en bild som förtydligande:Jag vill få bort den fula plastlisten med minimum jobb eftersom vi har ett rätt tight schema just nu, så jag undrar vilka (lagliga) alternativ jag har, bortsett från att sänka taket? Jag vill alltså helst inte dra om elen, om det är möjligt att undvika.
Lagliga = anlita en elfirma.
Enklast, ner med elen i det rum du ska göra i ordning, spåra ur väggen där matningen kommer in och går ut till nästa rum, så de kablarna kan dras till en kopplingsdosa som monteras NEDANFÖR nya taklisten. annars blir det att se "fördj**ligt ut"!

Upp med nya taklister gör sedan en traditionell utanpåliggande installation.

För att fixa matningen och vidarematningen så kan du behöva öppna listerna i intilliggande rum.
ser inte att det ska behöva bli ett så stort jobb,
har gjort många utanpåliggande installationer och de behöver inte bli fula,
Hur resultatet blir beror på installastören....

Redigerat:
Tack, det blir troligen så det blir och ja -- det blir en elfirma som gör jobbet. Tack för påminnelsen om urspårningen, den hade jag nog kommit på väldigt sent annars!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.