Vid rensning av den gamla elcentralen hos mig tog elektrikern bort ett flertal automatsäkringar, och en jordfelsbrytare, som varit till sådana eldragningar som vi i samband med ombyggnad tagit bort och vars funktioner flyttat till ett annat centralskåp. Dessa kastade han i sopsäck, och monterade sedan i det andra centralskåpet nya väsentligen likadana automatsäkringar och jordfelsbrytare (fast fler). Och tog betalt för dem, givetvis.
De gamla automatsäkringarna var från 2003. Är det brukligt som elektrikern gjorde att inte återanvända dem utan skaffa nya? De gamla har jag kvar (tog upp dem ur sopsäcken), kan jag med gott samvete lägga ut dem på en bortskänkes-sajt eller dylikt, eller bör jag låta bli?
De gamla automatsäkringarna var från 2003. Är det brukligt som elektrikern gjorde att inte återanvända dem utan skaffa nya? De gamla har jag kvar (tog upp dem ur sopsäcken), kan jag med gott samvete lägga ut dem på en bortskänkes-sajt eller dylikt, eller bör jag låta bli?
En orsak till att man inte vill återanvända g:a matr är garantifrågan, blir det ett fel på nått som man sålt så är det ingen tvekan om vem som ska fixa ev reklamationer, sätter man upp "begagnade" saker vill ingen ge några garantier på dom grejerna även om kunden tycker så.
Moderator
· Stockholm
· 57 906 inlägg
Sedan är det tydligen också så att olika fabrikat av brytare ibland inte passar ihop. Spåret där matningsskenan skall in kan tydligen sitta på lite olika höjd,
Automatsäkringar är inte särskilt dyra, så 10 år gamla automatsäkringar kan man med gott samvete kasta då man ändå byter elcentralen. Säkringarna är ju en vital säkerhetskomponent i ett elsystem så jag hade inte köpt begagnade sådana då man får nya för 35 kr st.
Tack för bra svar!
Garantifrågan kan jag visserligen förstå, men jag har köpt en del av materialet på eget håll i alla fall, så vi har ändå ett delat ansvar om något går fel, beroende på vilka prylar det är.
Både de gamla och nya brytarna är av samma fabrikat. Men även om matningsskenan inte passar (kan ju ha ändrats på 10 år, det inser jag) kan man ju ta matningsskenan också från den gamla centralen, blev också över.
Elektrikens inköpspris = 39 kr exkl moms. Med hans (fullt rimliga tycker jag) påslag på 25% samt moms blir det 61 kr för mig för en 10A. Och 303 kr för en 3x16A. Multiplicerat med ett inte helt oväsentligt antal. Nej, jag hade inte heller köpt begagnade, men när jag nu redan har dem... känns konstigt att slänga precis likadana prylar som dem man sätter in.
Om man vänder på det, eftersom de nu anses förbrukade efter ca 10 år, förväntas jag byta dem igen efter ca 10 år?
Äh, jag ska sluta gnälla nu. Kostnaden är i sammanhanget försumbar. Jag gillar bara inte att kasta fungerande grejor på sophögen. Så det får bli en bortskänkes-annons.
Garantifrågan kan jag visserligen förstå, men jag har köpt en del av materialet på eget håll i alla fall, så vi har ändå ett delat ansvar om något går fel, beroende på vilka prylar det är.
Både de gamla och nya brytarna är av samma fabrikat. Men även om matningsskenan inte passar (kan ju ha ändrats på 10 år, det inser jag) kan man ju ta matningsskenan också från den gamla centralen, blev också över.
Elektrikens inköpspris = 39 kr exkl moms. Med hans (fullt rimliga tycker jag) påslag på 25% samt moms blir det 61 kr för mig för en 10A. Och 303 kr för en 3x16A. Multiplicerat med ett inte helt oväsentligt antal. Nej, jag hade inte heller köpt begagnade, men när jag nu redan har dem... känns konstigt att slänga precis likadana prylar som dem man sätter in.
Om man vänder på det, eftersom de nu anses förbrukade efter ca 10 år, förväntas jag byta dem igen efter ca 10 år?
Äh, jag ska sluta gnälla nu. Kostnaden är i sammanhanget försumbar. Jag gillar bara inte att kasta fungerande grejor på sophögen. Så det får bli en bortskänkes-annons.
Jag kan inte hänvisa till någonstans där det står, men jag har hört att en automatsäkring är garanterad att klara tre kortslutningar. Jag förutsätter att det då gäller den maximala ström som säkringen är stämplad att kunna bryta. I en bostad gissar jag att det oftast är så hög resistans i anläggningen att strömmen blir lägre vid en kortslutning. Dessutom är det väl oftare som den löser för överbelastning än för kortslutning, och då pratar vi om en helt annan ström.
Att behöva "tvista" med kunden om nått behöver bytas är ett av det "tråkigaste" som finns, för många (alla ?) kommer att påstå att just det som är trasig har elektrikern levererat. Det är inte bara företagarna som kan vara jobbiga
Det är så att dessa automat säkringar slits, varje gång de löser ut blir de lite sämre...
Det är något inte folk tänker på tyvärr....
Jag tycker det verkar vettigt att byta alla säkringarna om de är 10år gamla... ser inte så snyggt ut i en ny central med blandat, nytt och gammalt... Eftersom de dessutom slits med tiden så finns det massa anledningar till att slänga...
Det är något inte folk tänker på tyvärr....
Jag tycker det verkar vettigt att byta alla säkringarna om de är 10år gamla... ser inte så snyggt ut i en ny central med blandat, nytt och gammalt... Eftersom de dessutom slits med tiden så finns det massa anledningar till att slänga...
Man kan väl göra en fackmässig bedömning av tillståndet på dem, sen kan ju estetiska eller andra saker som garanti göra att de inte används men knappast tekniska skäl. En bra dvärg slits inte mycket vid utlösning under de vanliga förhållandena i en bostadsinstallation. Det rör sig om så många gånger att det är helt orealistiskt att det hänt ens på tio år.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 266 inlägg
Jodå. Det gör vi visst. Själv använder jag diazeder (nästan) överallt. De blir inte lite sämre varje gång de löser ut. De blir *mycket* sämre! Men de är å andra sidan lättare att byta ut.Odjuret skrev:
Och *mycket* billigare, 35:- per styck! Vad är det för fantasipriser på en säkring?!