Varför kan man inte ansluta skåpet på öv efter JFB i huvudskåpet? Eller kan kan man säkert, men vad blir sämre med 1 JFB för båda centralerna?

Ett potentiellt problem är att du får utebelysning och kylskåpet på samma JFB. Visst går det att köra allt på samma JFB, bara det inte blir för mycket. Fukt i utebelysningen kommer att släcka hela huset (för du hade inte fler JFBer?)

empame skrev:
Har kommit på ett nytt eventuellt problem med det här...
Jag har dragit upp två tändtrådar till utebelysningen som jag ska koppla till astrouret. Problemet är ju att nollan till utebelysningen kommer från skåpet på nedervåningen och fas (tändtråd) från skåpet på öv. Vad händer då om JFB löser ut i skåpet nere? Inget bra misstänker jag...
Hur löser man detta?
Detta låter i alls bra. Men det bör finnas en enkel lösning genom att ta nollan från den övre centralen. Du behöver alltså flytta hela den gruppen till övervåningen.

Det blir inte helt enkelt att flytta hela gruppen en trappa upp...
MEN om den enda nackdelen med en JFB för båda skåpen är att den kan lösa ut pga tex utebelysningen så känns det som att jag kan ta den risken.
Finns det några andra nackdelar med en JFB? Sämre personskydd tex?

Det blir inget sämre personskydd, utan enbart större risk för tjyvlösning.

Är det så att tändtrådarna går ned till gamla centralen och vidare ut till lampan? För det är inte tillåtet att ledarna tar olika vägar till en gemensam kopplingsdosa. Det ska hela tiden råda balans mellan strömmarna.

Då kan väl lika gärna nollan även ta den vägen? De kommer då bara att passera huvudcentralen. Gäller då att de är skyddade och märkta då du verkar inne på linjen att mata övervåningens central parallell med undervåningen, dvs tändtrådarna lever även med huvudbrytaren avslagen i undervåningens central? Så kan du i och för sig inte ha det om JFBn ska skydda även övervåningens central.

Jag gjorde fel från början... Drog en slang med endast en tändtråd från kopplingsdosan för utebelysningen till nya skåpet uppe. Fixar inte att få i en kabel till i den slangen, några skarpa böjar och skitkvalitet på den slangen.

Visst kan jag dra upp nollan från den säkringen till skåpet uppe men då får jag skarva den i skåpet nere och dra den i samma rör som matningen till skåpet uppe.

Blir det inte mest OK att koppla in nya skåpet efter JFB och skippa både HB och JFB i nya skåpet, då blir det endast 6st 10a säkringar och ett astrour där uppe?

Fel suger... Om jag förstår detta rätt ser det just nu ut så här:

central1 -> (L),N,PE -> dosa1 -> T,N,PE -> utebelysning
central2 -> 2xTänd. -> dosa1 ->

Jag har svårt att ge andra råd än att göra om, rätt :cool:.

Du behöver få in en/två ledare till i slangen mellan central2 och dosa1, antingen L från dosa1 eller N+PE från central2. Det senare är bättre, men skulle det vara omöjligt att få i två (N+PE) så kan de gå med en (L). Det blir alltså antingen central1 eller central2 som matar belysningen. I fallet med en fasledare kommer alltså den ifrån central1 och kopplas till astrourets potentialfria utgång. Du får då en liten krets i central2 som styrs och frånskiljs från central1 vilket kräver lite uppmärkning.

Då försvinner också automagiskt alla bryderier kring JFBerna.

Typ just så ser det ut. Blir till att göra om ....
Nästa problem, kopplingsdosan innehåller fler kablar än enbart utebelysningen. Får man blanda flera säkringar i samma dosa, eller i det här fallet blir det tom från två olika skåp...?

Ja det går bra om det görs snyggt. Det finns skiljeväggar till vissa fabrikat, men det krävs egentligen endast om kretsarna/ledarna inte har nödvändig isolation mellan sig. Du kan ju försöka hålla isär dem, och märka dosan med att den matas från två håll.

Har kollat lite nu. Utebelysningen har inte en egen säkring utan går idag tillsammans med vardagsrum och wc. Tar jag hela den gruppen och kopplar till astrouret blir det ju ganska galet. Jag kan ju göra som du föreslog, att dra en nolla tillsammans med tändtråden som jag redan har dragit. Det är bara det att den där tändtråden passerar 4-5 div dosor innan den kommer till en egen slang vidare till centralen. Är det verkligen ok att dra så med när det sedan kommer så småningom kommer att hamna på en annan central?

När du säger 4-5 dosor som eventuellt kommer att ha två matningar så drar jag öronen åt mig och vill inte ge några fler råd utan att se helheten. Detta antal dosor i serie i en bostad antyder fler diskutabla fall här.

Då har du själv kommit på en bra lösning som inte innefattar ett astrour i nya centralen :thumbup:

Nu är det iof en större elfirma i Uppsala som har dragit all el så jag tror och hoppas att det är riktigt gjort.
Övervåningen kommer jag att göra själv, blir inga konstigheter där utan helt vanlig standard. Då är det enligt mig inte så svårt eller farligt...😁

Mikael_L
empame skrev:
Jag gjorde fel från början... Drog en slang med endast en tändtråd från kopplingsdosan för utebelysningen till nya skåpet uppe. Fixar inte att få i en kabel till i den slangen, några skarpa böjar och skitkvalitet på den slangen.
Ja som någon forummedlem här har som footer-text "Gör man fel får man lida." ;)

empame skrev:
Nu är det iof en större elfirma i Uppsala som har dragit all el så jag tror och hoppas att det är riktigt gjort.
Övervåningen kommer jag att göra själv, blir inga konstigheter där utan helt vanlig standard. Då är det enligt mig inte så svårt eller farligt...��
Ja så väldigt märkvärdigt är det inte.
Men jag råder dig att ha tät kontakt med frågor på forumet, så det blir ganska rätt.

edit:
Men mina tankar är att:
1. Dra en 5g6 kabel i det grova röret du har till övervåningen.
2. Lägg parallellt med ingående, men ge akt på synpunkterna om överbygling direkt på huvudbrytaren.
3. Sätt en central på ÖV med egen huvudbrytare och egen JFB.
4. Blanda inte ihop något annat mellan centralerna, låt inte ledningar mellan de olika centralerna dela rör eller dosor någonstans.
Så astrouret får du helt enkelt välja att ha i centralen upp eller nere, och då mata det från den centralen.

Redigerat:
Och, om jag nu inte missat nått, vill du ha styrning på ytterbel som matas från central på öv, så sätt helt enkelt ett till astrour där. Visst, kostar en del med ett till ur men blir absolut bästa lösning i komplement med Mikael_L;s svar.

DjAlbert skrev:
Och, om jag nu inte missat nått, vill du ha styrning på ytterbel som matas från central på öv, så sätt helt enkelt ett till astrour där. Visst, kostar en del med ett till ur men blir absolut bästa lösning i komplement med Mikael_L;s svar.
Problemet var att jag endast hade tändtråd från öv till utebelysningen (ingen nolla). Kunde heller inte tråda i fler kablar. Men nu hittade jag ett astrour som passar i apparatdosan, bara att byta ut nuvarande strömbrytare till ett ur så är allt klart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.