Hallå!
Kan någon ge lite input hur man kopplar in en kuggväxelmotor!?
På specifikationen står det 230/400 V vilket jag förstår som att jag kan välja att koppla in motorn på vanlig 230 V AC? Så här ser det ut där man väl ska koppla på ledarna:
Jag fick med ett papper med lite kopplingsinstruktioner.. men för mig är detta inte helt klart:
I båda kopplingsfallen verkar jag behöva tre ledare.. hur gör man isf för att koppla den på 230 V AC?
Någon kunnig får gärna dela med sig av kunnandet!
mvh,
Ola
Kan någon ge lite input hur man kopplar in en kuggväxelmotor!?
På specifikationen står det 230/400 V vilket jag förstår som att jag kan välja att koppla in motorn på vanlig 230 V AC? Så här ser det ut där man väl ska koppla på ledarna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fick med ett papper med lite kopplingsinstruktioner.. men för mig är detta inte helt klart:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I båda kopplingsfallen verkar jag behöva tre ledare.. hur gör man isf för att koppla den på 230 V AC?
Någon kunnig får gärna dela med sig av kunnandet!
mvh,
Ola
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det är en ren trefasmotor. Den vill ha tre faser. Du kan alltså inte koppla in den på enfas 230V.
Det finns varianter med motorer som går på enfas, genom att man sätter dit en startkondensator, men jag tror inte att det går på en renodlad trefasmotor.
Det finns varianter med motorer som går på enfas, genom att man sätter dit en startkondensator, men jag tror inte att det går på en renodlad trefasmotor.
Välkommen till forumet. 
Kort sagt antingen 230V trefas, eller 400V trefas.
I sverige hittar du knappast något 230V trefas någonstans, det är inte helt omöjligt, kanske i någon industri någonstans, men ytterst ovanligt. I Norge t.ex. är det däremot vanligt med 230V trefas, och det var också inte helt ovanligt i Sverige för 50 år sedan.
Under vissa förutsättningar (t.ex inte för hög effekt på motorn) går det att göra en inkoppling där man skapar en tredje fas genom en kondensator. Det är långt ifrån idealt, men kan funka som nödlösning för motorer på relativt låg effekt.
Allt detta avhandlades i denna tråd, som du gärna kan läsa genom:
http://www.byggahus.se/forum/el/231940-problem-med-att-koppla-elmotor-240-volt-istallet-trefas.html
Den specifikationen betyder att motorn kan antingen kopplas in på trefas med 400V huvudspänning, eller trefas med 230V huvudspänning.OlaR skrev:
Kort sagt antingen 230V trefas, eller 400V trefas.
I sverige hittar du knappast något 230V trefas någonstans, det är inte helt omöjligt, kanske i någon industri någonstans, men ytterst ovanligt. I Norge t.ex. är det däremot vanligt med 230V trefas, och det var också inte helt ovanligt i Sverige för 50 år sedan.
Under vissa förutsättningar (t.ex inte för hög effekt på motorn) går det att göra en inkoppling där man skapar en tredje fas genom en kondensator. Det är långt ifrån idealt, men kan funka som nödlösning för motorer på relativt låg effekt.
Allt detta avhandlades i denna tråd, som du gärna kan läsa genom:
http://www.byggahus.se/forum/el/231940-problem-med-att-koppla-elmotor-240-volt-istallet-trefas.html
Ja precis, det är Y-kopplingen till höger i bilden som du ska använda.
Man sätter två byglar mellan W2, V2 och U2 och kopplar sen in på 1-plintarna.
Kolla så motorn går åt rätt håll sen, annars byter du plats på två av de inkommande faserna (vilka två som helst).
Man sätter två byglar mellan W2, V2 och U2 och kopplar sen in på 1-plintarna.
Kolla så motorn går åt rätt håll sen, annars byter du plats på två av de inkommande faserna (vilka två som helst).
Verkar sitta broms på din motor. Kopplas in på likriktaren enligt kopplingsschemat som brukar finnas på själva likriktaren. Kör du med riktare så måste du extern matning till bromsen annars brukar det funka att koppla från motorplinten.
Trådarna i gröna skyddslangar som går till sockerbiten är temperaturvakt i lindningarna, behövs inte för driften och är lite överkurs. Men den andra kopplingen för bromslyft måste kopplas in enligt JLov:s länk och i detta fallet kanske bäst med att ta ut spänning mellan en fas och konstgjorda nollpunkten.Mikael_L skrev:
Klicka här för att svara
