Vad är normal maxeffekt på fullhöjds kyl och frys? Klarar sig kylskåp + frysskåp på 10A? Kan man lägga något mer på den gruppen?

Idag har jag 10A till kylen, men det ska in ett frysskåp bredvid, och dessutom en micro på 800w. Funderar på om jag behöver dra en/två grupper till eller om det kan klara sig på befintlig el.

800 W tror jag inte räcker för mikron. Den kanske har 800 W effekt men det är inte vad den kräver. Läs på märkskylten på baksidan eller under.
Jag hade dragit en egen till kyl och frys och en annan till mikron. Kyl och frys drar inte speciellt mycket, gissar på kanske 300 W styck.

Teoretiskt kan du belasta en 10 Amp säkring enligt följande
230 V x 10 A = 2300 Watt

En säkring kan momentant belastas lite mer än så innan den löser.

I nybyggen drar jag alltid det såhär.

Mirco 1st 10-16A 3x1,5-2,5mm (Flesta idag ligger runt 1000W men har sett de som snuddar över 2000 utan bekymmer)
Kyl/frys 1-2st 10A 3x1,5mm (Kan ibland vara bra att ha på separata säkringar Går ju dra en 4x1,5mm med fast ska föregå av 2polig säkring isf tycker jag)
DM 1st 10A 3x1,5mm (alltid bra att kunna stänga av DM för sig själv.)
Bel 1st 10A 3x1,5mm (Belysning och några uttag beroende placering närliggande hall etc kan ibland hamna på samma)
VU 1-2st 10A 3x1,5mm (beror på kökets storlek och utformning. Kan vara bra att ha isf en eller två uttagsgrupper i anslutning till diskbänken för de som gillar att köra massa maskiner)
Spis 1-2 st 16A 5x2,5mm (inte så ofta man behöver dra fram 4-6mm kablage. Ibland vill folk ha ugn på ena sidan och spishällen på andra sidan. kan vara lite i överkant men den dagen de vill vända köket så är man glad att man har 3fas även där ugnen kanske står/Stod och kan flytta hällen dit utan bekymmer. )

Är det befintligt så försöker man dela upp det enligt samma sätt. Är det smidigt så drar man självklart fram ett par matningar.

• Gilla
Ruben54 och 1 till
  • Laddar…
Exostor skrev:
Vad är normal maxeffekt på fullhöjds kyl och frys? Klarar sig kylskåp + frysskåp på 10A? Kan man lägga något mer på den gruppen?

Idag har jag 10A till kylen, men det ska in ett frysskåp bredvid, och dessutom en micro på 800w. Funderar på om jag behöver dra en/två grupper till eller om det kan klara sig på befintlig el.
Du kommer att klara dig utmärkt med befintlig grupp, förutsatt att gruppen inte dessutom matar något mer som uttag till DM etc.

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
Någon på elektronikforum har uppmätt startströmmen för en 80W kylskåpskompressor till 7A RMS. Om vi antar att mikron (3.5A) är på och både kyl och frys råkar starta exakt samtidigt (7+8A kanske) får vi en sammanlagd ström på någonstans runt 19A (i praktiken mindre än summan eftersom kompressorn är mer induktiv än mikron). Detta är mindre än för momentanutlösaren för både B10 (30A) och C10 (50A) säkringar.

I praktiken är nog sannolikheten för samtidig start av kyl och frys liten utom efter strömavbrott då den är 100% men då är å andra sidan inte mikron på. Jag har borsett från risken för samtidig start av alla tre förbrukarna men även mikron har ju hög startström - så risken finns förstås. Jag har inte hittat någon siffra på dess startström.

Jag har kört kyl och frys på gemensam C10 i mer än 10 år utan problem - dock inget mer på samma säkring.

Pen

Redigerat:
Jag hade nog kört på med det befintliga om det inte är extremt lätt att dra ut en ny grupp. Skulle man skaffa en större mikro i framtiden med grillelement och annat "kanske" det ligger på gränsen men mest troligt inte då heller. Skulle säkringen kännas varm eller börja lösa kan man titta efter vad som ligger på gruppen då problemet uppstår.

Det är C10-propp och gruppen går enbart till kylen idag. Mikrons maxeffekt är 800w (även om den kanske har högre startström), och problemet är just att dra en grupp till dit eftersom jag behöver en större central (eller en till) isåfall och dragningen blir rätt lång och krånglig. Men samtidigt vill jag ju inte att proppen går om jag slår på micron när kyl och frys båda jobbar.

Det verkar vara totalt omöjligt att få tag på någon maxeffekt från tillverkarna, alla anger bara årsförbrukning. Men den kanske inte är så hög. Dessutom måste jag motarbeta min instinkt att kyl och frys alltid ska ha egna grupper, men instinkter ska man ju inte alltid lita på. ;)

Det billigaste och enklaste i ditt läge är att prova med befintlig installation och se om säkringen håller.
Svårare än så behöver man inte göra det. :)

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
Testa? När man kan teoretisera ämnet i evigheter på ett webbforum? Vad är det här, 1990-talet? :)

(Varför tänkte jag inte på det?)

• Haha
  • Gilla
Byggtokig och 1 till
  • Laddar…
Jag har följande på samma grupp: fullstor kyl, fullstor frys, mikrovågsugn 800 W (1250 W märkeffekt), vattenkokare 2300 W, samt ett uttag som brukar ladda telefoner och ipad. Inte optimalt kanske men säkringen har aldrig gått (diazed). Brukar dock tänka på att inte köra mikron och vattenkokaren samtidigt.

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Jag har följande på samma grupp: fullstor kyl, fullstor frys, mikrovågsugn 800 W (1250 W märkeffekt), vattenkokare 2300 W, samt ett uttag som brukar ladda telefoner och ipad. Inte optimalt kanske men säkringen har aldrig gått (diazed). Brukar dock tänka på att inte köra mikron och vattenkokaren samtidigt.
Känner du själv att det är ett gott råd du ger TS genom att berätta om dina egna korkade lösning? Bara för att det fungerar hos dig(troligtvis inte, mer tar skada än bara en propp) så ska du väl inte ge detta råd till någon annan, som kanske är helt oförstående med de konsekvenser det har på apparater och elcentral att överbelasta som du gör. Nae, spar de lite korkade tipsen för dig själv.

TS: 2300W är max. Jag skulle nog själv gärna vilja ha kyl/frys på egen propp, lättare att urskilja resten i kök eller var man nu har vitvarorna, om något skulle hända, säg att mikron pallar ur och slår ut alla 3.

Kyl & frys drar ganska litet när kompressorn väl är igång, (i storleksordningen 100W eller så, vilket är obetydligt för en 10A säkring), startströmmarna är iofs betydligt större, vilket gör att det tex kan vara svårt att få igång en frys från ett mindre (< 1kW) bensinelverk, men inte normalt några problem för en 10A kopplad till ett "starkt" elnät.

Brallan, jag tycker inte du ska använda ord som "korkade" för något som troligen inte är en vald installationslösning.

Brallan84 skrev:
Känner du själv att det är ett gott råd du ger TS genom att berätta om dina egna korkade lösning? Bara för att det fungerar hos dig(troligtvis inte, mer tar skada än bara en propp) så ska du väl inte ge detta råd till någon annan, som kanske är helt oförstående med de konsekvenser det har på apparater och elcentral att överbelasta som du gör. Nae, spar de lite korkade tipsen för dig själv.
Jag bodde en gång i en normalstor trea med totalt tre proppar. En 20 A till spisen och två 10 A till allt annat. Har du något bra förslag på hur man ansluter normal hushållsutrustning till detta på ett ej korkat sätt? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.