El
Manitoba: Jag drar el (bland annat bygglyse som i detta fall) på ett nybygge nu och takdosorna ser precis ut som på TS bild. Tror det är Schneiders armaturtakdosa för ingjutning...
Csre: Om armaturen är helt plast/dubbelisolerad så behövs ej jorden då du ej kan komma i kontakt med strömförande del.
berne88: Ja min tanke är att ha, En långt rör, som det sedan går ner 4st "socklar" å sedan ha glödlampan i. Så vilken sockel spelar inte så stor roll. Så länge det att ha klassiska glödlampor.
Odjuret: Nu lyser hela huset glatt, och elcentralen glöder.... det var väl rätt kopplat då? nä jag kopplade och det lyser som det ska! tack igen för hjälpen!
snaggletooth: [citat] Tror inte du är riktigt uppdaterad med som senaste reglerna. Enligt Elinstallationsreglerna SS4364000 utgåva 2, avsnitt 411.3.2 "Automatisk frånkoppling vid ett fel" gäller 5s för huvudledningar och 0.4s för gruppledningar upp till 32A. Så jag förelslår att du redigerar ditt inlägg och tar bort dom felaktiga uppgifterna, eller lägger till något i stil med att "men jag är inte
oceanis: Nä, tar inte åt mig så speciellt mycket.:wow: Vi har nog en grundinställning som är ganska lika.;) Jag tycker kanske lite att man ibland här på BH får känslan av att det hela tiden är andras fel att man drabbas av saker och att det är någon annan som ska ta ansvar för "mina egna misstag". Jag är lite allergisk mot dolda fel mentaliteten som poppar upp här stup i kvarten. Och
danispel: Köpte en eltako. Funkar toppen, stort tack för tipset!
mungobongo: Jag ska till och installera en fibaro dimmer i hallen. Lampan styrs av tre brytare i trappkoppling enligt skiss. [bild] Går det att få in en dimmer i denna uppsättning, eller behöver jag koppla om brytarna på något sätt? Det är bistabila Eljo trend brytare. Om möjligt skulle jag vilja behålla funktionaliteten som den är. Det är alltså denna dimmer jag vill installera.
magda136: Cylinda kommer på tisdag. Det går inte att kapa sladden, för då blir den för kort så ev får de byta både stickpropp och sladd.
Fotografen: 5*6 alla dagar i veckan och ett extrarör är inte fel det heller.
Allmänobildad: Förmodligen växlande impulsrelä. Men som knockonwood säger så är dessa relän troligtvis kretskortsmonterade. Det är klart att det inte är omöjligt, men det kommer garanterat kosta mer (tid och tålamod) än det smakar.
-=fullmoon=-: [citat] Du behöver ej jorda upp rum som du bara passerar med jordkabel i takdosor/kopplingsdosor. Har du dock blandat uttag med jord och ojordat så rekommenderar jag starkt att man jordar upp. Har man allt ojordat så funkar det "lika bra". jordfelsbrytare funkar ju på ojordade uttag likaså.
oceanis: [citat] Om du är tveksam till mitt svar råder jag dig att tala med elsäkerhetsverket så kommer dom nog att förklara det på samma sätt. Du skall ju ändå ringa och anmäla säljaren så ta upp saken med dom då ;)
-=fullmoon=-: Vart ju något år sedan någon bröt sig in i ett ställverk och började klippa koppar med bra mycket högspänning. en dipp i elnätet och sen var det bara en liten svart hög kvar när HSP killarna kom och kollade.
Patrik_Hed: Fullmoon, observera att TS skrev 37 cm till överkant uttag. Så det sitter lite lägre ner. Standardhöjd tidigare var 300 mm över färdigt golv. Nu är det 200 mm över färdigt golv som gäller (det mått jag brukar sätta på om jag inte måste harmonisera med andra uttag i anläggningen). Men jättemånga elektriker kör fortfarande med 300 mm över färdigt golv. 200 mm är endast en
pelpet: Ett vanligt timerkit borde ju funka. Ett tryck på timern så har du ström till kaffebryggaren någon timme (eller vad du ställer in timern på). Fast en ny kaffebryggare kanske är bättre, min senaste kaffebryggare kostade 500:- och har inbyggd timer som slår av bryggaren efter 2h.
GK100: Man ska inte medvetet dimensionera något över märkström på säkringar, men om du söker data för smältsäkringar kan du kolla här tex: http://www.ifoelectric.com/diazed.pdf
Bo.Siltberg: Det är ju inte bra, det ska gå att jobba i en central. Om det är olagligt eller brott mot elinstallationsregler är en bedömningsfråga. En bild vore bra. Ellagen SFS 1997:857 säger bl.a ...elektriska installationer skall vara så beskaffade och placerade samt brukas på sådant sätt att betryggande säkerhet ges mot person- eller sakskada ... Man kan t.ex undra hur det står till med
default: Okej, tack till alla för svar och åsikter. :) Blir till att elektrikern evt. får åtgärda det nästa gång han kommer.
Demmpa: [citat] Exakt! När vi flyttade in i vårt hus hade föra ägaren bytt från olja till fjärrvärme. Kvar satt en arbetsbrytare (enfas) som oljebrännaren tidigare varit inkopplad på, nu satt fjärrvärmen där. Dels satt det ett trefas-motorskydd på några amper, var avsäkrad med 3*6A (1,5 mm2 grova trådar), cirkulationspumpen hade varit inkopplad på den trefasgruppen.
Nerre: Väldigt ofta är det så att en och samma säkring går till uttag i ett rum och belysning i rummet bredvid. Tanken med det är att om en säkring går ska inte ett helt rum bli strömlöst.
b2b2: Alltid bra att sätta in ett 3fasuttag vid centralen. Givetvis jordfelsskyddat enligt lag.
lars_stefan_axelsson: [citat] Man kan ju tänka sig många, men i det här och liknande fall så är ju den allmänna grundade meningen (den s.k. konsensus) hos forskarkollegiet säkert mer vederhäftig. Myndigheter dras med många problem, t ex dels att deras mandat (s.k. missiv) är begränsat. Arbetsmiljöverket uttalar sig t ex inte om hemmiljö, utan om arbetsmiljö. Men framförallt att de är politiska verktyg
el_richard: http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=3&ved=0CCwQFjAC&url=http%3A%2F%2Fljuskultur.se%2Ffiles%2F2013%2F05%2FPrestanda_pa_LED-armaturer1.pdf&ei=HhH4UoayFIiV4wS384AQ&usg=AFQjCNGXVwucfWNhOMS_Nc9UqPIIAl9BBQ
Styrman_jansson: [citat] Antar att du menar selektivitet och inte kontinuitet. Selektivitet med endast gängsäkringar är skapligt enkelt och vid 230v (dvs enfas) så finns det selektivitet mellan en 20A och 16A. Snackar vi 400v (trefas) så kräva det två steg emellan. Selektivitet mellan gängsäkringar och MCB( dvärgbrytare) är besvärligt att få till med så små steg emellan så där få man hoppas att
frippes: Fast om jag borrar framför de inbyggda dosorna hamnar jag i isolering, sedan 10cm innaför sitter de dolda dosorna. Jag lokaliserade dem via baksidan på sidovinden. Men från baksidan är de gömda av väggm isolering och en bräda de är fastsatta på. Så oavsett hur jag borrar i väggarna så kommer jag inte åt dem. Om jag inte borrar hål i baksidan på själva dosan. Ja det kanske låter