Hej!
Finns "gummikabel" (H07RN-F) i annan färg än svart? Helst gul eller röd.
Jag skulle vilja ha en kabel som är lite mindre stöldbegärlig :mad:

A
H05RN finns nog i andra färger än svart. Blir den mindre stöldbegärlig om den är nån annan färg än svart?

Skanska hade förr (har fortfarande?) grön gummikabel med texten "SKANSKA" ingjutet, men de kanske beställde några mil åt gången....

Om jag var ute för att stjäla kabel så skulle jag inte vara särskilt selektiv med färgen. Kan du inte låsa fast kabeln runt något så att man måste klippa den för att kunna sno den?

Krympslang i någon avikande färg borde göra din kabel unik. Kanske inte så svårt att stjäla den, men lätt att känna igen.

Jag förstår dig, köpte själv gula kablar på Ahlsell.

Dom som verkligen är ute efter att stjäla går knappast att stoppa.
Jag vill stoppa dom som egentligen inte är tjuvar utan mer "tar tillfället när det kommer", om ni förstår.

På jobbet sprejmålar vi bl.a. kablar för att markera att dom tillhör företaget så att vi minskar risken att entreprenörer råkar tar med sig sakerna hem. På olika maskiner som tillhör specifik avdelning så sprejar vi avdelningens förkortning.

Kablarna läggs i en ringla med ungefär en meter i diameter, sedan sprejas kabelringlan på några ställen med två/tre färger.

Skanska Kör även märkning på vanliga svarta kablar vad jag såvitt vet. På stora byggen så var de ju vanligt att man hade fått med sig fel kablar. Fast efter man tittat på kontakter och evt färgmarkeringar så fick man tillslut läsa texten där det bla kunde stå SKÅNSKA.

Rätt vettigt tycker jag. Men för det lilla företaget så kanske det är fördyrt att printa egen kabel. Dessutom så är det någon som snor kabel för att smälta ner eller nyttja hemma så tror jag inte ett skvatt att de får vara kvar även vad som står på kabeln.

Jag har dock sett att GUL kabel som de börjat köra rätt hårt med till gatubelysning verkar fåstå kvar. Kanske iofs att det är otympligt att sno 5x6 eller 5x10 på trumma i stan. Lättare att klippa en 20m ring i ett nytt bostadsområde som är becksvart.

Jag har märkt både stegar och maskiner men de försvinner ändå. Ingen som vågar kännas vid de inte ens på det det egna företaget om det stått inlåst. Man hör ju ständigt om folk som kommitöver jackor från firmor som hyr ut Maskiner osv.

På byggen så äter ju många samtidigt och då kanske det är en målare som är lite efter så kommer det dit en kille i arbetskläder och det enda han må nämna är att han ska serva maskinerna eller hämta en m´trasig maskin och kommer tillbaka med en ny senare. Ingen lägger ju märke till det.

Detta må ske även på ställen med ID06. Ganska lätt för någon att slänga ut verktyg över staketet en tidig morgon och har någon som hämtar. Vi kan vårat jobb 40h i veckan likså så någon tjuv kan deras jobb lika bra 40h i veckan.

A
Ja, är det någon som verkligen är ute för att stjäla så hjälper inte ens låsta vagnar i låsta containrar. Bara köra upp i skåpet på en liten lastbil och åka iväg.

O
Vad vill du undvika med en kabel i en annan färg?
Koppartjuvar Borde inte bry sig om färgen på kabeln....

Förlängningskablar på byggen är förbrukningsvara tyvärr!
Vet inte hur många jag blivit av med...

Iofs är ju en förlängningskabel förbrukningsvara på byggen då de utsätts för rätt mycket slit och släng. Efter nått år är de inte säkra att använda längre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.