6 745 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Byta elcentral, frågor och kostnader
Nej
Det första jag ska säga att jag ska inte göra det utan be en elfirma göra det åt mig.
Med de åren jag har jobbat med ström som lekman så ha man skapat ett stort repekt för elinstallation och när vi pratar om elcentraler då reser nackhåret att ens tänka de banor
Den första frågan fick jag faktist svar på när jag läste en annan tråd här att byter man något central som en elcentral så måste alla vägguttagen vara jordade så den frågan är klar.
Frågan är kanske svår att få ett bra svar men jag ställer den endå.
Vad kan det kosta att byta en elcentral och 5 rum till jordade uttag?
Just nu har jag proppar men gillar automatsäkringar samt jag har ingen jordfelsbrytare så det vill jag med ha.
Det första jag ska säga att jag ska inte göra det utan be en elfirma göra det åt mig.
Med de åren jag har jobbat med ström som lekman så ha man skapat ett stort repekt för elinstallation och när vi pratar om elcentraler då reser nackhåret att ens tänka de banor
Den första frågan fick jag faktist svar på när jag läste en annan tråd här att byter man något central som en elcentral så måste alla vägguttagen vara jordade så den frågan är klar.
Frågan är kanske svår att få ett bra svar men jag ställer den endå.
Vad kan det kosta att byta en elcentral och 5 rum till jordade uttag?
Just nu har jag proppar men gillar automatsäkringar samt jag har ingen jordfelsbrytare så det vill jag med ha.
Man behöver INTE byta till jordade uttag om man byter central, det måste du missuppfattat eller så fick du felaktig information.
Bara byta central till en med JFB kostar kanske en par tusenlappar.
Att även byta uttag till jordade är lite svårare att svara på för det beror mycket på hur det ser ut just hos dig. Ska du byta vägguttagen så måste du även byta lamputtagen till jordade samt byter du uttag bör du även byta brytare så att dom harmoniserar med varandra. Dessutom måste man dra in en tråd till och då brukar det vara mest ekonomiskt (pga att det går mycket snabbare) att dra om allt. Det bör gå att göra på ca två arbetsdagar.
Bara byta central till en med JFB kostar kanske en par tusenlappar.
Att även byta uttag till jordade är lite svårare att svara på för det beror mycket på hur det ser ut just hos dig. Ska du byta vägguttagen så måste du även byta lamputtagen till jordade samt byter du uttag bör du även byta brytare så att dom harmoniserar med varandra. Dessutom måste man dra in en tråd till och då brukar det vara mest ekonomiskt (pga att det går mycket snabbare) att dra om allt. Det bör gå att göra på ca två arbetsdagar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 886 inlägg
Jag bytte i princip all el i min bostadsrätt, 3rum på totalt 83kvm.
(central + nya uttag och brytare, omdragning av alla ledare.)
Det gick på 21k efter rot.
(central + nya uttag och brytare, omdragning av alla ledare.)
Det gick på 21k efter rot.
Hmm ok, den informationen har jag uppfattad var att man måste byta allt.
Fast byta kabel till jordad borde ju inte vara så svårt om man använda den gamla som dragningslina.
Dock får jag nog kolla upp vad det gäller, blir ju endå en liten mindre kostnad om man slipper detta.
Hmm tack då borde mitt hamna på minst 21 papp efter roten om jag byter allt mitt
Fast byta kabel till jordad borde ju inte vara så svårt om man använda den gamla som dragningslina.
Dock får jag nog kolla upp vad det gäller, blir ju endå en liten mindre kostnad om man slipper detta.
Hmm tack då borde mitt hamna på minst 21 papp efter roten om jag byter allt mitt
Fast nu tror jag nog att du underskattar kostnaden. Bara att installera JFB brukar väl ligga på runt "en par tusenlappar" om inget strular. Har svårt att tro att ett helt centralbyte inklusive JFB skulle kunna stanna på två tusen. Enbart centralen kostar väl minst i den storleksordningen.elmont skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Ja hos mig kostade ett centrlabyte ca 8000 för några år sedan, 36 säkringar (jag hempular som sagt inte centraler, vet inte vad jag inte kan). Då hade jag själv handlat (nästan) all materiel (Hager). Inget strulade, alla ev. jordfel hade jag redan rett ut i förväg. Dessutom lyckades elektrikern lämna två glappande jordfelsbrytare efter sig. På den ena hade han glömt dra skruvarna, på den andra hade han dragit skruvarna, för vidare koppl. trådarna till undre raden, och sedan skjutit in skenan så att gafflarna låg ovanpå skruvskallarna, just det felet hittade jag inte förrän efter nästan två år. Märkligt nog så var tydligen fjäderstyrkan i skenan så bra, att det blivit riktigt bra kontakt ändå, inget var sönderbränt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Det är naturligtvis hedervärt att känna och respektera sina egna begränsningar, men svaret på din fråga om vad du inte kan är antaligen "inte mycket". Det är är inte väsensskilt att byta en central, även om man naturligtvis måste veta precis vad man gör.hempularen skrev:Ja hos mig kostade ett centrlabyte ca 8000 för några år sedan, 36 säkringar (jag hempular som sagt inte centraler, vet inte vad jag inte kan). Då hade jag själv handlat (nästan) all materiel (Hager). Inget strulade, alla ev. jordfel hade jag redan rett ut i förväg. Dessutom lyckades elektrikern lämna två glappande jordfelsbrytare efter sig. På den ena hade han glömt dra skruvarna, på den andra hade han dragit skruvarna, för vidare koppl. trådarna till undre raden, och sedan skjutit in skenan så att gafflarna låg ovanpå skruvskallarna, just det felet hittade jag inte förrän efter nästan två år. Märkligt nog så var tydligen fjäderstyrkan i skenan så bra, att det blivit riktigt bra kontakt ändå, inget var sönderbränt.
Och särskilt som ditt byte gick så skulle jag blivit lite förvånad om inte *du* hade kunnat göra ett bättre jobb. Att det gick så illa beror på otroligt klantig elektriker, och inte på någon inneboende svårighet. Finns inte att en riktig hemmapulare hade lämnat ett sådant arbete efter sig...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Nej, det borde det inte. Precis på samma sätt som praktik *borde* vara samma som teori. Och i teorin är det det. Men i praktiken...cazz skrev:
Vad jag är ute efter är att om det går som det skall så är det ingen svår historia, MEN, beroende på precis hur dina rör ser ut så har det en tendens att djävlas något alldeles. Särskilt precis det där enda röret där man inte har några andra bra alternativ. Så utan att skrämma dig alltför mycket så kan det behövas bedömning på plats för att öht våga uttala sig om hur lång tid det kan ta, eller om det ens är görbart. (Är det t ex tillräckligt gammalt med "plåt"-rör så kan det vara svårt att byta något öht).
Klicka här för att svara