17 092 läst ·
39 svar
17k läst
39 svar
Jordfelsbrytare - installationskostnad?
Sida 1 av 3
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Jag har ett befintligt proppskåp med automatsäkringar. Min nuvarande jordfelsbrytare är inte kopplad mot hela huset och därför vill jag få en för hela huset. Jag har fått en offert på 2300kr med avdrag inkluderade för att installera en jordfelsbrytare i befintlig elcentral. Bör jag leta vidare eller är de kanonpris?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Beror väl lite på vad de offererar, hyfsat lagom om det är kvalitetsprylar, men inte jättebilligt ändå. En bra JFB kostar väl 600-1000 kr bara prylen och sedan ca 2 timmars jobb inkl moms. Jobbet kan iofs gå på en halvtimme om allt är väl gjort i din nuvarande central och inget strular. Strular det kan det lätt flyga iväg några timmar.
Vet du med dig att din anläggning i bra skick, testa att få jobbet på löpande räkning, så slipper du marginalerna.
Vet du med dig att din anläggning i bra skick, testa att få jobbet på löpande räkning, så slipper du marginalerna.
Inte f-n kostar en vanlig JFB 1000:- !!!!! Under 500:- snarare , inkl moms. Se till att få en offert med separat kostnad på material och arbete och kolla sedan materialkostnaden mot olika internetbutiker. Sen har du en klar förhandlingsfördel mot din elektriker...(Bluffpriser är norm hos både elektriker och VVS firmor....)
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
500-600 på en nätbutik betyder ca 800-1000 från en elektriker utan rabatter så där någonstans ligger det väl. https://www.evbutiken.se/4polig-jor...-connect-p-17119-c-1278.aspx?externalsearch=1PST skrev:
Kan bara hålla med, samtidigt som jag tycker att små jobb med fördel kan tas på löpande räkning med specat material.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Att installera JFB kan gå fort om allt går bra men kan ta rejält med tid om du har ett eller flera jordfel som måste felsökas. Det kan vara bra att vara beredd på.
En kund som ska ha ett pris med specificerat tid och material för att jämföra på nätet hade jag inte brytt mig om att lämna pris till när det gäller såna småsummor.PST skrev:Inte f-n kostar en vanlig JFB 1000:- !!!!! Under 500:- snarare , inkl moms. Se till att få en offert med separat kostnad på material och arbete och kolla sedan materialkostnaden mot olika internetbutiker. Sen har du en klar förhandlingsfördel mot din elektriker...(Bluffpriser är norm hos både elektriker och VVS firmor....)
Då lägger jag hellre tid på sånt som ger mig lön.
Det är inte säkert att felsökning på befintlig anläggning ingår i offerten, kolla detta.
2300kr är väl ett ganska bra pris, bör bli billigare med löpande om allt går som det ska.
sedan beror det lite på var man bor, restid kanske...
Tänk på om du ska köpa materielet själv, och det visar sej efter en tid vara fel på det du har köpt tex jordfelsbrytaren.
Då får du vända dej mot ditt inköpsställe osv.
+ att elektrikern ska dit och byta, den kostnaden för elektrikern får du då stå för.
Köper du allt av elektrikern, dvs materiel och arbete, då ringer du ett samtal till elektrikern och så kommer han och fixar rubbet....
2300kr är väl ett ganska bra pris, bör bli billigare med löpande om allt går som det ska.
sedan beror det lite på var man bor, restid kanske...
Tänk på om du ska köpa materielet själv, och det visar sej efter en tid vara fel på det du har köpt tex jordfelsbrytaren.
Då får du vända dej mot ditt inköpsställe osv.
+ att elektrikern ska dit och byta, den kostnaden för elektrikern får du då stå för.
Köper du allt av elektrikern, dvs materiel och arbete, då ringer du ett samtal till elektrikern och så kommer han och fixar rubbet....
Det håller jag med om.
Fast varför ska jag lägga dyrbar tid på att ta fram exakt det material som behövs så att kunden kan googla själv efter bästa pris? Kunden får självklart ett pris om han/hon vill men att speca material har jag slutat med.
Om jag hade lämnat pris till TS hade jag hamnat på 2300 kr ink moms om det är i samma kommun. Med ROT blir det 1740 kr. Då räknar jag med 2 tim, ev. felsökning ingår inte.
Felsökning ingår ALDRIG i en offert. Den som kan lämna offert på en felsökning är antingen synsk eller vet redan vad felet är, och då behövs ju ingen felSÖKNING. Jordfel kan ta allt ifrån 30 min till 4 dagar att reda ut, beroende på anläggning och omfattning på fel.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Priset var med rot draget skrev de. Ska tillägga att jag redan idag har en jordfelsbrytare men den är bara kopplad till halva huset har jag märkt när jag löser ut den. Märkligt? Elcentralen har nog suttit där sen huset byggdes 1990/91.
Om du redan har JFB och hela huset matas från samma central (den med jfb'n í) så behöver du väl inte instalera en ny jfb. Förutsatt att du inte vill dela upp på flera jfb'er så är det väl det du vill att elektrikern ska göra bara att koppla in alla grupper på befintlig jfb. Om centralen är i skaplig ordning bör det inte mer än någon time max. Sedan kan man fundera på varför det är gjort som det är:Roland112 skrev:
Felinstalerat?
Den del som ligger utanför jfb'n har ett fel som man inte ville/orkade/kunnde lösa?
Det var tidigare uppdelat på två jfb'er, men den ena plockades bort av något skäl?
...?
Risk för överakningar ?
Jag har ett kataloghus från 1993 vi hade ingen jfb när vi flyttade in, så jag tror inte det var krav 1990/1991, någon annan här vet säkert. Om din jfb är från när huset byggdes, och det inte var ett krav, så kanske man av någon anledning bara tog med delar av anläggningen, eller så har den monterats senare. Med lite tur kan det vara enkelt att lösa.
Nej det var inte krav att använda jordfelsbrytare 1990-91
Det kanske är så att husbyggaren/elektrikern ville lämna vissa grupper utan skydd av jorfelsbrytaren (JFB). Det finns många idér vad som ska ingå och inte...
Jag tycker allt ska skyddas av jordfelsbrytare. i en bostad/villa. (personlig åsikt)
Men jag tycker också det är viktigt att inte ha allt över samma JFB.
Dvs. sektionering.
Ett fel ska inte släcka hela huset,
En egen JFB eller personskyddsautomat till vägguttaget där man ansluter bilens motorvärmare är min favorit.
Har varit med om ett extremfall, Där varje grupp hade egen personskyddsautomat (kombinerad jordfelsbrytare / säkring). Det är en dyr lösning. men ett mycket bra skydd.
Jag skulle i ditt fall kompletera den delen av centralen som inte skyddas av en JFB idag. med en ny JFB.
Samtidigt skulle jag be elektrikern mäta utlösningsvikoret på din befintliga JFB då den är några år...
Det kanske är så att husbyggaren/elektrikern ville lämna vissa grupper utan skydd av jorfelsbrytaren (JFB). Det finns många idér vad som ska ingå och inte...
Jag tycker allt ska skyddas av jordfelsbrytare. i en bostad/villa. (personlig åsikt)
Men jag tycker också det är viktigt att inte ha allt över samma JFB.
Dvs. sektionering.
Ett fel ska inte släcka hela huset,
En egen JFB eller personskyddsautomat till vägguttaget där man ansluter bilens motorvärmare är min favorit.
Har varit med om ett extremfall, Där varje grupp hade egen personskyddsautomat (kombinerad jordfelsbrytare / säkring). Det är en dyr lösning. men ett mycket bra skydd.
Jag skulle i ditt fall kompletera den delen av centralen som inte skyddas av en JFB idag. med en ny JFB.
Samtidigt skulle jag be elektrikern mäta utlösningsvikoret på din befintliga JFB då den är några år...