El
Grottan: The sheild on the coax cable should *not* be connected to ground in your outlet, the only connection to PE should be done in the demarcation point in the buildning (otherwise you will create a ground loop through the coax cable (potentialutjämning) and that's not an good idea as Bo stated above. I think you could reduce the number of outlets by building your own speaker outlet, if you take a
Elkludde: [citat] har det betydelse vilken som är L1 L 2 L3 det väsentliga är att motorn går på rätt håll om det är den som skall drivas,är det fel skifta 2 av fastrådarna
Andrei M: Hi Bo, Meanwhile, I have found the answer to my question. My KNX design company has suggested to use 0-10V control circuit for the LED downlight bulbs (which actually work at 12-24V). Since my whole project it's on KNX, I have discovered the product which match my needs is MTN649330 (Universal dimming actuator REG‐K/ 2x230/300 W). It dimms directly the 220VAC voltage, so I can connect it to
villaputte: Tackar! :) Ni gjorde min dag! Jag hade fastnat i detta problem. Jag googlade och googlade utan att hitta grenuttag eller svar på denna fråga. Jag ska genast undersöka dessa möjligheter.
tacho: Ja, det är ju en bra idé. Ska kolla med dem om den aktuella modellen finns i deras showroom i Göteborg. Tackar!
Slugge: Skaffa en megger i så fall och lite kunskaper i felsökning.
Allmänobildad: http://elbutik.se/product.html/exxact-timer-m-vaxl-rela-vit?category_id=15349 http://elbutik.se/product.html/exxact-ramar?category_id=15289 http://elbutik.se/product.html/exxact-dosa-1-fack-25mm-ip44-v?category_id=15403 928:- inkl. frakt
Felde: hempularen - det var inte helt tydligt vad du menade, därav frågan ;) Trådarna verkar stämma färgmässigt och så vidare så det skall inte göra någon skillnad. Det är en mekanisk klocka, så matningsspäningen trode kunna påverka.. HandySmurf - jepp, det fungerar att sätta i batterier, har inga hemma dock, störande! Men är väl ett bra alternativ misstänker jag. Då får jag som du
Styrman_jansson: [citat] Är det denna du tänker på? http://www.elbutik.se/product.html/designlight-led-downlight-p-10-4-alu?category_id=15283 Kan vara ett alternativ då jag gillar att ha downlights i "lådor" eller dosor och inte "fritt i tak".
elmont: Att såga upp väggen, skarva rör, byta tråd, lappa väggen, riva uttag montera nytt skulle jag gissa ca 2 - 3 timmar, matr för någon hundring, resa 1 timme.
Müssli: [citat] Desto större anledning att skaffa jordfelsbrytare så fort som möjligt...
-=fullmoon=-: Somsagt av din beskrivning att döma så ska du inte göra någonting. Dvs dra inte ur några kablar eller så. Mät och se om brun är fast fas eller om det är svart. Den som är fast fas isolerar du med en toppklämma och de andra tre kopplar du in på plinten i den nya spegelbelysningen. Ibland finns det en tom plint jämte som man kan koppla icke använda kablar till. Man brukar dra en fast
elmont: Stegen mellan säkringarna har alltid varit 20, 25, 35 A osv, att det sedan kan ha funnits/finns någon udda "utlänsk" variant kan ju vara mycket möjligt. Även passdelarna (PK) följer samma standard. 32 A blev ett "faktum" när automaterna och CEE uttagen kom. Men i vårt land ersätter 32 A CEE den g:a 25 A "uttagen". Och det har aldrig funnits ett 32 A abonnemang.
Andreas_H: 100 liter ska räcka till att duscha för er. Vi har en 50-liters och bara en gång har det hänt att det blev dåligt med vv när jag skulle duscha efter sambon.
Andrei M: I've seen the Malmbergs stand at Stockholm Light Fair and I've notice, indeed, that they have quite low quality products. The price is affordable for any pocket, but the quality pointed me to cheap metal and plastic. The catalogue from DesignLight is really comprehensive, as same as the one from Hide-a-lite. I will have to choose between these 2 brands. I find paying maximum 4-600SEK/spot as
prototypen: [citat] Om om det är E 27 "lampor" så förstår jag grossisten för till så små lampor är det ingen som bryr sig om effektfaktorn. Om du byter till ett antal konstanströmsdrivdon med PFC så kommer dimmern att fungera lika bra som om det vore glödljus. Om vi kunde släppa att allt ska vara E27 och fasvinkeldimmer kompatibel så skulle livet vara enklare. Protte
Location: JFB och ny central är på gång om någon månad när min elektriker är klar med några stora industrijobb. Det var just renovering i ett angränsande rum som orsakade felet. Att det blev i lamputtaget kändes inte så konstigt då trådarna hängde fritt ur ett sp-rör ut till ett uttag i krispig bakelit som i princip smulade sönder i näven på mig.
Manitoba: Jag drar el (bland annat bygglyse som i detta fall) på ett nybygge nu och takdosorna ser precis ut som på TS bild. Tror det är Schneiders armaturtakdosa för ingjutning...
Csre: Om armaturen är helt plast/dubbelisolerad så behövs ej jorden då du ej kan komma i kontakt med strömförande del.
berne88: Ja min tanke är att ha, En långt rör, som det sedan går ner 4st "socklar" å sedan ha glödlampan i. Så vilken sockel spelar inte så stor roll. Så länge det att ha klassiska glödlampor.
Odjuret: Nu lyser hela huset glatt, och elcentralen glöder.... det var väl rätt kopplat då? nä jag kopplade och det lyser som det ska! tack igen för hjälpen!
snaggletooth: [citat] Tror inte du är riktigt uppdaterad med som senaste reglerna. Enligt Elinstallationsreglerna SS4364000 utgåva 2, avsnitt 411.3.2 "Automatisk frånkoppling vid ett fel" gäller 5s för huvudledningar och 0.4s för gruppledningar upp till 32A. Så jag förelslår att du redigerar ditt inlägg och tar bort dom felaktiga uppgifterna, eller lägger till något i stil med att "men jag är inte
oceanis: Nä, tar inte åt mig så speciellt mycket.:wow: Vi har nog en grundinställning som är ganska lika.;) Jag tycker kanske lite att man ibland här på BH får känslan av att det hela tiden är andras fel att man drabbas av saker och att det är någon annan som ska ta ansvar för "mina egna misstag". Jag är lite allergisk mot dolda fel mentaliteten som poppar upp här stup i kvarten. Och
danispel: Köpte en eltako. Funkar toppen, stort tack för tipset!
mungobongo: Jag ska till och installera en fibaro dimmer i hallen. Lampan styrs av tre brytare i trappkoppling enligt skiss. [bild] Går det att få in en dimmer i denna uppsättning, eller behöver jag koppla om brytarna på något sätt? Det är bistabila Eljo trend brytare. Om möjligt skulle jag vilja behålla funktionaliteten som den är. Det är alltså denna dimmer jag vill installera.